سه شنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۸
سرویس : آموزش
کد خبر : ۱۵۶۹۹
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس آموزش
در سومین همایش هوش مصنوعی مطرح شد:

دکترسعیدرضا عاملی:هوش مصنوعی، تبدیل ماهیت آنالوگ به دیجیتال است

دکترسعیدرضا عاملی:هوش مصنوعی، تبدیل ماهیت آنالوگ به دیجیتال است
(سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲) ۱۳:۵۸

 

دکتر سعیدرضا عاملی رئیس دانشکده مطالعات جهان به‌عنوان دومین سخنران با اشاره به گسترش موج رسانه‌ای که در مورد هوش مصنوعی ایجاد شده و در همه محافل علمی از آن نام برده می‌شود نیاز به تهیه روز ملی هوش مصنوعی را خاطرنشان کرد وی در سخنان خود ضمن اشاره به تلاش دانشمندان ایران از جمله خوارزمی ،الگوریتم‌ها و منطق الگوریتمی مبنای تفکر الگوریتمی را خوارزمی دانست. ایشان از جنگ جهانی دوم و تلاش ارتش نازی برای طراحی ماشینی که تبدیل داده‌ها و پردازش داده‌ها به‌صورت همزمان صورت گرفت به‌عنوان تلاش آلن تورن یاد کرد. نقش ریاضیات در تصمیم‌سازی‌ها و محاسبات و اختراع دستگاهی به نام بازی تقلید که تلاش می‌کرد از فکر تقلید کند و فکر را بازتولید کند. می‌توان آلن تورن را به‌عنوان پدر هوش مصنوعی نام برد. این دستگاه همان کامپیوتر بزرگ بود که بعدها به این دستگاه‌های هوشمند امروزی تبدیل شد.

دکتر عاملی شرایط فعلی را به تبدیل ماهیت آنالوگ به دیجیتال دانست که از ان به تحول دیجیتال عنوان می‌شود. خدمات الکترونیک خطی محصول همان تحول دیجیتال است برای فهم هوش مصنوعی باید به منطق بازی توجه کرد و انتخاب بین صفر و یک. این و آن. بین صفر و یک ریزپردازش‌هایی به وجود آمد که از آن تعبیر به کامپیوترهای کوانتومی می‌کنند که باعث کنش رفتاری در ارتباطات امروزی می‌شود.

ماهیت ماتریسی  پدیده هوش مصنوعی یکی با یکی و یک با همه و همه با یکی است. یک ماتریکس پیچیده تولید می‌شود. ارتباط عمودی، افقی و ماتریکسی بین پدیده‌ها در منطق موجود موژولاریتی قابل شبکه‌ای بودن امکان دیگری است که هوش مصنوعی باعث به‌وجود آمدن آن بوده است. هوش مصنوعی هم در بستر اینترنت و هم اینترانت قابل استفاده است و این قدرت را دارد تا در محیط آزمایشگاهی و تست آزمایشگاهی و بحث پرسنونالایز شدن درمان از آن استفاده نمود. در پزشکی و محاسبات علمی  نیز، از جمله دستاوردهای هوش مصنوعی است. انجام عمل‌های جراحی پیچیده که توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود. پزشکی از راه دور، انجام جراحی‌های از راه دور از جمله این دستاوردها.

صنعت کشاورزی، خدمات پزشکی، سلامت هوا، آب، خاک در عرصه‌های مختلف متأثر از هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی نقطه عطف یک فرامتغیری است که در کنار متغیرهای دیگر همه عرصه‌های دیگر را مدیریت می‌کند.

مدیریت جنگ هم یکی دیگراز دستاوردهای هوش مصنوعی است. جنگ محاسباتی هم از عرصۀ های  هوش مصنوعی است. پیش‌بینی انتخابات، تخیل، ذوق و سلیقه‌های جوامع از دستاوردهای ماهیت الگوریتمی. شبکه‌های یکپارچه ماهیت موژولار و پدیده خودکار است و ارتباط گر و ارتباط‌گیر حذف می‌شود و این عملیات انجام می‌شود و این قابلیت هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی با نگاه فلسفی به شناخت و ذهن ارتباطات شناختی برگردانده می‌شود و نشر ارتباطات شناختی انسان است. تعبیر قدیمی واقعیت مجازی همان چیزی است که از ذهن انسان می‌گذرد. فراملی شدن همزمان انسان یکی از قابلیت‌هاست. انتقال شئی همزمان که توسط ناسا انجام شده امر پیچیده ای است که صورت گرفته است.

سند هوش مصنوعی حوزه‌های با ریسک بالا را  در نظر دارد به دلیل تسهیلگری و کم کردن مخاطرات اجتماعی که توسط هوش مصنوعی صورت می‌گیرد. فرایندهای نظام اداری و طی بروکراتی اداری توسط مردم یکی از مخاطرات است.

هوش مصنوعی ضمن ایجاد ظرفیت‌ها، دارای مخاطراتی نیز دارد و ریسک‌های بزرگی هم دارد.

منفعل کردن انسان یکی از ریسک‌های بزرگ هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی فعلیت هوش است نه ظرفیت هوش. استفاده از ظرفیت‌های حافظه با قابلیت متفاوت است. انسان تبدیل به یک موجود بازنده می‌شود در هوش مصنوعی و بدون آن دچار مشکلات حافظه‌ای و پردازش حافظه خواهد شد. پیر شدن ذهن در مقابل هوش مصنوعی یکی از چالش‌های آن است. تصنع در مقابل طبیعت چالش بعدی است. چالش طبیعت، محیط زیست، آب، باد، خاک در مقابل هوش مصنوعی.

عرصه‌های هوش مصنوعی برای کشورهای دیگر محدود شده است.

در حوزه رسانه مطالعه ال اس دی در مورد 46 کشور انجام داده و 105 سازمان خبری را مطالعه کرده است

نتایج و جمع‌بندی فاصله به وجود آمده بین کشورهای شمال و جنوب. کشورهای جنوب با فاصله‌ای نسبت به کشورهای شمال از هوش مصنوعی بیشتر استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی با حوزه حکمرانی رسانه‌ای مفروضات ذهن همان عرصه‌های استفاده هوش مصنوعی در رسانه است.

    تهیه گزارش از:زهرا جعفری

تعداد بازدید : ۲,۱۴۶
(سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲) ۱۳:۵۸
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر