۲۴ فروردین ۱۴۰۲

آموزش مفاهیم اعتقادی به زبان نمایش در باغ آیات/ اجرای نمایش‌های کودکانه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

آموزش مفاهیم اعتقادی به زبان نمایش در باغ آیات
از بخش‌های کودکانه نمایشگاه بین‌المللی قرآن بخش «باغ آیات» است. باغی که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و لحظات خاطره‌انگیز برای کودکان می‌سازد.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، در نمایشگاه قرآن امسال شور و حال بچه‌ها جور دیگری حس می‌شود و از هر گوشه صدای خنده‌ دسته‌جمعی کودکان به گوش می‌رسد. با این که بازدید از این نمایشگاه هیچ هزینه‌ای برای پدر و مادرها ندارد، به نظر می‌رسد آنقدر به بچه‌ها خوش می گذرد که در پایان بازدیدهای خانوادگی، هیچ کودکی دلش نمی‌خواهد این محفل نورانی را ترک کند.

باغ آیات

 سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نسبت به دوره‌های قبل توجه بیشتری به نسل کودک و نوجوان دارد. یکی از بخش‌های کودکانه در نمایشگاه قرآن امسال، بخش «باغ آیات» است. باغی که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و لحظاتی مهیج و خاطره انگیز برای کودکان رقم می‌زند. یکی از قسمت‌های باغ آیات، قسمت «نمایش» است. محمدصادق مقدسیان مجری برنامه باغ آیات و بخش نمایش، که با لباس روحانیت در نمایش حاضر شده و از بطن داستان با بچه‌ها ارتباط می‌گیرد، درباره این بخش از نمایشگاه توضیحاتی می‌دهد.

آموزش مفاهیم اعتقادی به زبان نمایش

مقدسیان در ابتدا با اشاره به این که حوزه کاری بخش باغ آیات کودک است گفت: ما سعی کردیم در برنامه‌های باغ آیات مفاهیم، داستان‌ها، مفاهیم قرآنی و اعتقادی را به زبان نمایش و فانتزی برای بچه‌ها بیان کنیم. قصه‌ای را انتخاب کردیم که مفاهیم مختلفی مثل شجاعت، از خود گذشتگی و فداکاری را در خود جای داده است.

مجری باغ آیات تصریح کرد: پارسال داستان‌های قرآنی فانتزی کودکانه برای بچه‌ها بیان می‌کردیم. امسال برای این‌که در کارمان تنوع دهیم مفاهیم اعتقادی را وارد ماجرا کرده و همان را در فضای فانتزی مطرح کردیم.

داستان حضرت سلیمان (ع) و مورچه

 در ادامه مقدسی خلاصه داستان را بیان کرد: موضوع داستان حول ماجرایی از حضرت سلیمان (ع) است. در این داستان روایت شده که حضرت سلیمان (ع) روزی کنار دریا نشسته بود. او در ساحل مورچه‌ای را دید که گندمی در دهان داشت. لحظاتی بعد غورباغه‌ای از داخل آب بیرون آمده، مورچه داخل دهان غورباقه شده و به قعر دریا می‌روند. مدتی بعد هر دو بدون گندم به ساحل بر می‌گردند. همانطور که در سوره نحل اشاره شده حضرت سلیمان به زبان حیوانات مسلط بود. یعنی هم می‌فهمید آن‌ها چه می‌گویند و هم به زبان آن‌ها صحبت می‌کرد. برایش سوال می‌شود که ماجرا چه بود. از مورچه می‌پرسد و مورچه می‌گوید خدا به ما مأموریت داده این گندم را به قعر دریا ببریم تا آن را به کِرْمی که داخل سنگ است بدهیم. ما وظیفه داشتیم غذای او را برسانیم. وقتی غذا را به کرم رساندیم او از خدا تشکر کرد و گفت از خدایی که حواسش به منی که ته دریا در این تاریکی هستم هست، می‌خواهم حواسش به آدم‌هایی که کارهای خوب انجام می‌دهند هم باشد.

چمن بجای صندلی

 مقدسیان به فضاسازی نمایش اشاره کرد و گفت: ما در این قصه با طراحی لباس‌های فانتزی و کودکانه شخصیت‌های داستان سعی کردیم نمایش را برای بچه‌ها جالب و جذاب کنیم. از طرف دیگر کف زمین را بجای صندلی، چمن گذاشتیم. چرا که صندلی ناخودآگاه به بچه محدودیت می‌دهد. اما وقتی روی چمن بنشینند به راحتی به هر سمت متمایل می‌شوند و از آزادی حرکتی مطلوبی بهره‌مند می‌شوند. این باعث می‌شود بچه‌ها لحظاتی که پیش ما هستند راحت باشند.

خانم ماهی‌ها همان خانم مربی‌ها هستند

او با اشاره به این‌که فضای نمایش زیر آب است و حیوانات دریایی هم در آن حضور دارند گفت: این جا خانم‌هایی به عنوان خانم مربی هستند اما ما در نمایش آن‌ها را «خانم ماهی» صدا می‌کنیم. اگر بچه‌ها در طول نمایش کاری داشتند به خانم ماهی‌ها می‌گویند و در عین حال در نمایش هم به عنوان شخصیت‌های داستان حضور دارند.

مجری نمایش باغ آیات گفت: انتهای داستان توضیح می‌دهیم که خدایی که حواسش به کرم تهه دریا هست، به ما آدم‌ها هم حواسش هست. پس ما باید خدا را بخاطر نعمت‌هایی که به ما داده، مخصوصاً نعمت پدر و مادر، شکر کنیم.

او تأکید کرد: این نمایش هم کار مشکلی است هم جذاب.

بچه‌ها در اتفاقات نمایش تعامل دارند

مقدسیان گفت: در این نمایش مفاهیم شجاعت، همراهی کردن، تعاون در کار خیر، نیکی و مهربانی به بچه‌ها آموزش داده می‌شود. در داستان می‌بینیم مورچه به تنهایی نمی‌توانست این کار را انجام دهد؛ غورباغه به کمک مورچه می‌رود‌. بعضی جاها بچه‌ها که ناظر نمایش و مخاطب ما هستند، به اتفاقات نمایشی کمک می‌کنند. برای مثال از آن‌ها می‌خواهیم آقای لاکی را با یکدیگر صدا کنند. یا مثلاً غورباغه خوابیده و بچه‌ها سعی می‌کنند او را از خواب بیدار کنند تا به مأموریتش برسد. این کاری تعاملی محسوب می‌شود. همین باعث می‌شود بچه جذب شده و تا آخر نمایش همراهی کند‌.

رواشناسی کودک در باغ آیات

مقدسیان با اشاره به ابعاد روانشناسی نمایش باغ آیات گفت: ما تلاش کردیم در اجرای نمایش و مسیر داستان، از روانشناسی کودک کمک بگیریم. برای همین بچه‌ها را درگیر ماجرا می‌کنیم. یکی از نکات روانشناسی واسپاری کارها به کودکان است. یعنی حداقل کارهای کوچک به کودکان بدهیم. سپس آن‌ها را بخاطر انجام دادن و به نتیجه رسیدن کارشان تشویق کنیم. فضای تعاملی یکی دیگر از فعالیت‌های روانشناسی شده نمایش است. بچه‌ها برای حل مشکلاتی که در فضای نمایش پیش می‌آید همکاری می‌کنند و به واسطه کمک آن‌ها این مشکلات حل می‌شود. بعد از حل مشکل بچه‌ها احساس قدرت می‌کنند. این کارها بطور ناخودآگاه تعامل و همکاری را به بچه‌ها انتقال می‌دهد.

کار در حوزه کودک نتایج بلندمدت دارد

مقدسیان درباره تأثیرگذاری این کارها بر جامعه توضیح داد: من فکر می‌کنم کار کودک و هر اتفاقی که برای بچه در کودکی می‌افتد، اثراتش در بزرگسالی خواهد بود. لذا اهمیت کار کردن برای کودک از خیلی چیزها بیشتر است. بجای این که در بزرگسالی از خیلی از مشکلات و معضل‌ها پیشگیری کنیم، باید از کودکی به دنبال پیشگیری آن باشیم. خروجی این مفاهیم که در قالب نمایش و فضای کودکانه به بچه‌ها گفته می‌شود در آینده مشاهده می‌شود.

باغ آیات هر روز در ساعت‌های ۶:۰۰، ۷:۳۰، ۸:۳۰، ۹:۳۰ و ۱۰:۳۰ برای کودکان اجرای نمایش دارد.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم فردا جمعه 25 فروردین‌ با شعار «می‌خوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) تهران به کار خود پایان خواهد داد. زمان بازدید از این نمایشگاه در روز پایانی ساعت ۱۴ تا ٢۴ خواهد بود.

پایان پیام/


تعداد بازدید : ۲۹۲

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر