۲۳ فروردین ۱۴۰۲

آشنایی بیشتر با موسسه قرآنی میثاق نور در نمایشگاه قرآن/ اجرای طرح یادآوران آسمانی

آشنایی بیشتر با موسسه قرآنی میثاق نور در نمایشگاه قرآن
موسسه قرآنی میثاق نور با حضور در بخش موسسات قرآنی مردمی در تلاش است دوره‌های تخصصی قرآنی خود را برای مردم بازگو و علاقمندان را بیشتر با حوزه فعالیت‌های خود آشنا کند.

اقدس پناهی مدیر غرفه موسسه قرآنی میثاق با نور در گفت و گو با ستاد خبری نمایشگاه قرآن کریم، در مورد فعالیت‌های این موسسه گفت: تلاش ما در این موسسه برگزاری دوره‌هایی در سه بخش تخصصی علوم قرآنی، فوق تخصصی تفسیر براساس ترتیب نزول و استاد مرجع برای اسرار قرآن (علوم باطنی، معضلات و غوامض تفسیری است.

وی با بیان اینکه استاد محمدعلی علوی از برگزار کننده‌های این دوره‌های تخصصی است، ادامه داد: علاقمندان با گذرندان این دوره‌های با عرفان ناب و حکمت شیعی، ورود به سطحی بالاتر از معارف مرسوم قرآنی، حل مشکلات و غوامض آیات کلام الهی آشنا می‌شوند.

«دوره‏ های تخصصی قرآن کریم»

 پناهی یادآور شد: تلاش ما برای ایجاد تحوّلی اساسی در جهان‌بینی و بینش علمی، فلسفی و عرفانی بشر آینده، تلاش در تقریب او به عصر ظهور است. بصیرتی که بر مبنای حکمت و عرفان ناب اولیای الهی بدست می‌آید؛ منشأ تحوّلی عظیم در اخلاق و سبک زندگی، تکنولوژی و مدیریّت جامعه بشری می‌‏شود. انسان آینده در همه ابعاد حیات، بسیار متفاوت‌تر و کامل‌تر از انسان کنونی خواهد بود؛ حکمی داوودی، ملکی سلیمانی و فنّاوری آصفی اگر راه به مجمع ‏البحرین علم و دین برد؛ عقول چنین انسان‌هایی در سایه دست الهی ولیّ اعظم خداوند شکوفا می‏شود.

1.علوم قرآنی: شناخت قرآن

وی بیان کرد: طرح قرآنی ویژه ما شامل سه دوره تخصّصی است، ابتدا اولین درس ما علوم قرآنی است، منظور از علوم قرآنی در این مرحله مطالعه و شناخت ظاهری قرآن است. آموزه‌های این مرحله را می‌توان تحت عنوان «شناسنامه قرآن» یا بیوگرافی، شرح‌حال و سرگذشت قرآن و کم و کیف شکل‌گیری آن در طول تاریخ «معنوی و مادی» آن نام برد. بدیهی است که بدون این علوم بهره‌مندی از معارف و آموزه‌های قرآنی ناقص و گاهی با خطا همراه خواهد بود.

2.دوره فوق تخصّصی: تفسیر به ترتیب نزول و تدبّر در قرآن

پناهی ابراز کرد: دوره دوم ما تفسیر به ترتیب نزول و تدبر در قرآن است، یکی از لوازم درک هر پیامی آشنایی با فضای فرهنگی و گفتمان مطرح در آن فضا می‌باشد. شناخت مخاطب و فضای فکری و فرهنگی او در درک هر پیـامی، اصلی مسـلّم است.زبان معنوی یعنی درک حدود هر لفظ و بار عاطفی هر واژه، لحن بیان و اموری از این قبیل نیز در درک پیام از عناصر ضروری و غیـرقابل گذشت و تسامح است.

وی اضافه کرد: بر این اساس در دست‌یابی به حقایق قرآنی و درک صحیح آن‌ها «تفسیـر برحسب تنزیل»، «تدبـّر در معانی» و «منظور از استعمال الفاظ بکـار رفته در لسـان حکیـم علی ­الاطلاق در قـرآن» از آموزش‌های مرحله دوم این طرح می‌باشد.

3. استاد مرجع: اسرار، معضلات و غوامض قرآن

 پناهی با بیان اینکه استاد مرجع اسرار، معضلات و غوامض قرآنی سومین دوره و پایانی ما است، گفت: قرآن معجزه‌ای است دارای ابعاد گوناگون، ازجمله این ابعاد باطن داشتن ظواهر قرآنی است که خداوند برای خاصّان درگاه خود در این کتاب آسمانی به ودیعه نهاده است. مفسّران، متکلّمین، فقها، حکما و عرفای بزرگ تاریخ اسلام هرکدام به فراخور ظرفیّت خود از ظواهر قرآن به بواطن این معجزه ابدی پی برده و بعضی از آن کشفیّات را در متون و مئآثر علمی به یادگار گذاشته‌اند که جمع‌آوری و جمع‌بندی آن آثار و تحقیق و تتبّع در آن‌ها خصوصاً اگر با نگاهی عمیق به آثار معصومین باشد؛ می‌تواند دریچه‌هایی از حکمت خالده و گمشده اولیاء الهی را به روی سالـکان این راه گشوده و گوهرهایی ناب را به ارمغان آورد.

وی تاکید کرد: موسسه قرآنی میثاق نور موسسه‌ای است مردم نهاد و غیر انتفاعی و غیر دولتی که بر اساس اعتقاد به وحدت علم و دین و نیز اعتقاد به انحصار نجات و سعادت بشری در سیر و سلوک به روش اولیاء مسلم الهی شکل گرفته و با هدف گسترش و ارتقاء رشد انسانی در همه ابعاد وجودی با همکاری همه انسانهای جویای حقیقت و کمال تلاش و فعالیت می‌کند.

یادآوران آسمانی

وی با اشاره به برپایی طرح یادآوران آسمانی در نمایشگاه قران کریم، افزود: این طرح از سال ١٣٩٩ تاکنون در حال اجرا است، هدف از این طرح ایجاد روش و سبک تهذیب نفس بر اساس حکمت ناب شیعى و اثبات امکان دستیابى به محیط زیست آرمانى به لحاظ مادى و معنوى با زنده نگه داشتن یاد مرگ است، این طرح تشکلى است مردم نهاد که در آن عده‌اى از مومنین براى زنده نگاه داشتن یاد عزیزان و درگذشتگان خود گرد هم مى آیند و با اجراى برنامه ها و مراسمى که بر محور آموزه هاى دینى و تحت ارشاد و راهنمایی علماى ربانى صورت مى گیرد، زندگى دنیایی و اخروى خود را اصلاح و آباد مى‌کنند تا ان شاءالله از سعادت حداکثرى و ابدى در دنیا و آخرت بهره‌مند شوند.

معرفی نامه طرح یادآوران آسمانی

پناهی ادامه داد: تشکل گروه‌های کوچک اجتماعی در جهت ایجاد فرهنگ و سنت صالح می‌تواند از مصادیق تعاون در برّ باشد. بدین منظور کانون علم و دین با ارشاد و راهنمایی علمای دین اقدام به اجرای طرح «یادآوران آسمانی» می‌کند. هدف از اجرای این طرح، ایجاد روش و سبک جدیدی برای تهذیب نفس، بر مبنای زنده نگهداشتن یاد مرگ و گسترش محیط زیست معنوی در جامعه بشری است.

وی یادآور شد: مشارکت در این طرح کاملا داوطلبانه و از میان مؤمنان متعهد است. اجرای این طرح موجب غفلت زدایی از یاد مرگ و افزایش آرامش می شود. همراه شدن با نیاز مؤمنان، پس از مرگ و نوعی باقیات الصالحات است.

پناهی توضیح داد: بر مبنای اعتقادات متقن شیعه، زنده نگهداشتن یاد مرگ بانضمام دعای مؤمنان در حق یکدیگر، زمانیکه زیر نظر علمای ربّانی باشد؛ سبب تجلی روح فرد و پالایش جامعه از آلودگی‌ها می‌شود و فواید شگرف، اثرات مثبت و نقش تربیتی غیرقابل انکاری در حیات دنیوی و اخروی انسان خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا امام صادق(ع) می‌فرمایند: «ذِکرُ المَوتِ یُمیتُ الشَّهَواتِ فی النَّفسِ و یَقطَعُ مَنابِتَ الغَفلَه و یُقَوّی القلبَ بمَواعِدِ اللّه و یُرِقُّ الطَّبعَ و یَکسِرُ أعالمَ الهَوی و یُطفِئُ نارَ الحِرصِ و یُحَقِّرُ الدُّنیا»؛ «یاد مرگ، خواهش‌های نفس را می‌میراند و رویشگاه‌های غفلت را ریشه کن می‌کند و دل را با وعده‌های خدا نیرو می‌بخشد و طبع را نازک می‌سازد و پرچم‌های هوس را در هم می‌شکند و آتش آزمندى را خاموش می‌سازد و دنیا را در نظر کوچک می‌کند».

پناهی با ذکر وظایف شرکت کنندگان در طرح گفت: علاقمندان به شرکت در این طرح باید اقداماتی همچون خواندن نماز لیلهالدّفن درصورت اطلاع، گرفتن یکروز روزه قضا،خواندن یک شبانه روز نماز قضا، تلاوت سوره مبارکه یس را انجام دهند.

وی در پایان اظهار کرد: فرد می‌تواند در صورت عدم توانایی، وکیل بگیرد یا هزینه آن را پرداخت کند تا به نیت متوفی انجام شود.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ٢۶ فروردین‌ با شعار «میخوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه به غیر از شبهای قدر از ساعت ۱۷ تا ٢۴ خواهد بود.

پایان پیام/

تعداد بازدید : ۴۱۰

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر