چهارشنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۰
سرویس : دفتر مطالعات
کد خبر : ۱۵۶۵۱
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس دفتر مطالعات

گزارش اولیه وبینار هوش مصنوعی و ابعاد حقوق رسانه‌ها

گزارش اولیه وبینار هوش مصنوعی و ابعاد حقوق رسانه‌ها
(چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲) ۱۲:۲۰

 

وبینار « هوش مصنوعی و ابعاد حقوق رسانه‌ها»، روز دوشنبه 8 آبان‌ماه به عنوان شانزدهمین نشست در قالب به وقت رسانه بود که به  همت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.

هوش مصنوعی

به گزارش روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، در این وبینار جناب آقای حسین هوشمند فیروزآبادی عضو هیات علمی گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و استاد راهبر بنیاد ملی نخبگان به عنوان سخنران و خانم زهرا جعفری کارشناس واحد پژوهش دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها به عنوان مجری حضور داشتند و به بررسی  هوش مصنوعی و چالش‌های حقوقی رسانه‌ها پرداختند.

در ابتدای این وبینار، زهرا جعفری، مجری و کارشناس دفتر مطالعات با اشاره ظهور فناوری‌های جدید و تغییرات و تحولات مبتلا به آن، بر لزوم ایجاد بسترهای مناسب این تحولات تاکید کرد. وی افزود؛ با ظهور هوش مصنوعی ابعاد حقوقی مترتب بر رسانه‌ها اهمیت پیدا می‌کند و مساله‌ای که مطرح می‌شود این است که آیا مقررات در خصوص مسئولیت مدنی دولت و ملت پاسخگوی نیاز جامعه تاثیر یافته و متحول شده ناشی از استفاده از هوش مصنوعی هست یا خیر؟ و از آن‌جایی که هوش مصنوعی پدیده بدیعی در جوامع محسوب می‌شود آیا قوانین موجود در زمینه حقوق رسانه کفایت خواهد کرد؟و یا جامعه متاثر از کاربرد هوش مصنوعی با چه مسائل حقوقی و قانونی در زمینه تولید اخبار و پدیده اخبار جعلی روبرو خواهد بود؟ و چه قوانینی باید به تصویب برسد تا از لطمات ناشی از کاربرد هوش مصنوعی برای رسانه‌ها در امان باشیم. ایشان هدف از برگزاری این وبینار را بررسی پیامدها، مخاطرات و ابعاد حقوقی مترتب بر استفاده و کاربرد فناوری هوشمند هوش مصنوعی در عرصه رسانه‌ها  دانست.

در ادامه این وبینار، آقای هوشمند فیروزآبادی به بیان نقطه نظرات خود در خصوص موضوع وبینار پرداخت. ایشان در پاسخ به پرسش مخاطرات احتمالی هوش مصنوعی برای فعالیت‌های رسانه‌ای به ده چالش حقوقی در این خصوص اشاره کرد. مخاطرات ناشی از استفاده از علائم تجاری فرهنگی، هنری و لزوم احترام و حفظ حقوق مالکیت معنوی افراد، زیان‌های احتمالی در اثر استفاده از هوش مصنوعی در رسانه‌ها نظیر ورشکسته شدن شرکت‌ها، ورود به حریم خصوصی افراد، تهدید بمباران خبری مردم با استفاده از هوش مصنوعی، تاثیرات منفی هوش مصنوعی بر حق حیات و سلامت انسان‌ها از طریق نقض حریم خصوصی افراد از جمله چالش‌ها و مخاطرات مورد بحث بودند.

آقای فیروزآبادی در پاسخ به پرسش ظرفیتها و خلاهای قانون اساسی در مواجهه با فناوری هوش مصنوعی تاکید کرد در این زمینه خلاهایی وجود دارد و ما با چالش‌های حقوقی و قانونگذاری در این زمینه روبرو هستیم و مستلزم این است که با توسل به قوانین مادر این خلاها را کاهش دهیم و از مجموعه قوانین 2017 اتحادیه اروپا استفاده لازم را ببریم.

هوش مصنوعی

جعفری مجری وبینار با طرح این مساله که یکی از نگرانی‌های موجود در زمینه هوش مصنوعی چالش رشد اخبار جعلی است که احتمالا رسانه‌ها را درگیر خود کرده و می‌کند؛ این پرسش را مطرح کرد که چه راهکارهایی می‌توان در این خصوص اندیشید؟

هوشمند فیروزآبادی در پاسخ به این پرسش بر نقش الگوریتم‌ها و طراحان آن اشاره و تاکید کرد می‌بایست اخبار را از فیلترهای راستی‌آزمایی‌ها گذراند و طراحان الگوریتم‌ها را متوجه مسئولیت‌هایشان در عملکردشان نمود تا شاهد کمترین آسیب رسانه‌‌ای باشیم و آن‌ها موظف باشند الگوریتم‌ها را به گونه‌ای طراحی کنند که توانایی این را داشته باشند که از انتشار اخبار جعلی جلوگیری کنند.

این استاد حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پاسخ به پرسشی در خصوص قوانین پسینی برای مواجه با هوش مصنوعی در فعالیت‌های رسانه‌ای و تولید محتوا تاکید کرد رسانه‌ها به دلیل عدم پیش‌بینی قوانین پسینی در معرض آسیب‌هایی هستند که در این خصوص باید تمامی عوامل دخیل را پاسخگو و مسئول تلقی کرد و با بیمه کردن فعالیت هوش مصنوعی از زیان‌های احتمالی آن در آینده جلوگیری نمود.

 

 گزارش تکمیلی این نشست متعاقبا بر روی سایت قرار خواهد گرفت

گزارش از زهرا جعفری

 

تعداد بازدید : ۱,۸۴۲
(چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲) ۱۲:۲۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر