۲۵ فروردین ۱۴۰۲

طراحی بسته تحولی حفظ قرآن کریم در آموزش و پرورش

طراحی بسته تحولی حفظ قرآن کریم در آموزش و پرورش
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بسته تحولی حفظ قرآن را طراحی کرده‌ایم و تلاش ما این است تا حفظ جزء ۳۰ را به مدارس سراسر کشور بسپاریم.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، نشستی به منظور ارائه گزارشی اجمالی از فعالیت کمیسیون آموزش عمومی، شامگاه پنجشنبه، ۲۴ فروردین در غرفه دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی واقع در سی‌اُمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش طی سخنانی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که باید ۱۰ میلیون حافظ در کشور وجود داشته باشد. در این وزارتخانه حدود ۱۶ میلیون دانش‌آموز و حدود یک میلیون فرهنگی حاضرند و اگر اولیای دانش‌آموزان را هم به این آمار اضافه کنیم تقریباً ۴۰ میلیون نفر از مردم ایران از مخاطبان مستقیم و غیر مستقیم وزارت آموزش و پرورش هستند.

وی افزود: بر این باور هستیم اگر وزارت آموزش و پرورش در زمینه تربیت حافظان قرآنی موفق عمل کند در اصل کل کشور موفق خواهد شد و قطعاً بخش قابل توجهی از این ۱۰ میلیون نفری را که رهبر انقلاب بر آن تأکید فرموده‌اند باید آموزش و پرورش پوشش دهد و در اینجا باید عرض کنم آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و باید سایر دستگاه‌ها و مؤسسات به کمک ما بیایند.

آموزش و پرورش پیشگام در عرصه حفظ قرآن

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما اولین دستگاهی بودیم که در سال ۹۱ سامانه‌ای را برای ثبت‌نام دانش‌آموزان آماده کردیم و تا الان بیش از پنج میلیون نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، البته این بدان معنا نیست پنج میلیون حافظ قرآنی تربیت شده بلکه پنج میلیون دانش‌آموز جهت قرار گرفتن در فرایند حفظ اعلام آمادگی کرده‌اند و تعداد بسیار زیادی از این‌ها موفق به حفظ یک تا ۱۵ سوره شده‌اند و بخش اندکی هم حافظ بیش از ۲۰ جزء هستند.

باقری افزود: شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال ۹۷ از تمام دستگاه‌های مدعی تربیت حافظان قرآنی بررسی میدانی انجام داد و طبق گزارش این شورا، یک میلیون و ۱۲ هزار نفر حافظ نیم‌جزء تا حافظ کل بودند و حدود ۹۳۷ هزار نفرشان را دانش‌آموزان و فرهنگیان تشکیل می‌دادند، یعنی بیش از ۹۰ درصد محصول کار و تلاش آموزش و پرورش بود و در این زمینه مؤسسات و نهاد‌ها به آموزش و پرورش کمک کردند.

وی یادآور شد: در سال ۹۸ با مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بحث حفظ جزء ۳۰ در اولویت همه دستگاه‌ها قرار گرفت و در این رابطه حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دانش‌آموز در فرایند حفظ جزء ۳۰ قرار گرفتند و در این سال تمرکز خود را بر روی تربیت حافظان جزء ۳۰ قرار دادیم، طوری که از این دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر حدود ۷۰۰ هزار نفر حافظ جزء ۳۰ شدند.

مقوله حفظ قرآن مدارس با نظارت دارالقرآن‌ها

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بسته تحولی حفظ را طراحی کرده‌ایم، گفت: تلاش کردیم در سال تحصیلی جاری و سال تحصیلی آینده حفظ جزء ۳۰ را به مدارس سراسر کشور بسپاریم و البته با مدیریت و نظارت دارالقرآن‌ها و کارشناسان سراسر کشور. همچنین حفظ تخصصی بیش از یک و سه جزء را به مراکز دارالقرآن محول کردیم که کار به خوبی پیش می‌رود و در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی هم با مؤسسات قرآنی ازجمله مؤسسه بیت‌الاحزان امضا شده و این دوستان متعهد شده‌اند برای سال تحصیلی جاری حدود پنج هزار حافظ را در مدارس شبانه‌روزی و دانشگاه فرهنگیان آموزش دهند.

باقری در پایان تأکید کرد: در سال ۱۴۰۲ انجام سه اقدام را در دستور کار قرار داده‌ایم. یکی از اقدامات و فعالیت‌های اولویت‌دار ما طرح اتقان است. اولویت دوم مربوط به بحث حفظ است و اولویت بعدی هم مربوط به کتب درسی است.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امروز جمعه 25 فروردین‌ با شعار «می‌خوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) تهران به کار خود پایان خواهد داد. زمان بازدید از این نمایشگاه در روز پایانی ساعت ۱۴ تا ٢۴ خواهد بود.

پایان پیام/

تعداد بازدید : ۱۶۶

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر