۴ فروردین ۱۴۰۳
پژوهشگر مصحف مشهد:

مصحف مشهد به خط قرآنی حجازی نوشته شده است

مصحف مشهد به خط قرآنی حجازی نوشته شده است
مرتضی کریمی‌نیا، محقق و پژوهشگر گفت: مصحف مشهد رضوی تنها نسخه ای است که به خط قرآنی حجازی نوشته است.سبکی‌ که در نوع کتابت تا قبل از کوفی بوده و نسخه های آنها زیاد نبوده و محدود است.

 به گزارش ستاد خبری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، مرتضی کریمی‌نیا، محقق و پژوهشگر مصحف مشهد در نشست علمی تخصصی معرفی مصحف مشهد که در نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد، گفت:تا ده سال پیش این مصحف ثبت نشده بود با آشنا شدن محققان قرآنی در قرآن های قرن اول توجه به گنجینه آستان قدس رضوی  زیاد شد.

کریمی نیا ادامه داد:به این نسخه به مدت یکسال توجه کردیم و تصور کردیم نیمی از قرآن را  داریم اما متوجه نیم دیگر آن در نسخه های دیگر شدیم. این پژوهشگر ادامه داد:مصحف مشهد رضوی تنها نسخه ای است که به خط قرآنی حجازی نوشته است.سبکی‌ که در نوع کتابت تا قبل از کوفی بوده و نسخه های آنها زیاد نبوده و محدود است.

وی ادامه داد: این نسخه در منطقه شامات یا  عراق یا حجاز نوشته شده است.ویژگی های متنی تبار این نسخه را به منطقه  حجاز میرساند از طرف دیگر سبک کتابت این نسخه با ترکیب ابن مسعود کتابت شده است.این ویژگی کتابت ابن مسعود با شهر کوفه و تربیتی ابن مسعود است.

کریمی نیا اظهار داشت:از آنجایی که سرگذشت این نسخه و منطقه نگهداری این نسخه در عراق و حجاز نمانده و به ایران آمده است،در ایران نسخه های که به ترتیب سوره نوشته می‌شدند ، اگر در اختیار کسی بوده است معدوم میشدند و یا آتش زده میشدند و در قرن اول امر این اتفاق امر منکری نبوده است.بر همین اساس این نسخه از بین نرفته است و از طریق ری به نیشابور رسیده است.

کریمی نیا با اشاره به اینکه مصحف رضوی  در دو جلد مجزا وقف شده است افزود: در اواخر قرن پنجم این نسخه در نیشابور پیدا شده است.به دست مقربان نیشابور از اهالی اهل سنت وقف بر حرم حضرت رضا شده است. و وقف نامه ای در ابتدا به خط مشرقی کوفی نوشته شده است.این نسخه از آن ابتدا در گنجینه آستان نگهداری شده و تا امروز به عنوان مرجع پژوهش ارایه میشود.

تعداد بازدید : ۲۳۸

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر