۲۶ فروردین ۱۴۰۲

نگاهی به غرفه شبنم در نمایشگاه قرآن/آموزش مفاهیم اخلاقی با قصه و بازی در نشریه شبنم

آموزش مفاهیم اخلاقی با قصه و بازی در نشریه شبنم
سردبیر نشریه شبنم گفت: این نشریه حاوی آموزش مفاهیم اخلاقی مأخوذه از قرآن کریم و اهل‌بیت (ع) به زبان کودکانه است. این مفاهیم به صورت کاملاً غیر مستقیم به کودک منتقل می‌شوند.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، بخش «باغ آیات» سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، ترکیبی از آرامش و خنده کودکان بود‌. بخشی که هر کودکی که وارد نمایشگاه قرآن می‌شد را به خود جذب می‌کرد تا در گوشه‌ای از باغ آیات کاردستی درست کند، نقاشی کند، بازی کند، قصه گوش بدهد یا نمایش ببیند. نشریه کودکانه «شبنم» نیز یکی از غرفه داران بخش باغ آیات بود که به معرفی فعالیت‌های خود در حوزه کودک می‌پرداخت. هاجرخاتون قدمی‌جویباری سردبیر ماهنامه شبنم، در این قسمت به معرفی فعالیت‌های نشریه شبنم می‌پردازد.

آموزش مفاهیم اخلاقی با قصه و بازی

جویباری در ابتدا به معرفی نشریه شبنم پرداخت و گفت: این جا غرفه نمایشگاهی ماهنامه شبنم است‌. این ماهنامه که از سال ۱۳۹۸ آغاز به کار کرده، حاوی آموزش مفاهیم اخلاقی مأخوذه از قرآن کریم و اهل‌بیت (ع) به زبان کودکانه است. این مفاهیم به صورت کاملاً غیر مستقیم به کودک منتقل می‌شوند. ما در این ماهنامه شعر، قصه، بازی داریم. پس از طریق قصه، شعر و بازی به کودکان ۶ تا ۱۱ سال، مفاهیم اخلاقی را آموزش می‌دهیم.

جویباری تأکید کرد: ما در کادر نشریه شبنم هم از نویسندگان معروف کودک و نوجوان استفاده می‌کنیم و هم از تصویرگران معروفی که موفق به اخذ جوایز بی‌المللی شدند.

پیشرو در کاراکترسازی

سردبیر نشریه شبنم گفت: ابتکاری که ما در نشریه داریم در بخش کاراکترسازی است. عرصه کودک و نوجوان ما به اندازه کافی به حوزه کاراکترسازی ورود پیدا نکرده‌اند و فعالیت حول کاراکترسازی در ایران خیلی کم‌رنگ است. اما غربی‌ها این کار را انجام داده‌اند. برای مثال شما هم داستان عرسک باربی را می‌دانید، هم انیمیشن آن را دیده‌اید و هم عروسک آن را همه جا می‌بینید. کودکان کاملاً این کاراکتر را می‌شناسند و تلاش می‌کند خود را شبیه او کنند. ما در ماهنامه شبنم برای اولین بار در حوزه آموزش مفاهیم دینی از کاراکترسازی استفاده کردیم. برای مثال ما کاراکتری داریم به نام پوپوف. این کاراکتر را خانم کلر ژوبرت که یک نویسنده معروف کودک است خلق کرده. پوپوف کاراکتری فانتزی است که بین آدم‌ها آمده و تلاش می‌کند از آن‌ها کار خوب یاد بگیرد تا بال در بیآورد. داستان پوپوف به مفاهیم اخلاقی در قرآن و روایات اشاره دارد. یا کاراکتر نورا و عروسک او خاتون را با نام «قصه‌های نورا و خاتون» در نشریه داریم. نورا خاتون را که عروسکی سخنگو است را در باغچه پیدا می‌کند. خاتون به نورا می‌گوید «صاحب من رفته به باغ آلو». منظور او از باغ آلو بهشت است. خاتون به نورا می‌گوید من امتیاز لازم را کسب نکردم تا به باغ آلو بروم. به من کمک می‌کنی کارهای خوب انجام دهم تا بتوانم پیش صاحبم بروم؟ سپس این دو شروع می‌کنند با یک‌دیگر کارهای خوب انجام می‌دهند. کودک وقتی داستان نورا و خاتون را می‌خواند، یاد می‌گیرد چگونه بر وسوسه‌های شیطان غلبه کند.

انتقال مفاهیم قرآنی به زبان کودکانه

جویباری با اشاره به نقش قرآن در نشریه شبنم اذعان کرد: نشریه شبنم مفاهیم قرآنی را به زبان کودکانه انتقال می‌دهد. ما قصه‌های قرآن را کاملا متفاوت برای بچه‌ها بیان می‌کنیم. راوی قصه‌های قرآن در نشریه شبنم یا حیوانات هستند یا اشیاء. برای مثال راوی داستان حضرت ابراهیم (ع) تبر است، راوی قصه حضرت یونس (ع) نهنگ است و راوی قصه حضرت موسی (ع) صندوقچه‌ای است که مادر موسی، موسی را در آغوش او گذاشت و‌ روانه نیل کرد.

آموزش ناخودآگاه مفاهیم اخلاقی با بازی

قدمی ادامه داد: در نشریه شبنم در کنار داستان‌ها، بازی‌هایی را نیز طراحی کرده‌ایم. از طریق این بازی‌ها کودک بدون این‌ که بخواهد، به صورت ناخودآگاه مفاهیم اخلاقی را یاد می‌گیرد.

او تأکید کرد: این نشریه حاوی انواع داستان، بازی و سرگرمی است که کودک نه تنها با خواندن آن‌ها خسته نمی‌شود، بلکه تصویرگری‌های زیبای مجله باعث می‌شود از مطالعه آن لذت ببرد. مجله بر کاغذ گلاسه چاپ شده و در طراحی آن اصلاً از عکس استفاده نمی‌شود. کل جلوه‌های مجله نقاشی و تصویرگری است. ما بصورت تیمی این مجله را طراحی می‌کنیم. تیم ما شامل رواشناس رشد، کارشناس الهیات، کارشناس هنر، تصویرگر و ... است. ما هر شماره را هدفی مشخص طرح می‌کنیم.

شبنم نشریه‌ای نوآورانه است

قدمی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم این مجله می‌تواند مسیری نوآورانه برای آموزش اخلاق به کودکان باشد که تابحال کسی این راه را نرفته است. شبنم اولین مجله با این رویکرد است و ما فکر می‌کنیم کودکی که ۱۲ ماه این مجله را بخواند، بدون این که پدر و مادر به او بگویند این کار بد است و آن کار خوب، حداقل ۵ مفهوم اخلاقی در او درونی می‌شود. روش‌های تنظیم مطالب این نشریه کاملا نوآورانه است، به طوری که کودک بپسندد و بتواند با آن ارتباط بگیرد.

قدمی در پایان گفت امیدوارم گروه سنی هدف نشریه، یعنی دانش‌آموزان، بتوانند این نشریه را بخوانند و قدمی در راه رشد و اعتلای اخلاق آن‌ها از طریق نشریه شبنم برداشته شود.

یادآور می شود سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم روز جمعه ۲۵ فروردین‌ماه به کار خود پایان داد.

پایان پیام/


تعداد بازدید : ۲۴۳

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر