۲۲ فروردین ۱۴۰۲
میرشکاک در ششمین شب شعر حافظ:

فردوسی در نفی افراط و تفریط‌ها شاهنامه را سرود

فردوسی در نفی افراط و تفریط‌ها شاهنامه را سرود
یوسفعلی میرشکاک گفت: در عصر فردوسی بخشی از اعراب با افراط نژادپرستانه در عرصه جامعه فعالیت داشتند، در برابر این افراط و تفریط شعوبیه پدید آمد که به عنوان یک سلطنت طلبی بود. فردوسی در نفی این دو جریان شاهنامه را خلق کرد که با استفاده حکمت ایرانی و منابع دینی غنای آن را به حد اعلا رساند.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، ششمین شب شعر حافظ، در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در غرفه صحیفه سجادیه با حضور یوسفعلی میرشکاک، ادیب، نویسنده و شاعر معاصر کشورمان برگزار شد.

میرشکاک در ابتدا گفت: فردوسی معتقد بود ماهیت دینی،بنای خود را از هویت قومی کسب می‌کند. انسان دینداری که قومش را نشناسد دین را بر نمیتابد و فهمی صحیحی از آن نخواهد داشت. دینمدار باید قوم و فرهنگ خودش را به خوبی بشناسد و الا هر اندازه تبلیغات دینی گسترش پیدا کند فایده ندارد و مثل نقاشی کشیدن روی آب است.

وی افزود: وقتی انسان سرشت قومی نداشته باشد، شأن و شخصیت ندارد، چون «هیچکس» است و او اصلا هویت جمعی ندارد. در صورتیکه دین برای «کس» آمده تا او را به آخرت هدایت کند.

وی اشاره کرد: در عصر فردوسی بخشی از اعراب با افراط نژادپرستانه در عرصه جامعه فعالیت داشتند، در برابر این افراط و تفریط شعوبیه پدید آمد که به عنوان یک سلطنت طلبی بود. فردوسی در نفی این دو جریان شاهنامه را خلق کرد که با استفاده حکمت ایرانی و منابع دینی غنای آن را به حد اعلا رساند.

رسانه جدید

میرشکاک ادامه داد: برای فهم الهام بخشی از قرآن در شاهنامه اول باید به خود آن رجوع کنیم و دوم شاهنامه را برای خود به مثابه فیلم و سریال قرار دهیم، و الا شاهنامه گنج کشف نشده باقی خواهد ماند.

وی در انتها بیان داشت: شاهنامه سیره معصومین را در یک عالم خاصی در قالب اساطیر بیان می‌کند، مثلا سجده رستم بر زمین پاک پس از پیروزی که اشاره به یک قاعده فقهی دارد. عده‌ای در صدد هستند که فردوسی را از اسلام جدا کنند اما انس با شاهنامه خلاف این را نشان خواهد داد.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ٢۶ فروردین‌ با شعار «میخوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه به غیر از شبهای قدر از ساعت ۱۷ تا ٢۴ خواهد بود.

پایان پیام/

تعداد بازدید : ۲۲۳

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر