۴ فروردین ۱۴۰۳
عضو هیئت علمى دانشگاه قرآن و حدیث:

کتاب نهج‌البلاغه بر اساس اندیشه حکومت‌داری نوشته شده است

کتاب نهج‌البلاغه بر اساس اندیشه حکومت‌داری نوشته شده است
حجت‌الاسلام غلامعلی گفت: طبق گفته مرحوم حلی، سید رضی کتاب نهج‌البلاغه را بر اساس اندیشه حکومت‌داری نوشته است. اگر با این دید به کتاب نگاه کنیم می‌بینیم خیلی حرف‌ها تغییر می‌کند.

 به گزارش ستاد خبری سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، سلسله نشست‌های تخصصی نهج‌البلاغه با موضوع «شناخت شروح نهج‌البلاغه» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین احمد غلامعلی، عضو هیئت علمى دانشگاه قرآن و حدیث و معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و معارف حدیث دارالحدیث در غرفه نهج‌البلاغه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

حجت‌الاسلام غلامعلی در پاسخ به این سوال که از نظر شما کتاب نهج‌البلاغه چه کتابی است؟ گفت: نهج‌ به معنای روش و شیوه و بلاغت به معنای سخن رسا گفتن است. نهج‌البلاغه کتابی است که اگر انسان آن را خوب یاد بگیرد، می‌تواند بجا، به موقع و زیبا سخن بگوید. سید رضی، مولف نهج‌البلاغه زحمت کشیده و از میان سخنان امام علی (ع) مواردی را انتخاب کرده، که اگر شما می‌خواهید در سیاست صحبت کنید، بجا صحبت کنید، در امور فرهنگی کلمات فرهنگی دقیق را بکار می‌برید. نهج‌البلاغه کتابی است که شامل مطالب سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تربیتی است و جناب سید رضی نهج‌البلاغه را در اواخر قرن چهارم نوشت.

عضو هیئت علمى دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: طبق گفته مرحوم حلی، سید رضی کتاب نهج‌البلاغه را بر اساس اندیشه حکومت‌داری نوشته است؛ چراکه هم امامزاده بوده، هم امور اجتماعی آل ابی طالب را به عهده داشته و رئیس دیوان حکومتی بوده است و قضاوت‌های شیعیان با ایشان بود. سید رضی با حکومت آل بویه خوب نبود و آدمی آزادمنش بود. بعید نیست نهج‌البلاغه به عنوان طرح کلی حکومت‌داری باشد. اگر با این دید به کتاب نگاه کنیم می‌بینیم خیلی حرف‌ها تغییر می‌کند.

تعداد بازدید : ۴۸۷

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر