۳ فروردین ۱۴۰۳

برگزاری نشست‌های تخصصی حکمرانی قرآنی در نمایشگاه قرآن

برگزاری نشست‌های تخصصی حکمرانی قرآنی در نمایشگاه قرآن
محمدامین عابدینی از مسئولین بخش اندیشگاه قرآنی حیات گفت: یکی از مهمترین کارویژه‌های اندیشگاه، سیاست پژوهی فرهنگی اجتماعی قرآن‌محور است که محوری‌ترین و اصلی‌ترین بخش اندیشکده مسائل حکمرانی قرآنی اندیشگاه حیات است.

به گزارش ستاد خبری سی‌ویکمین نمایشگاه قرآن کریم، محمدامین عابدینی از مسئولین بخش اندیشگاه قرآنی حیات می‌گوید: یکی از ضروریات و اولویت‌های کار اندیشه‌ای در کشور، ارائه یک تصویر درست و کارآمد از اندیشگاه و اندیشکده و تعریف و ایجاد ساختاری چابک، کارآمد، متقن و مستحکم از اندیشکده و اندیشگاه است؛ از طرفی قرآن کتاب هدایت و کتاب زندگی است که نقشه راه کلان زندگی انسان در همه ابعاد آن را ترسیم کرده است، اما سیاست‌ها، راهبرد‌ها و روش‌های نظام جمهوری اسلامی در سیاست، اقتصاد، فرهنگ، علم، آموزش، تربیت، روابط بین الملل و ... چقدر برگرفته و منبعث از نقشه راه قرآن است؟ در واقع نگاه حداکثری به قرآن به عنوان کتاب زندگی و آئین‌نامه حکومت‌داری، راهبرد کلانی است که برای حل مسائل مردم، جامعه و کشور به آن نیاز مبرم داریم.

وی افزود: با توجه به این دو نکته باید گفت که تاسیس یک اندیشگاهی قرآنی یک ضرورت راهبردی و اولویت حکمرانی است. اندیشگاهی که برای مسائل، مشکلات و دشواری‌ها و گرفتاری‌های نظام و مردم، راه حل‌های انضمامی، کاربردی، کارآمد، متقن، اثرگذار، نتیجه‌بخش و راهگشای قرآن‌محور ارائه کند.

عابدینی اضافه کرد: با این رویکرد، اندیشگاه قرآنی «حیات» متشکل از اندیشکده «توحید» در حوزه «مطالعات بنیادین قرآنی»، اندیشکده بیان در حوزه «مسائل حکمرانی قرآنی» و اندیشکده قلم در حوزه «مطالعات بین رشته‌ای قرآنی»، با هدف توجه به «اداره قرآن‌بنیان»، «تدبیر قرآن‌محور» و «تمشیت قرآن‌مدار» امور کشور و نظام تشکیل و راه اندازی شد.

وی خاطرنشان کرد که سال گذشته با همکاری خوب و تفاهمی که بین اندیشگاه و معاونت قرآن وزارت ارشاد شکل گرفت، موفق شدیم هفت نشست حکمرانی قرآنی با حضور مسئولان عالی رتبه‌ای که هر کدام صاحب نظر و فکر در حوزه حکمرانی عرصه تخصصی خود هستند، برگزار کنیم که یکی از قسمت‌های بخش ما در نمایشگاه، معرفی و ارائه این نشست‌هاست. متن کامل سخنرانی‌های این نشست‌ها هم به صورت کتاب چاپ و منتشر شده که در نمایشگاه عرضه می‌شود.

عابدینی اظهار داشت:، اما یکی از مهمترین کارویژه‌های اندیشگاه، سیاست پژوهی فرهنگی اجتماعی قرآن‌محور است که محوری‌ترین و اصلی‌ترین بخش اندیشکده مسائل حکمرانی قرآنی اندیشگاه حیات است. دنبال این هستیم که یک سیاست پژوهی معطوف به حل مسائل کشور، جدی گرفتن نظریه پردازی و تولید اندیشه و پژوهش‌های کاربردی شکل بگیرد. چرا که معتقدیم نظریه پردازی با "طرح سوالات واقعی" در حوزه نظر و "طرح مشکلات واقعی" در حوزه عمل، در ریل صحیح خود قرار می‌گیرد.

وی گفت: طی تقریبا یک سال و نیم گذشته از زمان راه اندازی اندیشگاه حیات، ۴۰ کتاب و جزوه (۳۹ مورد) در قالب کتاب علمی تخصصی، اسناد سیاستی، گزارش راهبردی و گزاره‌های راهبردی محتوایی تهیه و تولید شده که در نمایشگاه قرآن در معرض ارائه قرار گرفته است. در موضوعات متنوعی که به حکمرانی مربوط می‌شود. موضوعاتی مثل راهنمای عملی مدیران در مبارزه با فساد، نفوذشناسی، منشور قرآنی حکمرانی فرهنگ و هنر، اصول شهرسازی و ساخت مسکن، حل آسیب‌های اجتماعی، حکمرانی فضای مجازی، سیاست خارجی، سیاستگذاری امنیتی و اطلاعاتی.

عابدینی می‌گوید که مخاطب اصلی ما در این بخش، مدیران و مسئولان نظام هستند؛ ما در تولیدات خود به مسائل و چالش‌های مدیریتی و حکمرانی در عرصه‌های مختلف، راه حل‌های قرآنی پیشنهاد داده ایم که به نظر می‌رسد، موضوع جذابی برای مدیران باشد.

او ادامه داد: اقدام دیگری که در بخش اندیشگاه قرآنی حیات در نمایشگاه انجام خواهیم داد برگزاری چندین نشست تخصصی حکمرانی قرآنی با حضور چهره‌های برجسته حوزه و دانشگاه است. افرادی مانند دکتر شهریار زرشناس، حجت الاسلام مصلحی، حجت الاسلام قائمی نیا، دکتر مهدی جمشیدی، حجت الاسلام احمد رهدار و حجت الاسلام علی جعفری. سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که در بخش بین الملل نیز نمایندگانی از ۲۵ کشور دارد، تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی (ره) هر روز از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۳۰ دقیقه بامداد پذیرای علاقه‌مندان به قرآن کریم است.

تعداد بازدید : ۲۶۲

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر