شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۴
سرویس : دفتر مطالعات
کد خبر : ۱۴۹۹۳
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس دفتر مطالعات

تحلیل موانع مشارکت گسترده مردم در نشست تخصصی کارکرد رسانه‌ها در پوشش انتخابات ریاست جمهوری

تحلیل موانع مشارکت گسترده مردم در  نشست تخصصی کارکرد رسانه‌ها در پوشش انتخابات ریاست جمهوری
(شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰) ۱۳:۱۴

 

نخستین هم‌اندیشی تخصصی از سلسله نشست‌های رسانه و انتخابات ریاست جمهوری 1400 با عنوان کارکرد رسانه‌ها در پوشش انتخابات ریاست جمهوری  روز دوشنبه 23 فروردین ماه 1400 از ساعت 10 الی 11:30در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزارشد. امروزه رسانه‌ به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی فردی تبدیل شده و جزئی از ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه محسوب می‌شود؛ بر همین اساس رسانه‌ در عرصه انتخابات از یک سو می‌تواند خواسته‌ها، انتظارها و دیدگاه سیاسی و اجتماعی آنان را به نامزدها و مسوولان انتقال و از سوی دیگر تاثیر مردم در سیاست‌ها و فعالیت‌های کشور را نشان دهد تا حس اعتماد و اطمینان بین مردم و مسوولان افزایش یابد. نقش تاثیرگذار رسانه‌ها در خصوص حضور آگاهانه و حداکثری مردم در انتخابات نیز برکسی پوشیده نیست و همگان بر این امر تاکید دارند که وظیفه رسانه‌ها تشویق مردم به حضور آگاهانه و پرشور در عرصه انتخابات در این موقعیت حساس سیاسی است. اما نقش محوری رسانه در این عرصه به عنوان یک مولفه اثرگذار در انتقال زمینه های نشاط ایجاد شده از سوی مجریان و متولیان امر برگزاری انتخابات از یکسو و تبیین اهمیت شرکت در این عرصه سرنوشت ساز از سوی دیگر  به نوبه خود می تواند در رونق بخشی به فضای انتخابات موثر افتد. در این نشست که با حضور متخصصان و پژوهشگران همچون جناب آقای جناب آقای دکتر علی متقیان  مدیر عامل خبرگزاری ایسنا ، جناب آقای محمد رضا نوروزپور  مدیر عامل خبرگزاری ایرنا و دکتر گیتا علی آبادی ؛مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برگزار شد، محورهای زیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت:

- بررسی باید‌ها و نباید‌های رسانه در پوشش اخبار انتخابات ریاست جمهوری 1400

- واکاوی نقش رسانه‌ها در انتخابات ریاست جمهوری

- شناسایی عوامل موثر بر موفقیت رسانه‌ها در پوشش خبری انتخابات ریاست جمهوری 1400

در این نشست جناب آقای محمد رضا نوروزپور  مدیر عامل خبرگزاری ایرنا گفت : با نزدیک شدن به انتخابات رییس جمهوری ۱۴۰۰سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران برنامه هایی را در قالب پژوهش و بولتن و... تهیه کرده است .که به برخی از آنها اشاره میکنم.

دربخش سیاست ها و راهبردها مواردی چون تبیین اهمیت جایگاه ریاست جمهوری و اقدامات دولت برای برگزاری انتخابات الکترونیکی و دستاوردهای نظام و دولت در حوزه های مختلف تحلیل موانع مشارکت گسترده مردم تهییج و ترغیب مردم برای مشارکت در انتخابات و ثبت نام شوراهای شهرو روستا پرهیز از نگاه حزبی و دامنه زدن به نقاط منفی شوراها .

در بخش پژوهش سازمان بولتن هایی در قالب تهیه  پژوهشی تحلیلی نظرسنجی نشریات خبری  گردآوری و تحقیق شده است که مربوط به فروردین تا اسفند 1399 می باشد مانند: دو  بولتن اصلاح طلبان و اصولگرایان  در ادوار مجلس گمانه زنی های رسانه ای در انتخابات 1400- داده کاوی ها از شبکه های اجتماعی در باره نامزدهای احتمالی انتخبات 1400 در 7 شماره نقد وبررسی قوانین انتخابات و..غیره .

در حوزه  اخبار تولیدی ایرنا از سال 1399 تا 22 فروردین 1400 برای انتخابات ریاست جمهوری 1400در سه بخش ایرنا ویژه ایرنا فارسی و ایرنا پلاس مجموعا 4568 خبر در قالب گزارش فیلم خبر- مصاحبه- اینفوگرافیک - پادکست گزارش تصویری بولتن پرونده خبری و صفحات ویژه- ترجمه - تولیده شده است .

 اقدامات اجرایی ایرنا نیز شامل : تشکیل ستاد خبری انتخابات ریاست جمهوری 1400 و ابلاغ نقشه راه و برنامه عملیاتی ایرنا در این راستا برگزاری نشست های انتخاباتی در کلاب هاوس رصد تحولات انتخاباتی و بازنشر تولیدات اختصاصی رسانه های داخلی در این خصوص انجام نظر سنجی های میدانی و تلفنی و آن لاین تهیه بولتن و دانشنامه انتخابات راه اندازی سرویس ویژه انتخابات با ستو نهای مختلف ارایه تحلیل و یادداشت درباره تحولات انتخاباتی و دیگر موارد می باشد .

همچنین گروه سیاسی اداره کل اخبار داخلی خبرگزاری جمهوری اسلامی از ابتدای سال جاری برای آماده سازی شور و نشاط انتخاباتی و آگاهی رسانی به مردم از برنامه ها و راهبردهای احزاب و گروه های سیاسی برای انتخابات 1400 ،اقدام به مصاحبه های تفصیلی با شخصیت های مهم در این زمینه به نام بولتن «مصاحبه ایرنا با فعالان و چهره های سیاسی درباره انتخابات ۱۴۰۰» کرده است. افراد انتخاب شده برای مصاحبه ها سعی شده از همه جناح ها و احزاب سیاسی اثرگذار داخل کشور باشند که این رویه تا زمان برگزاری انتخابات در خردادماه ادامه خواهد داشت.  در این بولتن سعی شده بود دیدگاه ها، نظریه ها و راهبردها در خصوص جبهه بندی ها برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 از زبان شخصیت های مختلف از جناح های متفاوت بیان شود.

گزارش نهایی این نشست بزودی بر روی سایت قرار خواهد گرفت

تهیه گزارش از:الهه اردلانی

تعداد بازدید : ۲,۷۷۳
(شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰) ۱۳:۱۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر