۹ خرداد ۱۴۰۲
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد تالیف «مفاتیح الجنان»:

چاپ نزدیک به ۲۸ میلیون «مفاتیح الجنان» نشان‌دهنده اُنس مردم با این کتاب گرانبهاست

چاپ نزدیک به ۲۸ میلیون «مفاتیح الجنان» نشان‌دهنده اُنس مردم با این کتاب گرانبهاست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به چاپ نزدیک به ۲۸ میلیون جلد «مفاتیح‌الجنان» پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، این آمار را نشان دهنده اُنس مردم با این کتاب گرانبها دانست.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح سه‌شنبه نهم خرداد، در  همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد تالیف «مفاتیح الجنان» و تجلیل از مقام شیخ عباس قمی که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، حضور یافت و سخنرانی کرد.  

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای سخنان خود با ارائه آماری از چاپ «مفاتیح‌الجنان» از ابتدای انقلاب تاکنون گفت: در طول ۴۵ سال که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته، ۲۷ میلیون و ۹۱۵ جلد «مفاتیح‌الجنان» به چاپ رسیده است. در سال گذشته هم 59 ناشر، اقدام به چاپ ۲۵۰ هزار نسخه از این کتاب کردند. در واقع بعد از قرآن، «مفاتیح الجنان» پر تیراژترین‌ کتاب دینی در کشور بوده است. این بدان‌ معناست که مردم ما با این‌ کتاب انس داشته و به برکت وجود آن در داخل خانه‌، اعتقاد دارند.

 

اسماعیلی، در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش، توضیح داد: همه همکاران ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله معاونت فرهنگی، معاونت قرآن و عترت و همچنین ‌انجمن مفاخر فرهنگی در برگزاری سالگشت تالیف «مفاتیح‌الجنان» تلاش‌ کردند که باید از همگان قدردانی کنم چرا که جامعه را بیش از گذشته متوجه کتاب با برکتی چون «مفاتیج الجنان» کردند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه در آستانه ولادت باسعادت امام رضا (ع) قرار داریم، افزود: زندگی پُر برکت امام هشتم شیعیان، زمینه‌ساز عصر درخشش تمدن اسلامی شد و هجرت ایشان به خراسان، حضور برادران، خواهران و فرزندان امام رضا (ع)‌ در ایران را هم به دنبال داشت که شجره طیبه اهل‌بیت (ع) منشا خیر در این سرزمین شدند.

 

همایش یکصدمین سالگشت تالیف مفاتیح الجنان  14

 

او ادامه داد: در عصر فعلی، نهضت انقلاب اسلامی نیز توسط یکی از این سادات یعنی امام راحل به نتیجه رسید. در حال حاضر هم پرچم آن در دست رهبر معظم انقلاب از دیگر سادات این شجره طیبه است.

 

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به اینکه همیشه انجام کارهای مهم و بزرگ نیازمند نیروی انسانی زیاد نیست، بلکه اخلاق، اخلاص، پشتکار، ایثار و توسل به‌ خداست که بیشتر اهمیت دارد، افزود: شیخ عباس قمی، نمونه بارز این واقعیت است. ایشان با نیت خالص و الهی، یک اثر فرهنگی دینی را به نگارش درآورد که بعد از صدسال همچنان می‌درخشد و در آینده هم همچنان پُر فروغ خواهد ماند.

 

او در این‌ راستا یادآور شد: در برنامه‌های فرهنگی، گاهی در یک کار فرهنگی، هزینه‌های زیادی صرف و نیروی انسانی زیادی به کار گرفته می‌شود که اثر آن‌چنانی ندارد، ولی در تولید سرود «سلام فرمانده» شاهد بودیم عده‌ای جوان در یک شهرستان، با اخلاص این اثر را تولید کردند که پهنه جهان را پیمود و نام امام زمان(عج) را به گوش همه مردم در چهارگوشه کره خاکی رساند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: امروز ما به دعا و معنویت به عنوان یکی از ارکان تمدن اسلامی نیاز داریم. در بیانیه ‌گام دوم انقلاب هم رهبر معظم انقلاب، ۱۴بار موضوع معنویت را ذکر می‌کنند که نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

 

همایش یکصدمین سالگشت تالیف مفاتیح الجنان  20

 

گفتنی است، «مفاتیح الجنان» مجموعه‌ای گرانبها از دعاها، مناجات، زیارت‌ها، اعمال مخصوص ایام سال و ماه و روزهاست که از پیامبر اسلام (ص) و ائمه شیعیان نقل شده و توسط عباس قمی، عالِم شیعه، در یکصد سال پیش جمع‌آوری و تدوین شده‌ است.

 

گزارش تصویری همایش یکصدمین سالگشت تالیف مفاتیح الجنان


تعداد بازدید : ۶۳۵

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر