یکشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۱
سرویس : دفتر مطالعات
کد خبر : ۱۵۱۵۰
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس دفتر مطالعات

بازنمایی مطالب مربوط به روز ازدواج، حجاب و عفاف در رسانه‌های چاپی و برخط

بازنمایی مطالب مربوط به روز ازدواج، حجاب و عفاف
در رسانه‌های چاپی و برخط
(یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰) ۰۹:۰۱

چکیده

مطالعه حاضر به بررسی بازنمایی مطالب مربوط به روزازدواج ، حجاب و عفاف در9 روزنامه سراسری، 5خبرگزاری‌، 1 پایگاه‌های خبری و تحلیلی و 1 شبکه اجتماعی در بازه زمانی ا خرداد الی 31 تیر ماه 1400 می‌پردازد. روزنامه‌های مورد بررسی عبارتند از: کیهان، مردم‌سالاری، آرمان ملی،حمایت، شرق، بهار، وطن امروز،قدس و رسالت، .خبرگزاری‌های انتخابی برای این پژوهش عبارتند از:ایسنا، ایرنا،فارس، مهر و تسنیم.همچنینپایگاه‌های خبری خبرآنلاین و شبکه اجتماعی توئیتردر این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است.هدف این بررسی  شناخت و بررسی نحوه انعکاس و بازنمایی مطالب مربوط به ، حجاب ، عفاف و روز ازدواج در بازه زمانی مورد بررسی در رسانه‌های چاپی و برخط و شبکه اجتماعی توئیتر  است.بررسی کمی روزنامه‌ها نشان‌دهنده آن‌است که روزنامه‌ها به طور یکسانی به انعکاس مطالب مربوط به ازدواج وحجاب و عفاف نپرداخته‌اند. از میان روزنامه‌های مورد بررسی، رسالت و آرمان ملی به ترتیب روزنامه‌هایی هستند که بیشترین بازنمایی شاخص‌های ازدواج و حجاب و عفاف  را در میان سایر روزنامه‌های مورد بررسی داشته‌اند. از سوی دیگر از میان خبرگزاری‌هایی که در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته‌اند ایرنا و ایسنا به ترتیب خبرگزاری‌هایی هستند که بیشترین بازنمایی گزاره‌های مربوط به ازدواج و حجاب و عفاف را داشته‌اند.

 بررسی محور مطالب مورد بررسی در ارتباط با ازدواج ، حجاب و عفاف در رسانه‌ها نشان می‌دهد که مطالب حول چهار محور فرهنگی، اقتصادی،سیاسی و اجتماعی در رسانه‌های مورد بررسی چاپ و منتشر شده است. از سوی دیگر بررسی مهمترین موضوع‌های مطرح شده در رسانه‌های مورد بررسی نشان دهنده آن است که گسترش فرهنگ حجاب، فرهنگ سازی و ترویج ازدواج در بین جوانان، بررسی سیاست‌های فرهنگی دولت، حجاب و مصونیت از آسیب‌های اجتماعی ، بازنگری در سیاست‌های جمعیتی کشور و بررسی بنیان‌های دینی در خصوص حجاب و عفاف مهمترین موضوع‌های مطرح شده در رسانه‌های مورد بررسی هستند.

تعداد بازدید : ۲,۰۳۲
(یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰) ۰۹:۰۱
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر