شنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۲
سرویس : پژوهش
کد خبر : ۱۵۳۰۰
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس پژوهش

گزارش نشست بررسی راهکارهای تقویت حضور بانوان در عرصه اطلاع‌رسانی

گزارش نشست بررسی راهکارهای تقویت حضور بانوان در عرصه اطلاع‌رسانی
(شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰) ۱۳:۴۲

زهره جوادیه در ابتدای نشست ضمن خوش آمد گویی اظهار داشت:

امروزه توانمندسازی زنان و مشارکت کامل آنان بر پایه برابری، در همه زمینه‌ها از جمله در فرآیند تصمیم‌گیری و مدیریت جامعه یکی از پیش نیازهای توسعه پایدار می‌باشد که کشور ما سخت بدان نیازمند است. در حالیکه زنان در چند سال گذشته گام‌های بلندی به عنوان نیروی کار برداشته‌اند؛ اما به طور میانگین کمتر از همتایان مرد در موقعیت‌ها و سطوح ارشد قرار می‌گیرند. حضور زنان در عرصه اطلاع رسانی با چالش ها و مشکلاتی همراه است که نیاز به بررسی زیادی در این زمینه وجود دارد. حال با توجه به روند روزافزون تحصیلات زنان و افزایش حضور آنان در عرصه های مختلف جامعه بخصوص حوزه اطلاع‌رسانی، مسائل و چالش هایی در فراروی آنان قرار دارد که نیازمند انجام بررسی های بیشتردر این زمینه می باشد. این موضوع از چنان اهمیت خاصی برخوردار است که دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها تصمیم گرفته در رابطه با این موضوع  نشست تخصصی به صورت آنلاین برگزار کند.

گزارش نشست بررسی راهکارهای تقویت حضور بانوان در عرصه اطلاع‌رسانی

نشست تخصصی " بررسی راهکارهای تقویت حضور بانوان در عرصه اطلاع‌رسانی"، با هدف بررسی توسعه و تقویت حضور بانوان و تاثیرگذاری در عرصه‌های اطلاع رسانی ، اهتمام بر فرهنگ‌سازی برای بانوان شاغل در این عرصه، چگونگی استفاده از توانمندی بانوان شاغل در این عرصه، ضرورت توجه NGOو نهادهای دولتی برای کمک به بانوان، چالش‌ها و راهبردهای بانوان فعال در عرصه اطلاع رسانی صبح روز سه‌شنبه 14 دی ماه از ساعت 10 الی 11:30 در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها به صورت ویدئو کنفرانس با حضور  زهره جوادیه کارشناس دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، دکتر کتایون مصری، پژوهشگر آزاد حوزه زنان و روزنامه‌نگار؛ سمانه حسین‌زاده، خبرنگار پارلمانی مجلس شورای اسلامی و  فاطمه شیخ علی‌زاده، خبرنگار خبرگزاری رکنا در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. سخنرانان و میهمانان این نشست از ابعاد و زوایای مختلف به طرح و بررسی این موضوع پرداختند.

زهره جوادیه

عرض سلام و وقت بخیر خدمت همه عزیزان و مهمانان گرامی حاضر در جلسه، همان طور که مستحضرید موضوع نشست بررسی راهکارهای تقویت حضور بانوان در عرصه اطلاع‌رسانی می‌باشد. که در این راستا جلسه را با صحبت‌های خانم دکتر مصری شروع می‌کنیم.

ممنون و سپاس از شما. در ادامه بحث در خدمت خانم دکتر مصری هستیم.

کتایون مصری

عرض سلام و تشکر از مجموعه دفتر مطالعات دارم که این سلسله جلسات بسیار مهم و ارزشمند را برگزار می‌کنند. اما در ابتدا می‌خواهم در مورد توانمندسازی‌ زنان صحبت کنم. این موضوع فقط به عرصه کار اطلاع‌رسانی و رسانه ارتباطی ندارد. به عبارت دیگر من این موضوع را به طور عام می‌بینم و نه به طور خاص. در این ارتباط زنان شاغل ما به خصوص حالا در عرصه اطلاع‌رسانی باید باورپذیری را در اذهان خودشان پرورش بدهند. تا نگاه جامعه نسبت به این قشر بهتر شود.

اما در مورد سازمان‌های مردم نهاد که خانم جوادیه پرسش کردند، باید اذعان کنم که نقش زنان در توسعه توانایی های سازمان های مردم‌نها(سمن) بسیار مهم و ارزشمند است. چراکه جامعه‌ای فعالیت‌های مردم نهاد دارد، شاخص و قابل توجه است. تشکل‌های مردم نهاد و انجمن صنفی‌های خصوصاً در حوزه زنان، ظرفیتی مهم در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و شغلی زنان محسوب می‌شود. زیرا امر آموزش و اطلاع‌رسانی از طریق این نهادها در حوزه زنان انجام می‌گیرد. بنابراین توجه توامان به دو مبحث کلیدی در حوزه زنان و اطلاع رسانی از اهمیت خاصی برخوردار است. در این راتا، اثربخشی و کارایی زنان  به جای حضور صرف آنان قابل لمس است، چون زنان در حال حاضر به عنوان پیاده نظام در قاعده هرم قدرت سازمانهای رسانه ای حضور دارند، ضمن اینکه باید به حضور همزمان زنان در رسانه های جریان اصلی و شبکه های اجتماعی هم توجه داشت. چون تعداد کاربران زن در فضای سایبر چه بصورت فعال و چه منفعل ( لایک کننده و فالوکننده) درحال افزایش است. مهم این است که زنان به تولیدکننده محتوای مفید دراین فضا تبدیل شوند.

پوشش خبری مسائل زنان نیز در رسانه ها بسیار ضعیف و تابع سلیقه مدیران مرد در سازمانهای رسانه‌ایست، چنین فضایی در کنار نبود فرصتهای برابر برای زنان جهت پیشرفت و ارتقای شغلی حضور زنان را درحد ابزار در رسانه ها تقلیل می‌دهد. همچنین تعداد زنان توانمند کم نیست، اما  در این رابطه؛ فرهنگ‌سازی برای فاصله گرفتن از کلیشه‌های جنسیتی در ترکیب نیروی انسانی و سطوح مدیریت رسانه‌ها و افزایش اعتماد بنفس در زنان برای پذیرش مسوولیت به آموزش، ظرفیت سازی و البته سیاستگذاری برای تحقق شایسته سالاری نیازمندیم. معاونت مطبوعاتی با پشتیبانی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها بهترین مرجع تدوین شیوه نامه هایی برای تحقق توانمندی زنان، استفاده از ظرفیت های زنان باتجربه و توجه به تخصص هردوجنس در فضای اطلاع رسانیست. متاسفانه درحال حاضر،  مردان با تخصص و تجربه کمتر پیشنهادهای بیشتری برای ارتقای شغلی در تحریریه ها دارند و این به بی انگیزگی زنان دامن میزند. نکته بسیار حائز اهمیت، نهادهای صنفی  زنان روزنامه نگار و شبکه های همیاری برای تبادل تجربه وبا نگاه غیر سیاسی بلکه برای کمک به معاونت مطبوعاتی جهت تدوین سیاستهای حمایتی است. این امر قطعا به پویایی فضای رسانه ای کشور کمک خواهد کرد.

گزارش نشست بررسی راهکارهای تقویت حضور بانوان در عرصه اطلاع‌رسانی

زهره جوادیه

ممنون و سپاس از شما خانم دکتر. در خدمت خانم حسین‌زاده هستیم. بفرمایید .

سمانه حسین‌زاده

بدون شک باید جهت تقویت حضور زنان در عرصه اطلاع رسانی نسبت به اتخاذ سیاست های جدید اقدام شود، برخی سیاست‌های فعلی پاسخگوی نیازهای زنان در بحث اشتغال نیست. متاسفانه در سازمان‌ها و نهادها مساله‌ای تحت عنوان سقف شیشه‌ای وجود دارد که به زنان اجازه ارتقائ شغلی را به سطوح بالای مدیریتی نمی‌دهد. مدیران آقا نمی‌گذرانند زنان به پست‌های مدیریتی بالا دست پیدا کنند، لذا تغییر نگاه جنسیتی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. بدون شک باید فضای کار برای زنان به فضای پویا و منفک از مسائل خصوصی و شخصی بدل شود. ضمن اینکه برای استفاده از بستر سازمان‌های مردم نهاد باید از برچسب زنی به NGO ها پرهیز کرد. نمی‌توان با عدم حمایت از این سازمان‌ها امیدوار به تقویت حضور زنان در عرصه اطلاع‌رسانی بود. برای گام نهادن در مسیر توسعه باید از ظرفیت زنان استفاده کرد، البته که اطلاع رسانی ها در این خصوص باید افزایش پیدا کند. بخش بزرگی از جامعه ما را زنان تشکیل می دهند که با حضور در بخش های مختلف کاری از جمله اطلاع رسانی می توانند به حل مشکلات کمک کنند

زهره جوادیه

سپاسگذارم، خانم شیخ‌علی‌زاده حالا آسیب‌ها مطرح شدند، به نظر شما چه راهکارهایی ما باید در این زمینه داشته باشیم؟

فاطمه شیخ علی‌زاده

سلام عرض می‌کنم خدمت دوستان. عذرخواهی می‌کنم اگه صدا و تصویر من خوب نیست. چون من خبرنگار جنایی رکنا هستم. همین الان پشت درب یکی از دادگاه‌ها در همین ارتباطم و منتظر صدور حکم نهایی و دریافت اطلاعات در همین زمینه هستم. اما در خصوص موضوع فعالیت زنان در عرصه اطلاع‌رسانی باید ابتدا نگاهی به مسئله نگاه جنسیتی داشته باشم. چراکه این موضوع به خصوص در ماموریت‌ها و گرفتن اخبار و گزارش‌های خاص و عام دیده می‌شود. من معتقدم تا زمانی که این نگاه برداشته نشود، ما همچنان درگیر این مشکلات خواهیم بود. چراکه این تبعیض‌ها در عمل کاملاً مشهود و قابل مشاهده می‌باشند. در این رابطه مثال‌های بسیار زیادی وجود دارد که در همه مراکز اطلاع‌رسانی، خبرگزاری‌ها و دفاتر روزنامه‌ها  قابل لمس هستند. این موضوع یکی از چالش‌های بسیار مهم در این عرصه می‌باشد.

اما در مورد راهبردها باید به این نکته اشاره کنم که تا زمانی که نگاه سیاسیون و قانون‌گذاران نسبت به موضوع تغییر تبعیض جنسیتی تغییر نکند، اتفاق خاصی در این حوزه نخواهد افتاد. بنابراین انتظار ما تغییر قوانین و سیاست‌گذاری‌‌ها می‌باشد. زیراکه تا زمانی که آن‌ها این اصلاحات را انجام ندهند، فضای جامعه هم نسبت به آن تغییر نخواهد کرد. البته باید به این نکته اشاره کنم که من هیچ وقت فمنیست و فمنیست‌گرا نبوده‌ام، اما این موضوع حمایت از کار و شخصیت زن می‌باشد.

زهره جوادیه

سپاس از همه شما عزیزان که دعوت ما را پذیرفتید. از صبر و شکیبایی شما متشکرم.

تعداد بازدید : ۳,۷۶۸
(شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰) ۱۳:۴۲
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر