۲۲ فروردین ۱۴۰۲
در نشست تخصصی قرآن و فلسفه علوم انسانی مطرح شد:

ایران باستان مکتب کبیر فلسفی قبل از اسلام است/لرستان ایران قدمتش از مصر باستان هم بیشتر است

ایران باستان مکتب کبیر فلسفی قبل از اسلام است
حجت‌الاسلام اسماعیل گندمکار گفت: من معتقد هستم که ایران باستان مکتب کبیر فلسفی قبل از اسلام است من حتی اندیشه ها و تمدن بزرگ ایران قبل از اسلام را مدنظر دارم. دانشمندان و علمای بزرگی هم قبل از اسلام در پارادیم ایران و آسیا وجود داشتند.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، نشست تخصصی قرآن و فلسفه علوم انسانی در سی امین نمایشگاه قرآن توسط حجت‌الاسلام اسماعیل گندمکار در محل برگزاری نشست های تخصصی بخش مؤسسات واقع در ستون 108 برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر اسماعیل گندمکار، استاد حوزه و دانشگاه، محقق و نویسنده در حوزه ادیان و عرفان، ایرانشناسی و غرب‌شناسی دارای تحصیلات حوزوی در سطح اجتهاد و تحصیلات دانشگاهی در رشته فلسفه تطبیقی اسلام و غرب است. وی در این نشست بیان کرد: دوپارادایم امروز درجهان اندیشه در همه عرصه ها خودنمایی می کند. یکی پارادایم اسلام با رفرنس اصلی قرآن و دیگری پارادایم با رفرنس غرب گرایی است.

وی تصریح کرد: فلسفه غربی مبنی برنگاه هیدرولیک و تاریخی است و از دوران یونان باستان و حتی قبل از آن شروع می شود. البته من معتقد هستم که ایران باستان مکتب کبیر فلسفی قبل از اسلام است من حتی اندیشه ها و تمدن بزرگ ایران قبل از اسلام را مدنظر دارم. دانشمندان و علمای بزرگی هم قبل از اسلام در پارادیم ایران و آسیا وجود داشتند.

گندمکار گفت: در تحقیقاتی که من انجام دادم حتی لرستان ایران به عنوان فراباستان مطرح می شود. حتی قدمت آن را از مصر باستان هم بیشتر نشان داده می شود. ایران، حوزه تمدنی قبل از اسلام و بعد از اسلام، یک اتمسفر بزرگ جهان وسیع اندیشه و تفکر را روی خلق و شرق عالم گسترده است، یعنی همه ادیان ها، عرفان ها و همه اندیشه ها را ایران حوزه تمدنی تجربه کرده است.

وی افزود: تمدن اسلامی مبتنی بر فرهنگ و رسوم کشورهای مسلمان، طبق پیشینه و نگاه تاریخی، محتوا و المان‌های بومی آن کشورها است، همچنین تمدن اسلامی مبتنی بر دین مبین اسلام با مؤلفه‌هایی چون کتاب قرآن کریم، قول، فعل و تقریر مطابق سیره و سنت حضرت رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله و سیره اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام در ارتباط است. بنابراین منظور از تمدن اسلامی آن نوع پارادایم فکری است که گستره مفهومی آن، مؤلفه‌های گوناگون مانند فرهنگ بومی کشورهای مسلمان با پیشینه تاریخی و با ابعاد گوناگون آن، اعتقادات اسلامی و رفرنس‌های فکر و فرهنگ اسلامی را شامل می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: وقتی درباره تمدن مبتنی بر مؤلفه دین مبین اسلام در کشورهای اسلامی سخن می‌گوییم، بدون شک اسلام دارای علوم و معارف وسیع و گوناگون است و ما با تمدن دارای پیشینه‌های عرفانی، سیاسی، اقتصادی، صنعتی و پیشینه حکومتی و حاکمیتی در کشورهای اسلامی و نیز تمدن دارای الگوهای متنوع دولت در کشورهای اسلامی روبرو می‌شویم. قرآن کریم بعد از کتب دیگر مثل تورات و انجیل نازل شد و خداوند حافظ آن خواهد بود و خواهد ماند ولی برای دیگر کتب آسمانی همچین تعهدی لحاظ نشده است.

گندمکار همچنین در ادامه گفت: نهج البلاغه در شاخه های انسانی همان قرآن است. نهج البلاغه نگاه سوسیالیستی به قرآن، نگاه عملکردگرایانه به قرآن دارد. در اصل نهج البلاغه تحقق قرآن در مسائل اجتماعی، تاریخی و جمهوری اسلامی ایران است. فلسفه علوم انسانی اسلامی، ذیل فلسفه مهدویت تعریف و تبیین می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: طبق تفسیر شخصی، معنی بیست و پنج حرف علم که در طلیعه ظهور به منصه بروز می رسد، بیست و پنج درجه از علم است. حضرت(عج) که تشریف می آورند، تقریباً تا آن زمان انسان به دو درجه از علم دست یافته است و بعد از طلیعه ظهور، مابقی درجات علم، چه علوم طبیعی، چه علوم تجربی و چه سایر علوم، برای بشریت، معلوم و مکشوف خواهد شد. این مکاشفه برای تمامی بشریت، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، چه شرقی و چه غربی حاصل خواهد شد. در این زمینه این مطلب را نیز باید اذعان کرد که همین فلسفه علوم اسلامی موجود هم تا زمان ظهور، با این همه حجم از تلاش ها و فقاهت و نظریه های علمی نیز فقط در همین دو درجه، ره آورد خواهد داشت و مابقی علوم اسلامی نیز با ظهور حضرت حجت(عج) به منصه ظهور و بروز و کمال خواهد رسید.

وی با اشاره به بیانات رهبری معظم انقلاب مبنی بر وارد شدن همراه با شجاعت در نقد علوم انسانی غربی بیان کرد: باید در نظر داشت که علوم انسانی اسلامی توسط اهل بیت(ع) پایه گذاری شده است، و ما باید در مقام بازسازی و پیاده نمودن این معارف اهتمام داشته باشیم و توجه داشته باشیم این بازسازی ها با متد ها و الگوهای امروزی ایجاد گردد. باید عنایت کرد که این طور نیست که ما منبع نداشته باشیم بلکه مشکل ما استخراج علوم اسلامی از این منابع متقن و مفید و قابل دسترس است.

گندم کار خاطر نشان کرد: تبین منویات اسلام و آموزه های قرآن کریم و تعالیم ناب اهل بیت(ع) در بخش علوم انسانی یک ضرورت است که باید با مطالعات وسیع و دقیق اجرایی شود. ما باید مسائل مورد نیاز خود را چه در امور مملکتی، چه امور اقتصادی و چه امور اجتماعی از قرآن و منابع معارفی و اسلامی خود و کتابهای محققین و متفکرین اسلامی که تعدادشان هم کم نیست، استخراج کنیم و آنها را در اختیار سطوح مختلف جامعه قرار دهیم.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ٢۶ فروردین‌ با شعار «میخوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه به غیر از شبهای قدر از ساعت ۱۷ تا ٢۴ خواهد بود.

پایان پیام/

تعداد بازدید : ۳۳۱

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر