۲۳ فروردین ۱۴۰۲
هنرمند سریلانکایی حاضر در نمایشگاه قرآن:

هنر قرآنی بهترین وسیله برای ترویج عقاید به دیگران است

هنر قرآنی بهترین وسیله برای ترویج عقاید به دیگران است
محمد ابوبکر عظیم گفت: هنر مانند چتری است که همه افراد را می‌تواند گرد هم آورد و هنر به ویژه هنر قرآنی بهترین وسیله برای ترویج افکار و عقاید به دیگران است؛ به همین دلیل در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران شاهد نقش برجسته هنر قرآنی هستیم.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در مصلای تهران تمرکز خاصی بر موضوع هنر و هنر اسلامی و قرآنی دارد و شاهد این مدعا حضور هنرمندانی از کشورهای مختلف است که بیشتر آنها در فعالیت در زمینه هنر قرآنی و اسلامی مشترکند.

محمد ابوبکر عظیم (Mohamed Aboobucker Azeem) هنرمند اهل سریلانکا در مورد این نمایشگاه اظهار کرد: این برای اولین بار است که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن در تهران شرکت می‌کنم. در شرایط کنونی برگزاری این نمایشگاه از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا همه مسلمانان نیاز دارند که در مورد قرآن بدانند و بیاموزند. این نمایشگاه یکی از راه‌های خوب برای رسیدن به این هدف است.

عظیم ادامه داد: از طرف دیگر ما (مسلمانان) باید تلاش کنیم که این شیوه دیپلماتیک را برای ترویج قرآن در بین جهانیان به کار بگیریم. این نمایشگاه در یک کشور اسلامی برگزار شده و باید تلاش شود نمایشگاه‌های مشابهی در سایر کشورها از جمله کشورهای غیراسلامی برگزار شود. این راهی برای یاد دادن مفاهیم قرآنی به افرادی از ادیان و مذاهب دیگر است.

این هنرمند اهل سریلانکا در مورد نقش هنر در ترویج فرهنگ قرآنی گفت: هنر مسئله بسیار خاص و منحصر به فردی است که قابل تقسیم شدن نیست. من از سریلانکا هستم و شاهدم که از کشورهای زیادی در این نمایشگاه شرکت کردند. درست است که هیچ کدام از شرکت‌کنندگان با افکار دیگری آشنا نیستند؛ اما در یک چیز مشترکند و آن هنر است.

وی افزود: در واقع می‌توان گفت که هنر مانند چتری است که همه افراد می‌تواند گرد هم آورد و هنر بهترین وسیله برای ترویج افکار و عقاید به دیگران است. به همین دلیل در نمایشگاه امسال شاهد نقش برجسته هنر قرآنی هستیم.

عظیم تصریح کرد: این برای اولین بار است که در یک نمایشگاه بین‌المللی در خارج از سریلانکا آثار خود را به نمایش می‌گذارم. بنابراین در مورد کیفیت نمایشگاه‌های دیگر نمی‌توانم نظر بدهم.

وی افزود: البته در سریلانکا نمایشگاه‌هایی با محوریت مسائل دینی وجود دارد. این نمایشگاه‌ها در مورد جنبه‌های عمومی‌تر دین هستند اما نمایشگاه تهران از جهت اینکه تمرکز بر موضوع قرآن دارد بسیار حائز اهمیت است. در این نمایشگاه شاهد نگاه به قرآن از جنبه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی و هنری هستیم.

این هنرمند اهل سریلانکا با اشاره به بخش هنر اسلامی و خوشنویسی اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: به نظر من بهترین بخش این نمایشگاه، بخش خوشنویسی اسلامی است. اگر در مورد مسائل دین اسلام و قرآن با غیرمسلمانان به صورت مستقیم صحبت کنیم شاید آنها قبول نکنند اما اگر مفاهیم قرآنی را از طریق دیگر مانند خوشنویسی منتقل کنیم باعث جلب توجه و ایجاد سؤال برای آنها می‌شود. این در نهایت باعث تغییر نگاه آنها به اسلام و فهمیدن این موضوع می‌شود که اسلام تلاش می‌کند که پیام خود را طریق هنر و روش‌های خلاقانه منتقل کند.

عظیم در پایان گفت: در سریلانکا هنرمندان بسیاری در حوزه هنر قرآنی وجود دارند و بسیاری از آنها در بخش خوشنویسی فعالیت می‌کنند. تهران به معنای واقعی شهری هنرمندانه است و شاهد وجود عناصر هنری زیادی در خیابان‌ها و سطح شهر هستیم.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ٢۶ فروردین‌ با شعار «میخوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه به غیر از شبهای قدر از ساعت ۱۷ تا ٢۴ خواهد بود.

پایان پیام/

تعداد بازدید : ۲۷۴

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر