۲۳ فروردین ۱۴۰۲

برنامه‌های بخش صنایع دستی نمایشگاه قرآن/ در آینده محصولات را به تمام جهان می‌فروشیم

برنامه‌های بخش صنایع دستی در نمایشگاه قرآن
معاون بخش صنایع دستی نمایشگاه قرآن گفت: تمام مواد اولیه صنایع دستی شامل مس، سیلیس، آهن، آلومینیوم و ... را در داخل کشور داریم و به کشور دیگری وابسته نیستیم. این هنر کاملا هنر ایرانی است، ما بدون این که هزینه‌ای کنیم می‌توانیم تولید آن را گسترش دهیم.


به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، در بین هیاهو و سروصدای بخش‌های متنوع و هیجان‌انگیز سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، آرامش بخشی در انتهای شبستان مصلی امام خمینی (ره) روح و جسم هر هنردوستِ آرامش‌طلبی را به خود جذب می‌کند. این فضای زیبا و آرام، بخش «آثار فرهنگی و صنایع دستی» نمایشگاه قرآن است که هر گوشه آن محصولات دست‌ساز هنرمندی از گوشه‌های مختلف ایران‌زمین به چشم می‌خورد تا روح مراجعان را نوازش دهد. نادر ملکی معاون بخش صنایع دستی و از مسئولین شرکت تلفیق هنر، فعالیت‌های این بخش را توضیح می‌دهد.

صنایع دستی

صنایع دستی ایران سه برابر کل دنیاست

ملکی در ابتدا با اشاره به تلاش بخش برای نمایش حقیقت صنایع دستی ایرانی گفت: اگر صنایع دستی همه دنیا را جمع کنیم، کشور ما سه برابر کل آن تنوع صنایع دستی خواهد داشت. اما ایران در رتبه سوم صادرات صنایع دستی در دنیا است. در هر شهر و روستایی از ایران که بروید تنوع صنایع دستی را مشاهده می‌کنید. ما تلاش کردیم با توجه به فضایی که در اختیار داریم هنر‌های همه شهرهای کشور را جمع کنیم و نمایش دهیم. امسال با توجه به تبلیغات تلویزیونی و کمک وزارت ارشاد، بازدید از نمایشگاه و این بخش خیلی بهتر از سال‌های پیش بوده.

او با اشاره به این که همه فضای غرفه‌ها بصورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار گرفته گفت: در این بخش ۳۲ غرفه داریم که در همه آن‌ها اساتید درجه یک هنری حضور دارند‌ آن‌ها علاوه بر فروش محصولات خود، بطور زنده و در حضور مردم مشغول ساخت آثار هنری هستند. یعنی از صفر تا صد تولیدات را در فضای نمایشگاه انجام می‌دهند.


بخش آثار فرهنگی و صنایع دستی
بخش آثار فرهنگی و صنایع دستی

ورک‌شاپ صنایع دستی در نمایشگاه قرآن

ملکی به فضای وسط سالن هنرهای دستی که افرادی مشغول به کار بودند، اشاره کرد و گفت: این وسط یعنی اطراف غرفه میزبان، ۲۰ میز ورک‌شاپ گذاشتیم که از هنرهای مختلف مثل قلم‌زنی، گچ‌بری، نقاشی، خطاطی، سفالگری، سوزن‌دوزی و ... پشت آن‌ها مشغول به کار هستند و حتی گاهی به صورت رایگان به بازدید کنندگان خدمات می‌دهند. برای این‌ها هم دستمزدی در نظر گرفتیم. روزی یک میلیون الی یک میلیون و پانصد هزار تومان به آن‌ها دستمزد می‌دهیم.

صنایع دستی ایرانی با دین و قرآن عجیبن شده‌اند

معاون بخش صنایع فرهنگی، قرآن و صنایع دستی ایرانی را همراه با یکدیگر دانست و گفت: صنایع دستی و دین، علی‌الخصوص قرآن، با یکدگیر عجین شده‌اند. بزرگ‌ترین مثالی که می‌توانم برای این موضوع بیاورم حرم مطهر امام رضا (ع) است. از درب ورود حرم تا خود ضریح از گچ‌ بری‌ و آینه کاری یوارها تا قلم‌زنی ضریح و خاتم‌کاری درها پر از صنایع دستی ایرانی است. من می‌توانم بگویم ۹۹ درصد از هنرمندانی که در این بخش مشغول به کار هستند با وضو وارد غرفه و کارگاهشان می‌شوند. ما خدا را شکر می‌کنیم که می‌توانیم خدماتی به این هندمندان بدهیم و آن‌ها را دور هم جمع کنیم.

صنایع دستی جایگزین نفت

مالکی به سردر برخی غرفه‌ها اشاره کرد که بر آن‌ها بجای ذکر نام صنعت غرفه، عبارت «صنایع دستی جایگزین نفت» نوشته شده بود. او توضیح داد: شعار و هدف شرکت تلفیق هنر، صنعت‌های جایگزین نفت است. امام خامنه‌ای فرمودند باید کالایی پیدا کنیم که جایگزین نفت شود تا بتوانیم دریچه‌های صادرات نفت را ببندیم‌. ما هم از همان روز بر این شدیم به فرمایش امام جامه عمل بپوشانیم. صنایع دستی تنها کالای ایرانی است که همه مواد اولیه آن را بدون هیچ وارداتی می‌توانیم مهیا کنیم. نه تنها تمام معادن آن را در کشور خودمان داریم بلکه بی نهایت هنرمند درجه یک نیز داریم که می‌توانیم در این حوزه از آن‌ها استفاده کنیم. اگر ما بتوانیم روزی ۱۰ هزار قلم از صنایع دستی ایران را صادر کنیم می‌توانیم دریچه‌های نفت را ببندیم.

بخش آثار فرهنگی و صنایع دستی

نقش صنایع دستی ایران بر رشد خودکفائی و بهبود وضعیت اقتصادی

مالکی درباره تأثیر مثبت این فعالیت‌ها بر خودکفایی و بهبود وضعیت اقتصادی مردم گفت: تمام مواد اولیه صنایع دستی شامل مس، سیلیس، آهن، آلومینیوم و ... را در داخل کشور داریم و به کشور دیگری وابسته نیستیم. این هنر کاملا هنر ایرانی است، ما بدون این که هزینه‌ای کنیم می‌توانیم این تولید را علاوه بر کارگاه‌ها به خانه‌های هم‌وطنان هم برسانیم. ما کارگاه‌های زیادی داریم که داخل خانه تشکیل شده و برای ما محصول تولید می‌کنند. این می‌تواند به سطح کل کشور برسد تا بتوانیم به شعارمان در شرکت و نمایشگاه برسیم.
او تأکید کرد: در حال حاضر به کشورهای ترکیه، آلمان، لهستان، رومانی و حتی به آمریکا هم صادرات داریم.

بخش آثار فرهنگی و صنایع دستی

در آینده صنایع دستی ایرانی را به تمام جهان می‌فروشیم

مالکی در پایان دورنمای شرکت تلفیق هنر را توصیف کرد: ما به ادامه راه صنعت‌های جایگزین نفت متعهد هستیم و باور داریم در ده سال آینده می‌توانیم این شعار را عملی کنیم تا صنایع دستی به جایگاه اصلی خود برسد. با توجه به این‌ که تعداد زیادی هنرمند در نقاط مختلف کشور داریم، سعی داریم تا بتوانیم از تمام پتانسیل موجود استفاده کنیم و فروش صنایع دستی را جهانی کنیم. رهبر معظم انقلاب فرمودند باید راهی برای صادرات صنایع دستی پیدا کنیم. ما تمرکز خود را بر این گذاشتیم که علاوه بر این که در داخل کشور این محصولات به فروش بروند، صنایع دستی را صادر نیز بکنیم. باید تمام دنیا از ما خرید صنایع دستی داشته باشند تا ما بتوانیم به این شعار جامه عمل بپوشانیم.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ٢۶ فروردین‌ با شعار «میخوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه به غیر از شبهای قدر از ساعت ۱۷ تا ٢۴ خواهد بود.

پایان پیام/

تعداد بازدید : ۳۸۹

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر