۲۴ فروردین ۱۴۰۲

در غرفه متاهیأت مخاطب با امام حسین (ع) در روز عاشورا هم‌قدم می‌شود

در غرفه متاهیأت مخاطب با امام حسین (ع) در روز عاشورا هم‌قدم می‌شود
مسئول بخش متاهیأت نمایشگاه قرآن گفت: گاهی اوقات مخاطب زیر عینک‌های سه بعدی متاهیأت، انقدر در ماجرا قرار گرفته و غرق می‌شود که متوجه می‌شویم او در حال سلام کردن به اهل بیت (ع) است. چرا که مخاطب با امام حسین (ع)، حضرت عباس (ع) و سیده زینب (س) هم‌قدم شده وحتی گاهی دست یاری هم به سوی آن‌ها بلند می‌کند.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، بخش دهه هشتادی‌های سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را می‌توان یکی از مهیج‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های نمایشگاه قرآن دانست. این بخش که از قسمت‌های متفاوت و متنوعی تشکیل شده، نه تنها در جذب نوجوانان دهه هشتادی موفق عمل کرده، بلکه بزرگ‌ترها هم استقبال خوبی از این قسمت نمایشگاه قرآن کرده‌اند. در این بخش معمولاً چهار صف طویل زنان و مردان بزرگسال به چشم می‌خورد که انتهای آن‌ها به قسمت‌های «موکب» و «متاهیأت» ختم می‌شود. متاهیأت که دو غرفه زنانه و مردانه را به خود اختصاص داده، با استفاده از عینک‌های سه بعدی واقعیت مجازی، مخاطب را در معرکه کربلا قرار می‌دهد تا از نزدیک شاهد واقعه عاشورا باشد. او با امام حسین (ع)، بانو زینب (س) و حضرت عباس (ع) ارتباط می‌گیرد و حتی گاهی دست یاری به سوی آن‌ها دراز می‌کند. نرگس طبیبی مسئول غرفه متاهیأت و مسئول روابط عمومی بخش دهه هشتادی‌ها، توضیحاتی درباره این دو غرفه ارائه داد.

نمایشگاه قرآن نیاز محور شده است

طبیبی در ابتدا توضیح کوتاهی در باره بخش دهه هشتادی‌ها داد و گفت: بخش نوجوان که امسال عنوان دهه هشتادی‌ها را به خود اختصاص داده، تغییرات قابل توجهی نسبت به دوره‌های قبلی خود کرده است. بنده ۱۴ سال است که در بخش نوجوان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم فعالیت دارم و در این دو سال اخیر، یعنی ۲۹ و ۳۰ امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بخش نوجوان تغییرات زیادی داشته. یکی از این تغییرات نیاز محور شدن این بخش به ویژه نیاز مخاطب نوجوان است.
او ادامه داد: امسال با خوش سلیقگی و خوش فکری تیم این بخش و مدیریت آقای جوزانی، بر اساس نیاز مخاطب و با استفاده از تکنولوژی روز، توانستیم آن را انقدر پرمخاطب و پر شور نگه داریم.

در غرفه متاهیأت مخاطب با امام حسین (ع) در روز عاشورا هم‌قدم می‌شود

طبیبی در ارتباط با غرفه متاهیأت بخش دهه هشتادی‌ها ادامه داد: این غرفه با استفاده از دوربین‌های سه بعدی، واقعیت مجازی کربلا یا اصطلاحاً VR Karbala را نشان می‌دهند. این واقعیت مجازی به صورت ۳۶۰ درجه عمل کرده و بخاطر چند بعدی بودن آن، مخاطب توانسته خیلی خوب با آن ارتباط بگیرد. عکس‌العمل‌های مخاطبان در این عرفه دیدنی است. گاهی اوقات مخاطب زیر این عینک، انقدر در ماجرا قرار گرفته و غرق می‌شود که متوجه می‌شویم او در حال سلام کردن به اهل بیت (ع) است. چرا که مخاطب با امام حسین (ع)، حضرت عباس (ع) و سیده زینب (س) هم‌قدم شده وحتی گاهی دست یاری هم به سوی آن‌ها بلند می‌کند.

طبیبی تأکید کرد: روشن است که این عینک‌ها نمی‌توانند با حقیقت کربلا برابری کنند، ولی خدا را شکر توانسته آن را برای مخاطب مقداری نزدیک‌تر و ملموس‌تر کند.

حضور چشم‌گیر خانم‌ها در غرفه متاهیأت

طبیبی با اشاره به این که داستان‌ها و وی‌آرهای مختلفی برای پخش در عینک‌های سه بعدی وجود دارد گفت: تلاش کردیم داستانی را که بیشترین تأثیرگذاری را بر مخاطب دارد انتخاب کنیم که همین وی‌آر کربلا است. این وی‌آر از خداحافظی امام حسین (ع) از اهل حرم تا لحظه شهادت حضرت عباس(ع) و باقی وقایع کربلا را نشان می‌دهد.

او اضافه کرد: در این غرفه صف خانم‌ها انقدر طولانی است که گاهی آخر هر شب‌ها به طور پیوسته تا بیست دقیقه پس از پایان تایم کاری مشغول خدمت‌رسانی به آن‌ها هستیم.

حضور پدر و مادرها در بخش دهه هشتادی ها

طبیبی به حضور والدین در متاهیات اشاره کرد و گفت: سال‌های قبل این بخش صرفاً مخصوص نوجوان بود و پدر و مادرها حتی اجازه ورود به بخش نوجوان را نداشتند. ولی در این دو سال تدابیری اندیشیده شد تا علاوه بر بچه‌ها، پدر و مادر‌ها هم پا به پای فرزندانشان داخل غرفه سرگرم و مشغول باشند. یکی از غرفه‌هایی که پدر و مادرها از آن استقبال خوبی می‌کنند همین غرفه متاهیأت است که در دو بخش خواهران و برادران تعبیه شده است.

مسئول بخش متاهیأت گفت: اهل بیت (ع) برای ما ایرانی‌ها ارزش و الگو هستند. وقتی مخاطب به غرفه ما می‌آید حداقل اتفاقی که می‌افتد این است که یاد اهل بیت (ع) برای او زنده می‌شود. یکی از خاصیت‌های نمایشگاه‌ها از جمله نمایشگاه قرآن، به واسطه ماهیتی که دارند، فضای پویای آن‌ها است. محوریت تمام بخش‌های نمایشگاه قرآن امسال «خانواده» است. نمایشگاه قرآن و به خصوص بخش متاهیأت نه فقط از نقاط مختلف شهر بلکه از نقاط مختلف استان تهران و شهر‌های دیگر همدر طول این چند روز مراجعه کننده داشته است.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم فردا جمعه 25 فروردین‌ با شعار «می‌خوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) تهران به کار خود پایان خواهد داد. زمان بازدید از این نمایشگاه در روز پایانی ساعت ۱۴ تا ٢۴ خواهد بود.

پایان پیام/

تعداد بازدید : ۳۱۲

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر