۲۶ فروردین ۱۴۰۲

نمایشگاه قرآن در شبی که مصلی جای سوزن انداختن نداشت پایان یافت/ نگاهی به نمایشگاه سی‌ام

نمایشگاه قرآن در شبی که مصلی جای سوزن انداختن نداشت پایان یافت
سی‌امین نمایشگاه قرآن کریم در حالی ساعاتی پیش به پایان رسید که نمایشگاه امسال با استقبال کم‌سابقه مردم مواجه بود و مصلای امام خمینی تا لحظه آخر جای سوزن‌ انداختن نداشت.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در حالی ساعاتی پیش به کار خود پایان داد که امسال شاهد استقبال کم‌سابقه مردم از این رویداد مذهبی بودیم. در شرایطی این اتفاق رقم خورد که کشورمان این روزها شاهد برخی ناهنجاری‌ها در زمینه بی‌حجابی و بدحجابی است و دشمنان بر این نکته تأکید دارند که انتخاب مردم چیز دیگری است و نباید قوانین اسلام را به آنها تحمیل کرد. اما مردم مؤمن با استقبال از رویدادی چون نمایشگاه قرآن ثابت کردند که خواسته اول و آخر آنها اسلام است و این اتفاق در ماه رمضان و در شب‌های قدر نمود بیشتری داشت.

استقبال کم‌سابقه از نمایشگاه قرآن در دوره سی‌ام

 شب پایانی نمایشگاه شاهد حضور‌ صدها هزار نفری علاقه‌مندان بودیم به طوری که همه راهروهای شبستان، بخش‌های و رواق‌های فروش‌ محصولات مملو از علاقه‌مندان بود و تردد در نمایشگاه به سختی صورت می‌گرفت، به جر فضاهای مسقف ورودی‌های منتهی به شبستان و همچنین صحن مصلی هم پر از جمعیت علاقه‌مند به قرآن کریم است. این اتفاق نه فقط در شب پایانی بلکه در هفته پایانی نمایشگاه رخ داد که در تاریخ نمایشگاه کم سابقه بود.

ارائه بازی‌ها و سرگرمی‌های متناسب با نوجوانان

 نمایشگاه امسال در جذب مخاطب برگ برنده دیگری هم داشت و آن هم جذب نوجوانان و جوانان بود، قشری که امروز بسیار سخت پسند هستند و هر محتوایی را نمی‌پذیرند اما در نمایشگاه امسال با ارائه بازی‌ها و سرگرمی‌هایی متناسب با سن و سلیقه این قشر، شاهد حضور پررنگ جوانان و نوجوانان در نمایشگاه بودیم.

حضور خانوادگی مردم در مصلای امام خمینی (ره)

 از دیگر اتفاقات رقم خورده در نمایشگاه قرآن امسال حضور خانوادگی در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) بود که این کار با تدابیری مانند اجرای برنامه ویژه زنان و دختران، برنامه‌های سرگرمی برای کودکان، بازی‌های رایانه‌ای برای نوجوانان و جوانان، پذیرایی افطار از خانواده‌ها و در نظر گرفتن بخشی از شبستان مصلی برای استقرار خانواده‌ها انجام شد.

امسال بخش بین‌الملل نمایشگاه هم متفاوت از سال‌های قبل بود، هر چند از نمایشگاه بین‌المللی قرآن بیش از این انتظار است، اما با این حال بخش بین‌الملل امسال پررنگ‌تر از سال‌های قبل برگزار شد و شاهد حضور نمایندگان ۲۱ کشور در نمایشگاه بودیم که غرفه برپا کردند و در کنار سفرا و وزرای فرهنگ، معاونان وزرا، چهره‌های مذهبی و مفتیان فرق اسلامی برخی کشورها در نمایشگاه قرآن حضور یافتند.

انعکاس پررنگ رسانه‌ای از رویداد‌های نمایشگاه

 انعکاس مطلوب رسانه‌ای نمایشگاه امسال بسیار پررنگ‌تر از سال‌های قبل بود تا جایی که شبکه‌های مختلف تلویزیونی و بخش‌های مهم خبری رسانه ملی در نوبت‌های مختلف در هر روز به پخش گزارش و اخبار نمایشگاه مبادرت ورزیدند، همچنین در بخش مکتوب هم طی دو هفته بیش از هزار خبر، گزارش و مصاحبه در خبرگزاری‌ها و مطبوعات منتشر شد که حاصل این فعالیت گسترده رسانه‌ای حضور کم نظیر مردم در نمایشگاه امسال بود.

رشد فضای فیزیکی نمایشگاه قرآن

 بخش‌های فروشگاهی نمایشگاه قرآن امسال به لحاظ فضای فیزیکی رشد چشمگیری داشت و امسال برای اولین‌بار رواق غربی مصلای بزرگ امام خمینی (ره) در خدمت نمایشگاه قرآن قرار گرفت و بخش عفاف و حجاب در این نقطه برپا شد، همچنین رواق شرقی مصلی به بخش فروش محصولات فرهنگی اختصاص یافت و شبستان اصلی هم محل برگزاری رویداد‌های نمایشگاهی در حوزه‌های قرآن و عترت بود. البته در مجموع فضای فیزیکی نمایشگاه امسال نسبت به سال قبل رشد ۵۰ درصدی داشت.

برگزاری جشن تکلیف برای دختران و پسران در نمایشگاه قرآن

 برپایی مراسم جشن تکلیف برای دختران و پسران تازه مکلف شده از دیگر اتفاقاتی بود که مخاطبان زیادی داشت، این برنامه هر شب در بخش «دهه هشتادی‌ها»ی نمایشگاه برگزار و در آن آغاز عبودیت فرزندان ایران زمین برای دختران و پسران جشن گرفته می‌شود.

پویش می‌خوانمت و ادامه آن در طول سال

 پویش می‌خوانمت امسال بر اساس شعار نمایشگاه انتخاب شد و طی آن تا امروز حدود ۵ میلیون نفر در این پویش نام‌نویسی کردند که هدف‌گذاری برای آن جدب ۳۰ میلیون نفر در این پویش است.

رهبر معظم انقلاب در دیدار روز نخست ماه رمضان عموم مردم خصوصاً جوانان را به خواندن روزانه قرآن ولو در حد چند آیه دعوت کردند و به دنبال این خواست رهبری پویش می‌خوانمت برای ترویج ان امر نیک کار خود را آغاز کرد و قرار است در طول سال هم ادامه پیدا کند.

برگزاری ۴۰۰ برنامه متنوع فرهنگی در دو هفته برگزاری نمایشگاه

 نمایشگاه قرآن سی‌ام با برپایی هزار و ۸۰۰ غرفه توسط ۴۹ بخش و کمیته، امسال بیش از ۴۰۰ برنامه جذاب و متنوع برای خانواده‌ها اجرا کرد که حاصل این برنامه‌ها حضور پرشور مردم در نمایشگاه قرآن کریم بود.

اشاره‌ای کوتاه به دیگر رویداد‌ها و برنامه‌های نمایشگاه قرآن

حضور بیش از ۲۰۰ مؤسسه قرآنی مردم‌نهاد، نام‌نویسی برای بیمه از فعالان قرآنی، برگزاری جشنواره شعر قرآنی حافظ، ارائه مشاوره‌های مذهبی و خانوادگی، حضور شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های قرآنی و معارفی، جمع‌آوری ایده‌های قرآنی، گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قرآنی و تجلیل از خانواده‌های این عزیزان، تجلیل از خادمان قرآن، تجلیل فعالان قرآنی مناطق محروم، پرداختن به مفاهیم نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه با زبان ساده، حضور ۱۰۰ ناشر تخصصی و ارائه آخرین کتب مذهبی و... از دیگر برنامه‌های شاخص نمایشگاه امسال بود که مورد استقبال مردم قرار گرفت.

یادآور می شود سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم روز جمعه 25 فروردین‌ماه به کار خود پایان داد.

پایان پیام/

تعداد بازدید : ۱,۰۳۶

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر