چهارشنبه / ۲۷ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۸
سرویس : دفتر مطالعات
کد خبر : ۱۵۷۰۲
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس دفتر مطالعات
در سومین همایش هوش مصنوعی مطرح شد:

مهدی پور: پیش از فراگیری هوش مصنوعی باید قوانین لازم را تبیین کنیم

مهدی پور: پیش از فراگیری هوش مصنوعی باید قوانین لازم را تبیین کنیم
(چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲) ۰۸:۰۸


معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سومین همایش هوش مصنوعی و رسانه، گفت: ما نباید بعد از فراگیری هوش مصنوعی فکر چاره برای آن باشیم و جلوتر یا همزمان با رشد آن باید قوانین را تبیین کنیم.

به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها به نقل از خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا؛  همایش حکمرانی رسانه در عصر هوش مصنوعی دوشنبه 25 دی ماه  توسط دفتر  مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
در این نشست فرشاد مهدی پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهمیت هوش مصنوعی گفت: توجه به هوش مصنوعی باید زیاد باشد زیرا بطور خاص در حوزه رسانه آثارش قابل توجه و چشمگیر است.
مهدی پور با اشاره به فناوری‌های جدید بیان کرد: ما با فناوری‌های جدید مثل ماهواره و اینترنت با نوع امنیتی_نظامی آن آشنا شدیم زیرا این فناوری‌ها به سفارش بنگاه‌های تولیدات نظامی شکل گرفتند. بیش از ۱۰ سال است که در سینمای هالیوود سریال‌های متعددی درباره این مورد ساخته شده است این نشان دهنده اهمیت این فناوری است.
معاون امور رسانه درباره اهمیت فناوری در کشور اذعان کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران یاد گرفتیم که نباید هیچ فناوری را کنار بگذاریم در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح می‌کنند که باید به این حوزه‌ها وارد شد و به هوش مصنوعی هم باید از این منظر نگاه کرد. این امکان در کشور شکل گرفته است و این بسیار امیدآفرین است، همچنین باید بتوانیم با کشورهایی دیگر مثل چین و روسیه تبادل دانش و تجربه داشته باشیم زیرا کشور ما نیازمند حرکت در لبه دانش است.
مهدی‌پور با اشاره به همگرایی رسانه‌ها اظهار کرد: فناوری‌ها باهم تداخل ندارند و یکدیگر را از بین نمی‌برند ولی یکدیگر را دستخوش تغییرات می‌کنند. هوش مصنوعی باعث می‌شود اطلاعات ناشناخته ابزار ارتباطی کنونی را بشناسیم و عملکرد آنها گسترده‌تر شود‌.
وی در ادامه افزود: بحث حاکمیت شرکتی و پلتفرمی به واسطه هوش مصنوعی پررنگ می‌شود. راه حل ما از باب نظام سیاستگذاری این است که به یکی از قوانین موجود موادی اضافه شود و بجای قانون جدید از بخش‌هایی که برای تنظیم‌ حوزه فناوری است استفاده کنیم و ماده واحدهایی درباره هوش مصنوعی الحاق شود چون بخاطر سرعت رشد هوش مصنوعی فرصت قانون‌گذاری برای آن وجود ندارد.
مهدی پور در پایان بیان کرد: ما نباید بعد از فراگیری هوش مصنوعی فکر چاره برای آن باشیم جلوتر یا همزمان با رشد آن باید قوانین را تبیین کنیم و نیاز داریم قوانین و سرمایه داشته باشیم تا نقش خود را ایفا کنیم و به مسیر رشد و تعالی شتاب دهیم.

وی در خاتمه گفت:

که به جای قانون جدید، سراغ قوانین موجود همانند قوانین هیئت‌های نظارتی و تنظیم‌گری و قانون مطبوعات برای اضافه کردن قانون هوش مصنوعی، برویم. چرا که این حوزه شتاب زیادی دارد و با قانون جدید جلو نمی‌رود، بلکه باید برای سیاست‌گذاری هوش مصنوعی و رسانه مقرره‌نویسی انجام شود. البته نهادهای مقرره‌نویسی متعددی در کشور داریم که بتوانند این موضوع را پیش ببرند. در آن مقرره باید به موارد زیر اشاره ویژه‌ای داشت. 1. حق مؤلف 2. حق‌الزحمه یا دستمزد (اقتصاد رسانه) 3. انسان و رسانه‌ها

از آنجایی که ممکن است هوش مصنوعی باعث ایجاد اخبار جعلی شود پس ما به مقررۀ آن نیاز داریم و نباید اجازه دهیم که پس از سرایت تکنولوژی به فکر چاره بیفتیم، بلکه قبل و یا در حین بروز این پدیده باید به آن اندیشید.

همانطور که در یکی از آخرین فیلم‌هایی که در این حوزه ساخته شده از کلمه «ماهیت» استفاده شده است، باید توجه بیشتری به ماهیت هوش مصنوعی داشته باشیم و این توجه فقط با مشارکت بخش‌های مختلف در جامعه امکان‌پذیر است.

تعداد بازدید : ۱,۹۰۷
(چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲) ۰۸:۰۸
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر