۱۰ بهمن ۱۴۰۲
وزیر فرهنگ در آئین رونمایی از ۱۴ دستاورد کلان قرآنی:

نمایشگاه قرآن تجدید حیات قرآنی کشور است+عکس

نمایشگاه قرآن تجدید حیات قرآنی کشور است+عکس
آئین رونمایی از ۱۴ دستاورد و کلان برنامه قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،عصر دیروز 9 بهمن ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از معاونان، مدیران کل و مسئولین این وزارتخانه و فعالین حوزه قرآنی، خبرنگاران و اصحاب رسانه در سالن غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری دبیرخانه دائمی نمایشگاه های قرآنی جمهوری اسلامی ایران معاونت قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی; در ابتدای این برنامه علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان نکاتی در مورد این ۱۴ دستاورد پرداخت.

وی با اشاره به بازدید رئیس جمهور از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روزهای گذشته، گفت: رئیس جمهور در آن بازدید نکات مهمی در مورد مساجد و قرآن بیان کرد که این جلسه اولین جواب دوستان مسجدی و قرآنی به فرمایشات رئیس جمهور است. در ابلاغیه‌ای که ایشان بعد از بازدید از مدیران ارشد وزارتخانه داشتند، بحث مسجد و قرآن پرتکرارترین بحث‌ها بود. حجم حمایت‌ها و پیگیری دولت از برنامه‌های قرآنی بی سابقه بوده است. 

معاف در ادامه به معرفی دستاوردهای قرآنی ارائه شده در این برنامه پرداخت و گفت: دستاورد اول مسئله مساجد پایگاه قرآن است، تعداد مساجدی که پایگاه قرآنی هستند به چهار هزار عدد رسیده است. این یک عدد میدانی و واقعی است و چند بار در جلسات ستادی بررسی شده است. رهبر معظم انقلاب در دو دیدار اخیر که در ماه رمضان صورت گرفته است بر پایگاه قرآنی شدن مسجد تأکید داشته‌اند، بر همین اساس امسال چهار هزار مسجد پایگاه قرآن شده و در یک هدف‌گذاری برای سال آینده، ۱۴ هزار مسجد به عنوان پایگاه قرآنی معرفی خواهد شد. 

رونمایی 35

وی افزود: دومین دستاوری که از آن رونمایی می شود، تأسیس مرکز ملی ترجمه قرآن کریم جمهوری اسلامی است. امروز آغاز رسمی این مرکز است و کریم دولتی، از حافظان و فعالان قرآنی کشورمان به عنوان رئیس این مرکز معرفی شده است. این مرکز همچنین یک شورای ترجمه در عالی ترین سطوح از اساتید را خواهد داشت. نکته‌ای که در مورد ترجمه وجود دارد، این است که مردم از طریق ترجمه با فیزیک و کالبد قرآن ارتباط برقرار می‌کنند. 

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سومین دستاوردی که از آن رونمایی خواهد شد را منشور حکمرانی قرآن بنیانِ فرهنگ و هنر معرفی کرد و گفت: وزارت ارشاد باید با اندیشه‌های قرآنی و مفاهیم قرآنی اداره شود، رسیدن به این امر سخت است اما شدنی است، این کار آغاز شده و سند قرآنی سازی وزارت ارشاد بیش از یک سال است در حال تدوین است. در این سند مشخص شده است که سینما و تئاتر و سایر هنرهای ما چگونه باید قرآنی شوند. این هدف بزرگی است و با توجه به این سند دیگر قرار نیست قرآن در یک معاونت محدود شود. 

دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم تصریح کرد: چهارمین دستاوردی که رونمایی خواهد شد معرفی چهارده هزارمین مربی طرح بشری است. این طرح از حدود دو سال قبل در وزارت ارشاد آغاز شد در ابتدا مخالفان زیادی داشت اما امروز بسیاری از همان مخالفان موافق به موافق نظری و عملی این طرح تبدیل شده‌اند. سند تئوریک طرح بشری طراحی شده و تا نمایشگاه قرآن تکمیل خواهد شد. در این طرح قرآن کریم به روش پیامبر اکرم(ص) آموزش داده می‌شود. بحثی که در این طرح وجود دارد، این است که مردم از مراجعه به قرآن نترسند. بر اساس آمار، مراجعه به این کتاب برای برخی از فارسی‌زبانان هیبتی دارد لذا قرآن را باید برای مردم آسان کرد، پیامبر(ص) این کار را آموزش داده‌اند و طرح بشری نیز به همین صورت است. این شیوه می‌تواند به عنوان الگویی برای بسیاری از دستگاه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.  

رونمایی 10

معاف پنجمین دستاورد و کلان برنامه‌ای که مورد رونمایی قرار می‌گیرد را آغاز به کار طرح حفظ قرآن کارکنان وزارت ارشاد معرفی کرد و افزود: بر اساس این طرح کارکنان وزارت ارشاد هر ماه یک سوره از قرآن کریم را حفظ خواهند کرد که برای ماه بهمن سوره مبارکه فجر به عنوان سوره محوری معرفی شده است. 

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ششمین طرحی که مورد رونمایی قرار می گیرد طرح کنشگری قرآنی ها در فضای مجازی و اهالی فضای مجازی در حوزه قرآن کریم است. این طرح با عنوان ِمسک طراحی شده و در آن قرآنی‌هایی که می‌خواهند در فضای مجازی کار کنند و اهالی فضای مجازی که آموزش‌های معرفتی نیاز دارند، محوریت قرار خواهند گرفت. این طرح با همکاری سازمان فضای مجازی بسیج به پیش رفته و هزاران نفر از این کار استقبال کرده‌اند، در گام اول ۵۰۰ نفر در دوره‌هایی که تعریف شده است حضور خواهند داشت. در حال حاضر درس‌های مربوط به این طرح ضبط شده و آماده ارائه است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هفتمین دستاورد ما در حوزه ترویج دعا خواهد بود، سال گذشته و در یکصدمین سال نگاشت مفاتیح الجنان همایش فاخری با همین موضوع برگزار شد تا ادای دینی به شیخ عباس قمی باشد. برنامه‌ریزی شده است تا مسئله دعا به عنوان یکی از چهار ضلع قرآن، نماز، عترت و دعا بیشتر پیگیری شود. یکی از این برنامه‌ها ترویج دعا، فرهنگ دعا، مکاتب دعاخوانی، مفاهیم دعا و ...در کشور است. بسیاری از مفاهیمی که در دعاها هست، راهکارهای رفع مشکلات کشور است. بر همین اساس تمرکز بر دعا مورد برنامه‌ریزی قرار گرفته و در سال اول مسئله صحیفه سجادیه در دست اجرا قرار گرفته است. 

رونمایی 27

وی هشتمین دستاورد قرآنی دولت سیزدهم را ۴۰ سند سیاستی مبتنی بر قرآن معرفی کرد و گفت: ما ۴۰ مسئله و موضوع را با قرآن جواب داده‌ایم. اندیشگاه قرآنی حیات در همین راستا تأسیس شد و تاکنون ۴۰ سند سیاستی در موضوعات مختلف امنیتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... آماده شده و به مرحله تدوین رسیده است. اساتید متعددی در این کار همراهی داشته‌اند تا بر مبنای قرآنی پاسخی برای مسائل کشور ارائه دهند.

دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم تصریح کرد: نهمین دستاورد دولت سیزدهم تأسیس انجمن بین‌المللی نهج‌البلاغه است، در این انجمن اساتید سطح یک کشور حضور دارند. ما باید با نهج‌البلاغه حکومت کنیم؛ این قصه‌ای است که امروز جمهوری اسلامی بیش از همیشه به آن نیاز دارد. 

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود دهمین دستاورد قرآنی دولت سیزدهم را انجمن بین‌المللی صحیفه سجادیه معرفی کرد و گفت: در این انجمن همه بزرگان فعال در حوزه صحیفه سجادیه حضور دارند. 

رونمایی 18

وی تصریح کرد:  امسال برای اولین بار مصوبات شورای سیاستگذاری نمایشگاه قرآن به ۳۰ استان کشور ابلاغ شده و با مدیران این ۳۰ استان گفت‌وگو شده است. اعتبار مالی مربوط به این نمایشگاه‌های استانی قبل از نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران اختصاص یافته است. چندین جلسه با استاندارها داشته‌ایم و گفت‌وگوهای لازم صورت گرفته است تا همزمان با نمایشگاه بین المللی قرآن در تهران در هر استان یک نمایشگاه یا یک اتفاق قرآنی را داشته باشیم.  

معاف بیان کرد: دوازدهمین دستاورد قرآنی دولت سیزدهم معرفی ۱۲هزارمین بیمه شده فعالان قرآنی است. این هم از کارهای با برکت دولت سیزدهم است که بازخورد خوبی در بین فعالان قرآنی به همراه داشته است. در حال حاضر عدد بیمه شده‌های قرآنی از حوزه هنر بیشتر شده است.  

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سیزدهمین دستاورد قرآنی دولت چهاردهم صدور دوهزارمین مجوز تأسیس مؤسسات قرآنی است. در حال حاضر بیش از سه هزار مؤسسه قرآنی در کشور فعالیت دارند که دو هزار مؤسسه ذیل زارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند. بخش مهمی از دولتِ مردمی همین مؤسسات مردمی هستند. 

وی چهاردهمین دستاورد قرآنی دولت سیزدهم را خانه خلاق قرآنی معرفی کرد و گفت: بحث دانش بنیان‌ها، هوش مصنوعی و خانه‌های خلاق جزء سرفصلی‌های کاری وزارت ارشاد قرار گرفته است. پیش از این چند رونمایی و چند برنامه در این حوزه داشتیم و بعد از این هم در نمایشگاه قرآن چنین برنامه‌هایی را خواهیم داشت.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت‌های خود به برخی فعالیت‌های دیگر وزارت ارشاد و دولت سیزدهم در حوزه قرآن کریم که در این رونمایی قرار نگرفته است اشاره کرد و گفت: بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری یاسین یکی از این موارد است که باید خبر تأسیس آن را اعلام کنم. همچنین انیشمین حضرت ابراهیم به مرحله قرارداد رسیده است، سامانه حمد نیز پیش از این رونمایی شده و انجمن خادمان قرآن هم به سرانجام رسیده است.

رونمایی 29

در بخش دیگر این جلسه حجت‌الاسلام خداداده، رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سخنان کوتاهی به بیان نکاتی در مورد طرح مسجد پایگاه قرآن پرداخت و گفت: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد پایگاه قرآنی شدن مساجد، در همان ساعات اولیه فراخوانی برای مساجد ارسال شد که خوشبختانه مدیران ما در قدم اول به آن لبیک گفتند. 

وی افزود: اینکه گفته می‌شود چهار هزار مسجد پایگاه قرآن شده است به این معنا نیست که مساجد دیگر در حوزه برنامه ندارند، تعداد مساجدی که فعالیت قرآنی دارند، بسیار بیشتر است اما این چهار هزار مسجد فعالیت تشکیلاتی در حوزه قرآن دارند. با توجه به ظرفیت خودمان در قدم‌های بعدی این تشکیلات را بیشتر خواهیم دید.

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت: جامعه ما یک جامعه قرآنی است، جامعه‌ای که زنده به نام قرآن و زنده به عشق، علاقه، محبت و مودت اهل بیت(ع) است. 

رونمایی 11

وی در ادامه تصریح کرد: مهم‌ترین سپر دفاعی ما در برابر تهاجم فرهنگی و همه مشکلات تمسک به حبل‌الله متین و قرآن و عترت است و در وزارت ارشاد همه بخش‌ها موظف هستند مسئله قرآن را در اولویت قرار دهند. سال قبل در نمایشگاه قرآن این تمهیدات خوبی تدارک دیده شد.

وزیر ارشاد با بیان اینکه تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای گسترش هرچه بهتر تعالیم قرآن کریم است، گفت: با توجه به تعطیلی، همه فعالیت‌های قرآنی حتماً در این ماه با استقبال زیادی همراه خواهد شد.

وی افزود: ما باید نمایشگاه قرآن را به یک موضوع حیاتی قرآنی در کشور تبدیل کنیم. 

 در بخش پایانی این مراسم از ۱۴ دستاورد و کلان برنامه قرآنی دولت سیزدهم رونمایی شد.


رونمایی 9
رونمایی 6


رونمایی

تعداد بازدید : ۳۶۰
گزارش تصویری خبر :
Loading

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر