۲۵ فروردین ۱۴۰۲
حدادعادل در اختتامیه جایزه ادبی حافظ:

نقطه عطف ادبیات ایران در سال 1357/ حافظ مثل ماهی در آب، در دریای قرآنی شناور بوده است

نقطه عطف ادبیات ایران در سال 1357
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در اختتامیه جشنواره شعر حافظ گفت: با انقلاب اسلامی آرمان، مقصد اعلا و ارزش معانی جابه‌جا شده و به معنویت و جهان‌بینی دینی، معنوی و حرکت و تعلق انسان به سوی خدا تبدیل شد.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، اختتامیه جایزه ادبی حافظ که سابقاً با عنوان جشنواره شعر قرآنی شناخته می‌شد، امروز ۲۵ فروردین‌ماه، همزمان با آخرین روز نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، با حضور غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان فارسی و دیگر مسئولین و برگزیدگان جشنواره شعر و ادب، در سالن اجلاس شبستان مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد. این جشنواره با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب برگزار شد.

نقطه عطف ادبیات ایران در سال 1357

حدادعادل در این مراسم ضمن تشکر از دکتر معاف و عوامل نمایشگاه قرآن و جشنواره شعر حافظ اظهار کرد: جشنواره امروز به افتخار شاعرانی بر پا شده که در شعر آن‌ها از مضامین و معارف قرآنی الهام گرفته شده است.

 وی توضیح داد: ما با ظهور انقلاب اسلامی شاهد ادبیاتی هستیم که به انقلاب اسلامی تعلق دارد. هر کس بخواهد تاریخ ادبیات ایران را بنویسد حتما باید در ایستگاه سال ۱۳۵۷ سرفصلی جدید باز کند و ادبیات انقلاب را بشناسد و بشناساند، چه با آن ادبیات موافق باشد چه نباشد.

شعر و ادبیات تحول‌پذیر است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: شعر و ادبیات یک امر انسانی و اجتماعی است، پس تحول‌پذیر است. این تحول ناشی از تحولات اجتماعی خواهد بود. در صدر اسلام شعر عرب را اسلام دگرگون کرد. شعر جاهلی شعر شمس، شتر، شمشیر و عشق مجازی بود، اما شعر بعد از اسلام شعر معنوی شد. چرا که شعر تحت تأثیر گفتمان متحول می‌شود.

با انقلاب ارزش معانی در ادبیات جابه‌جا شد

 حداد عادل تصریح کرد: با انقلاب اسلامی آرمان، مقصد اعلا و ارزش معانی جابه‌جا شده و به معنویت و جهان‌بینی دینی، معنوی و حرکت و تعلق انسان به سوی خدا تبدیل شد. شعر بعد از انقلاب نمی‌توانست ارزش‌های دنیایی شعر قبل از انقلاب را داشته باشد. ما امروز اگر تحلیل محتوا کنیم و درون مایه شعر انقلاب را ارزیابی کنیم، متوجه می‌شویم حتی شعر عاشقانه‌ای که بعد از انقلاب سروده شده آن حریم را رعایت کرده است.

حافظ مثل ماهی در آب، در دریای قرآنی شناور بوده است

حداد عادل گفت: قرآن والاترین نماینده جهان‌بینی، تفکر و فرهنگ اسلامی است. همیشه قرآن الهام بخش شاعران بزرگ ما بوده. می‌توان حضور قرآن را در شعرهای حافظ که حافظ قرآن بوده و قرآن در سینه‌اش موج میزده، دید چرا که او مثل یک ماهی در دریای قرآنی شناور بود.

وی در پایان گفت: امیدوارم با تمسک به قرآن، از گرفتاری که جهان اسلام به آن دچار است نجات پیدا کنیم. این امید، امید تحقق پذیری است و پدیده‌های آن هم آشکار شده است.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امروز جمعه 25 فروردین‌ با شعار «می‌خوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) تهران به کار خود پایان خواهد داد. زمان بازدید از این نمایشگاه در روز پایانی ساعت ۱۴ تا ٢۴ خواهد بود.

پایان پیام/

تعداد بازدید : ۲۵۴

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر