۲۳ فروردین ۱۴۰۲

برپایی میز «خمس» در نمایشگاه بین‌المللی قرآن

برپایی میز «خمس» در نمایشگاه بین‌المللی قرآن
میز «خمس» به منظور پاسخ به سؤالات شرعی مخاطبان در رابطه با موضوع خمس در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برپا شده است.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حامد موسوی، معاون تبلیغ بنیاد بین‌المللی احیای فرهنگ خمس در رابطه با برنامه‌های این بنیاد در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: بنیاد احیای فرهنگ خمس چند سالی است که راه‌اندازی شده و سال ۹۸ نیز اقدام به برپایی غرفه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم کرد که جزو برنامه‌های تبلیغی این بنیاد بوده است.

وی افزود: ایامی که این روزها در آن قرار داریم، شب‎های قدر و نیز ایام شأن نزول آیه خمس یعنی آیه ۴۱ سوره مبارکه انفال است. بنیاد احیای فرهنگ خمس به همت آیت‌الله نعیم‌آبادی، امام‌جمعه سابق و نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان راه‌اندازی شد. ایشان در دیداری که با مراجع تقلید داشتند، از حمایت و پشتیبانی و رهنمودهای مراجع استفاده کرده و به موضوع خمس به عنوان فریضه‌ای که مظلوم مانده است، پرداخت.

موسوی ادامه داد: مردم از آشنایی با فریضه خمس و حتی پرداخت آن استقبال می‌کنند. نمایندگان بنیاد بین‌المللی احیای فرهنگ خمس طی این ایام در مساجد، دانشگاه‌ها و ... حضور پیدا کرده و نسبت به تبلیغ فریضه خمس اقدام می‌کنند.

وی تصریح کرد: خمس فریضه واجب اقتصادی مانند زکات است که مصرف آن سهم امام و سادات است. سهم امام خمس برای مصارف دینی و عام‌المنفعه بوده و سهم سادات آن نیز برای سادات فقیر استفاده می‌شود.

موسوی بیان کرد: در حال تهیه و رونمایی از طرحی با عنوان «دهه ترویج فرهنگ خمس» هستیم که از ۱۳ تا ۲۲ ماه رمضان نام‌گذاری خواهد شد. در این طرح حدود ۲۰ برنامه مفصل طراحی شده است تا در دهه ترویج فرهنگ خمس اجرا شود. مقدمات این طرح آماده شده و برای تصویب نهایی و درج در تقویم به شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی ارسال شده است.

وی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های طرح این است که الگوهای موجود در زمینه خمس به مردم معرفی و تبلیغ شود. یکی از این الگوها بی‌بی شطیطه، بانوی باکرامتی است که خمس خود را که شامل چند کلاف نخ بود، به نماینده امام کاظم(ع) سپرد و امام(ع) نیز در میان خمس‌های پرداخت شده، فقط خمس این بانو را پذیرفته و در زمان فوت او نیز کفنی از لباس خود برای این بانوی باکرامت ارسال کردند.

موسوی تصریح کرد: الگوی دیگر کربلایی کاظم ساروقی است که مقید به وجوهات شرعی به ویژه خمس بود. وی چندین بار شغل خود را به خاطر حفظ شئونات و وجوهات شرعی تغییر داد و خداوند متعال نیز به وی مرحمت فرموده و با اینکه او بی‌سواد بود، نعمت حفظ کل قرآن را به وی اعطا فرمود.

وی با بیان اینکه از خمس با عنوان قرارداد مشارکت با اهل بیت(ع) یاد می‌شود، ادامه داد: از جمله تسهیلات پرداخت خمس، ضمانت عدم کاهش مال و اموال، افزایش برکت مادی و معنوی، مهر تأیید بر ایمان، دعای امام معصوم(ع)، پاکیزه شدن مال و جان انسان و ایجاد صندوق ذخیره برای قیامت است.

موسوی در پایان تصریح کرد: میز محاسبه خمس در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برپا شده و به سؤالات مردم در رابطه با خمس پاسخ داده می‌شود که این غرفه با استقبال فراوان مردم مواجه شده است.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ٢۶ فروردین‌ با شعار «میخوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه به غیر از شبهای قدر از ساعت ۱۷ تا ٢۴ خواهد بود.

پایان پیام/

تعداد بازدید : ۱۹۴

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر