شنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۲
سرویس : دفتر مطالعات
کد خبر : ۱۴۷۵۳
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس دفتر مطالعات

نشست رسانه و پویش ایران همدل برگزار شد

نشست رسانه و پویش ایران همدل برگزار شد
(شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹) ۱۲:۱۲

نشست آنلاین "رسانه و پویش ایران همدل" صبح روز سه شنبه 15 مهر ماه در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، در این نشست دکتر مرتضی کارازموده، معاون رئیس سازمان بسیج رسانه کشور و معاون رویدادهای انجمن سواد رسانه‌ای، دکتر معصومه نصیری، پژوهشگر سواد رسانه‌ای‌؛ و دکتر گیتاعلی‌آبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها حضور داشتند و ضمن بحث و تبادل نظر، به بررسی نقش رسانه‌ها در اجرای طرح پویش ایران همدل و چالش های این حوزه پرداختند.

در ابتدای نشست دکتر گیتا علی‌آبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، گفت: با توجه به مشکلاتی که به دلیل شیوع کرونا در کشور پیش آمده، پویش "ایران همدل" با هدف فراگیر شدن مفهوم مواسات در جامعه اسلامی فروردین ماه سال جاری همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان که ماه انفاق و ایثار و کمک به مستمندان است آغاز به کار کرد. هدف از اجرای این طرح که برای نخستین بار در فروردین ماه سال جاری از سوی مقام معظم رهبری مطرح می‌شد، طرح کمک های مؤمنانه و کمک رسانی به خانواده ها و هم میهنان محروم در اقصی نقاط کشور بود. ایشان به نوعی می‌‌خواستند مفهوم مواسات را در کشور مدنظر قرار دهند تا در این دوره که بیماری کرونا فراگیر شده به خانواده‌هایی که دارای مشکلات مالی هستند کمک شود.

وی افزود: موضوع مواسات در بیانات رهبری به مفهوم همراهی کردن و کمک کردن به برادر مؤمن در همه امور است. در همین راستا بخش مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی نیز ضمن اجرای پویش ایران همدل، بر ادامه روند کمک های مردمی تأکید کرد. منتهی در این طرح تأکید بر مسئله کرامت علوی و شور حسینی است که از عید غدیر به مرحله اجرا درآمده است و تا پایان ماه صفر ادامه دارد. هدف از اجرای این پویش، ارسال کمک های معیشتی برای جامعه هدف سازمان بهزیستی، تهیه لوازم کمک آموزشی و نوشت افزار برای دانش آموزان و دانشجویان و اقلام سبد معیشتی و درمانی برای مددجویان تحت پویش این سازمان است. در این طرح 150 پایگاه، برای جمع آوری نذورات و کمک‌های مردمی در نظر گرفته شده و شماره حسابی نیز به این منظور اختصاص داده شده است. در نتیجه اجرای این طرح که تا پایان ماه صفر ادامه دارد بسیاری از خانواده ها که دارای مشکلات معیشتی بودند تحت پوشش قرار گرفته و از کمک‌های مردمی بهره‌مند شده‌اند. به همین منظور نشست امروز نیز به این موضوع اختصاص داده شده، تا ضمن بررسی نقش رسانه‌ها در اجرای موفقیت آمیز پویش ایران همدل، به راهکارهای مؤثر در اجرای هر چه بهتر این طرح پرداخته شود.

دکتر معصومه نصیری، سر‌دبیر خبرگزاری ایسنا، و نیز پژوهشگر سواد رسانه‌ای در ادامه این نشست گفت: واژه "رزمایش" به مفهوم بیان و به تصویر کشیدن جلوه‌ای از یک فرهنگ یا کار برای آگاهی و همراهی افکار عمومی است. واژه "مواسات"، "همدلی" و "کمک‌های مؤمنانه" که تا حالا امتداد پیدا کرده، نکته ای است که توسط رسانه‌ها به عنوان انتقال دهندگان پیام مورد توجه قرار گرفته است. رسانه‌ها عامل تحقق بسیاری از سیاست ها، پویش‌ها، کنش‌ها، رفتارها و تصمیمات در جامعه هستند. بنابراین توانستند در اجرای موفقیت آمیز پویش همدلی نقش مؤثری ایفا کنند. در این جریان رسانه‌های جریان اصلی در کنار هم‌افزایی با شبکه‌های اجتماعی به عنوان گونه‌های نوین رسانه‌ها توانستند در این شرایط با استفاده از شیوع کرونا، توجه عموم را به بخشی از جامعه که دچار آسیب‌های ممکن شده بودند جلب کنند و با ایجاد معیارهای نهادی، نهادهای مختلف را پای این پویش بیاورند. در عین حال رسانه‌هایی که تصویب کننده نهایی بودند، نیز کارهای مهمی در زمینه فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی، ایجاد پویایی اجتماعی و همگرایی اجتماعی انجام دادند تا مردم و نهادها را پای پویش بیاورند. پویشی که جلوه‌ای از فرهنگ متعالی ایرانی – اسلامی را در دنیا به نمایش گذاشت. همانطور که می‌دانیم کشورها را قوانین کنترل می‌کنند نه اخلاقیات و زمینه‌ها وعقبه‌های فرهنگی. بنابراین نقش رسانه‌ها در این دوره با توجه به کلیدواژه‌های مورد نظر بسیار حائز اهمیت بود. رسانه‌ها توانستند با تأکید بر این مهم، ضریبی به پویش ایران همدل بدهند که همه مردم جامعه با آن آشنا شوند و در آن مشارکت کنند. این هم افزایی بین رسانه‌های جریان اصلی و رسانه‌های نوین باعث پویشی شد که برآمده از مردم بود، در عین حال، و‌جوهی از فرهنگ و اخلاق ایرانی – اسلامی را نیز به تصویر می‌کشید.

دکتر مرتضی کارآموزیان، معاون رئیس سازمان بسیج رسانه کشور و معاون رویدادهای انجمن سواد رسانه‌ای در این نشست با اشاره به نقش رسانه‌ها در اجرای موفقیت آمیز پویش و رزمایش ایران همدل گفت: زمانی که استارت این پویش زده شد، شاهد بودیم که رسانه‌های خارجی، تصاویری از حمله مردم به فروشگاه را نشان می‌دهند، در حالی‌که در ایران علیرغم مسائل و مشکلات معیشتی موجود، رسانه‌های داخلی برعکس رسانه‌های خارجی توانستند به مردم نشان دهند که می‌توانند آغازگر این دومینوی رسانه‌ها باشند و به همنوع خود کمک کنند.

وی افزود: این رزمایش موازی و متقارن با واژه های دینی مردم بود و حتی کلیدواژه‌هایی که در آن به کار می‌رفت کلیدواژه هایی بودند که همراهی و حس آشنایی را القا می‌کرد. من می‌خواهم بر خلاف نظر خیلی از کارشناسان بگویم امروز ضمن جستجوی اینترنتی در رسانه‌های خارجی متوجه شدم، آن‌گونه که کمک‌های مؤمنانه‌ در رسانه‌های ملی کشور منعکس و به گوش مردم می‌رسد، در رسانه‌های خارجی از اقبال چندانی برخوردار نیست. به این معنی که رسانه‌ها در حوزه برون‌مرزی موفق عمل نکرده‌اند. من به جرأت می‌توانم بگویم اگر این پویش در رسانه‌های خارجی خوب منعکس می‌شد، می‌توانست بزرگترین نمایش قدرت جمهوری اسلامی و مردم ایران در خارج از کشور باشد تا ازطریق آن نشان دهیم که به عنوان یک مدل می‌توانیم از رسانه‌های مردمی و مردم به خوبی استفاده کنیم تا مشکل معیشت مردم را حل کنیم. در یک آماری که از فعالیت‌های بسیج منتشر شده بود،نشان می داد که صدها میلیارد تومان از کمک های مردمی در رزمایش اول و دوم به دست نیازمندان واقعی رسیده و من فکر می‌کنم اگر در رزمایش دوم و سوم هم بتوانیم مردم را قانع و با خود همراه کنیم در این روند بسیار موفق خواهیم بود. به خصوص کهخیلی از مردم نیز خود دارای رسانه هستند و در صفحات مجازی می‌توانند با انتشار عکس‌ و فیلم از این پویش مردمی پاسخگوی بسیاری از شبهات خارج کشور باشند. خیلی از خبرنگاران کشور نیز مترجمان خوبی هستند که می‌توانند با ترجمه‌های خوب خود و هشتک های خاص توئیت کنند و این فرهنگ خوب را به تمام مردم نشان دهند. .

تعداد بازدید : ۲,۰۲۴
(شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹) ۱۲:۱۲
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر