۲۴ فروردین ۱۴۰۲

هاشمی‌پور: شعر بهترین ابزار هنری برای انتقال مفاهیم است/ برگزاری مراسم پای سفره صحیفه در نمایشگاه قرآن

برگزاری مراسم پای سفره صحیفه در نمایشگاه قرآن
نویسنده و منتقد کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: ما از هر هنری می‌توانیم برای انتقال مفاهیم دینی استفاده کنیم ولی من فکر می‌کنم با هنر شعر خیلی بهتر از هنرهای دیگر می‌شود آن ‌را منتقل کرد. چرا که بچه‌ها از خواندن شعر کودکانه لذت می‌برند.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، چهارشنبه ۲۳ فروردین مصادف با ۲۱ رمضان در بخش ترویج صحیفه سجادیه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، ویژه برنامه «پای سفره صحیفه» برگزار شد. در این برنامه چگونگی استفاده از مفاهیم و مضامین صحیفه سجادیه در ادبیات کودک و نوجوان توسط اساتید این حوزه مورد بررسی قرار گرفت. اکرم‌السادات هاشمی‌پور شاعر، نویسنده و منتقد ادبیات کودک و نوجوان، بابک نیک‌طلب شاعر کودک و نوجوان، غلامرضا حیدری اطهری نویسنده حوزه کودک و نوجوان، محمدرضا فخرروحانی متخصص زبان و ادبیات انگلیسی، زبان شناس و مترجم کتاب اسانید صحیفه سجادیه و مهدی احمدی‌فراز عضو هیأت‌علمی پژهشکده مطالعات معنوی، در این نشست حضور داشتند.
شعر بهترین ابزار هنری برای انتقال مفاهیم است.

هاشمی‌‌پور در بخشی از این نشست اعلام کرد: باید قرآن و اعتقاداتی که در خون و رگ ما ایرانی‌ها در هر پوشش، بیان و زبانی آمیخته شده و ریشه کرده را به کودکانمان منتقل کنیم. ما از هر هنری می‌توانیم برای انتقال این مفاهیم استفاده کنیم ولی من فکر می‌کنم با هنر شعر خیلی بهتر از هنرهای دیگر می‌شود آن ‌را منتقل کرد. چرا که بچه‌ها از خواندن شعر کودکانه لذت می‌برند.

ارگان‌های فرهنگی باید بسترسازی کنند

او ادامه داد: بعضی‌ها فکر می‌کنند چون بچه‌ها کوچک هستند درکی از مفاهیم اعتقادی ندارند، در حالی که می‌توانیم با بیان ساده و ملموس، این مفاهیم را برای کودکان بیان کنیم. شایسته است که شاعرها آیه‌های قرآن، مفاهیم دینی و حتی احادیث اهل بیت (ع) را به صورت شعر کودکانه بیان کنند. این کارها قبلاً انجام شده است پس من با اطمینان می‌گویم که می‌شود این کار را کرد. فقط باید ارگان‌های فرهنگی باید بستر آن را فراهم کنند.

هاشمی‌پور توضیح داد: ابتدا باید ارتباط بچه‌ها با خدا برقرار شده و پس از آن مفاهیم دینی به آن‌ها منتقل شود. به همین راحتی می‌توان با ابیاتی شیرین و کودکانه این ارتباط را بین قرآن و‌ کودکانمان برقرار کنیم.

همه کودکان خدا را دوست دارند

نویسنده کتاب کودکانه «ترانه‌های نیایش» تصریح کرد: با تمام وجودمان باید برای کودک و نوجوان وقت بذاریم. کودکان ما همه از بردن نام خدا لذت می‌برند و ائمه (ع) را دوست دارند. همان طور که ماه رمضان بچه‌ها روزه گرفتن را دوست دارند برای پذیرش مفاهیم قرآنی هم آمادگی دارند، پس باشد که به آن‌ها ظلم نکنیم.

باید از صحیفه سجادیه در ادبیات استفاده کنیم

در بخش دیگر این مراسم نیک‌طلب ابراز امیدواری کرد که زین پس از ادعیه و احادیث امام سجاد (ع) بیش از پیش در شعر و ادبیات نوجوان بهره بگیریم و گفت: امیدوارم بتوانیم در آینده از این ذخایر بزرگ و منابع بزرگ ادبی و اعتقادی در آثار شاعران و نویسندگان استفاده کنیم و بچه‌ها بتوانند از این پل به اصل قضیه که خود ائمه اطهار (ع) و خداوند بزرگ است، نزدیک شوند.

بابک نیک‌طلب کتاب‌های یکی دو شیشه عطر خاطره، تا خیابان خوشبخت، نردبانی از ستاره و ... را به رشته تحریر در آورده است.

نویسنده حوزه کودک و نوجوان باید با بچه‌ها ارتباط داشته باشد

در ادامه برنامه حیدری‌اطهری که حدود ۱۰۰ کتاب از ۱۵۰ کتابش در حوزه‌های خداشناسی و سبک زندگی اهل بیت (ع) به زبان‌های عربی، انگلیسی و دیگر زبان‌ها ترجمه شده است، اذعان کرد: مهم‌ترین ویژگی یک نویسنده حوزه کودک و نوجوان باید ارتباط با خود بچه‌ها باشد. حتی مطالعات روانشناسی به حد کافی به نویسنده داده نمی‌دهد. نویسنده باید درک نزدیکی از شخصیت بچه‌ها داشته باشد.

کار در حوزه کودک و نوجوان باید تخصصی باشد

او تأکید کرد: بنده معتقد هستم کار در حوزه کودک و نوجوان باید تخصصی باشد. نباید کسی که می‌خواهد حول کودک و نوجوان کار کند مجبور شود به چند حوزه وارد شود. من تلاش کردم در حوزه کتاب کار کنم، در آن حوزه هم بیشتر در حوزه دین کار کرده و در این حوزه‌ نیز بیشتر درباره خداشناسی کار کردم.

اطهری مجموعه‌ای ۴ جلدی را به رشته تحریر در آورده که در آن‌ها ۴ تا از دعاهای صحیفه را به زبان کودکانه برای بچه‌ها بیان کرده است.

مردم از محصول با کیفیت دینی استقبال می‌کنند

اطهری محصول خوب دینی را توضیح داد: کار خوب دینی اگر پایه‌های خوب و شکل درستی داشته باشد مردم استقبال خوبی می‌کنند و اثر خوبی بر جامعه می‌گذارد. مردم ما با آثار دینی مشکل ندارند بلکه با آثار نازل و دم دستی، چه دینی باشد چه غیر دینی، مشکل دارند. یعنی کار دست پایین و کاری که در محتوا، مضمون و شکل عجله‌ای و بدون زحمت فراهم شده را نمی‌پسندند. ولی محصول خوبی که هنرمندانه تولید شود با استقبال مردم روبرو خواهد شد.

سلیقه مردم ارتقاء پیدا کرده است

حیدری ادامه داد: به نظر من مردم ما سخت پسند شدند. این طور نیست که کار دینی را نخرند. ولی چون سلیقه مردم ارتقا پیدا کرده، دیگر نویسنده‌های ما نباید توقع داشته باشند مردم کار ۱۰ سال پیش را راحت بردارند. اما در همین شرایط اگر کار خوب تولید شود مردم از آن استقبال می‌کنند.

اطهری در پایان گفت: فضای مجازی نوعی رقیب برای این محصولات محسوب می‌شود‌. اگر الآن کتاب من را می‌بینید کتاب دیگری که همین الآن در آمریکا چاپ می‌شود را هم می‌بینید و هر دو را با هم مقایسه می‌کنید. در حالی که تا ده یا پانزده سال پیش این مقایسه به این راحتی اتفاق نمی‌افتاد.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم فردا جمعه 25 فروردین‌ با شعار «می‌خوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) تهران به کار خود پایان خواهد داد. زمان بازدید از این نمایشگاه در روز پایانی ساعت ۱۴ تا ٢۴ خواهد بود.

پایان پیام/

تعداد بازدید : ۲۶۴

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر