۶ فروردین ۱۴۰۲

فعالیت‌های بخش فرهنگی - هنری تبیین در نمایشگاه قرآن/ صدمین سالگرد تألیف مفاتیح‌الجنان

فعالیت‌های بخش فرهنگی - هنری تبیین در نمایشگاه قرآن/ صدمین سالگرد تألیف مفاتیح‌الجنان
مدیر بخش فرهنگی_هنری تبیین گفت: شاخص‌ترین برنامه ما در جشنواره بین‌المللی قرآن، یک‌صدمین سالگرد تألیف مفاتیح‌الجنان از شیخ عباس قمی، با محوریت دعا و نیایش به صورت علمی_پژوهشی است.


به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن کریم، سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ با شعار «می‌خوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) آغاز به کار می‌کند. بخش «جشنواره‌های فرهنگی_هنری تبیین» از بخش‌های نوظهور نمایشگاه قرآن است. در این خصوص حامد منیری، مدیر بخش فرهنگی_هنری جهاد تبیین، توضیحاتی در راستای روشن‌سازی فعالیت‌های این بخش در نمایشگاه قرآن و پیش از آن عنوان کرد.

فعالیت بخش تبیین نمایشگاه قرآن در قالب‌های مختلف از ماه‌ها قبل آغاز شده

 منیری در ابتدا با ذکر این که فعالیت این بخش از ماه‌ها قبل آغاز شده توضیح داد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین، زنده نگه داشتن حوادث تاریخ و تقویت حافظه تاریخی، در ۱۲ ماه گذشته ۱۲ رویداد قرآنی، با سابقه تبیینی، در سرتاسر کشور برگزار کردیم و جمع زیادی از جامعه قرآنی کشور در آن شرکت کردند. سرانجام در نمایشگاه دغدغه‌هایی را که دارای رویکرد تبیینی هستند، معرفی می‌کنیم.

منیری بخش تبیین

جشنواره صدمین سالگرد تأسیس مفاتیح‌الجنان در نمایشگاه قرآن

 مدیر بخش فرهنگی جهاد تبیین ادامه داد: در این بخشِ نمایشگاه دو برنامه در دستور کار قرار گرفته است. شاخص‌ترین برنامه ما یک‌صدمین سالگرد تألیف مفاتیح‌الجنان از شیخ عباس قمی، با محوریت دعا و نیایش به صورت علمی_پژوهشی است. این برنامه از ماه‌ها پیش آغاز شده و ۹ خردادماه ۱۴۰۲ اختتامیه آن برگزار می‌شود. شعار اصلی این جشنواره «دعا و نیایش، ضامن آرامش» طرح شده که خود یک بحث تبیینی به حساب می‌آید. در این جشنواره دعا‌ها و کلماتی که با قرآن قرابت دارند را محور کار خود قرار دادیم و بر اساس آن پیش رفتیم. جمع زیادی از اندیشمندان و علما و اساتید دانشگاه نیز در حوزه دعا مقالاتی ارائه داده‌اند. همچنین برنامه نشست‌های آموزشی و تبیینی در خصوص دعا و ارتباط آن با قرآن یا به عبارت دیگر پشتوانه قرآنی دعا، نیز برگزار شد.

مسابقه آواها و نغمات در نمایشگاه قرآن

 منیری ادامه داد: برنامه دوم که در رشته‌ آواها و نغمات است، جمع بزرگی از دعاخوان‌های معروف و مشهور در کشور دعوت شده تا علاوه بر معرفی مهارت‌های خود، در بستری که برای پخش مستقیم آماده شده آثار خود را منتشر کنند. این آثار ساعت ۹ یا ۱۰ شب از تلویزیون پخش مستقیم می‌شود. سعی کردیم بخشی ایجاد شود که بتواند در جهت تبلیغ و ترویج دعا که موجب آرامش و امید در جامعه است حرکت کند. اکنون در حال اخذ آثار علمی پژوهشی در رشته بین‌المللی آواها و نغمات هستیم.

آثار جشنواره در نمایشگاه قرآن به نمایش گذاشته می‌شوند

 منیری با ذکر این‌که بخش جهاد تبیین در سه بُعد دنبال می‌شود توضیح داد: بخش مجموعه جشنواره‌های تبیین در ۳ استان با ۱۲ زیرساز و ۳ جشنواره شاخص تبیینی در حوزه‌های قصه‌گویی، موشن‌گرافی و آواها و نغمات برگزار می‌شود.

مدیر بخش فرهنگی تبیین ادامه داد: با یک تیر چند نشان زدیم. هم در حال معرفی مجموعه‌های جشنواره‌های تبیین هستیم، هم فعالیت نسل قرآنی در این راه ادامه می‌دهیم و هم گوشه‌ای از ظرفیت‌هایی که قبلاً در جشنواره‌ها اجرا شده را معرفی می‌کنیم. هدف اصلی این جشنواره‌ها کشف نخبه‌های قرآنی با زبان هنر و رسانه است. این آثار به صورت صوتی، تصویری و اجرای زنده در سالن نمایشگاه به نمایشگاه گذاشته می‌شود.

آحاد جامعه می‌توانند در بخش آواها و نغمات شرکت کنند

 منیری درباره نحوه کار جشنواره توضیح داد: ابتدا فراخوان می‌دهیم تا افرادی که مایل به شرکت در جشنواره هستند آثار خود را برای مراکز شناسایی نخبه در کشور بفرستند. آواها و نغمات در سطح عموم، دانش‌جویی و دانش‌آموزی برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان آثارشان را به دبیرخانه جشنواره می‌فرستند. هنرمندان در رشته‌هایی که ما اعلام می‌کنیم شناسایی می‌شوند. مرکز شناسایی رشته موشن‌گرافی در لرستان، آواها و نغمات در کرمان و رشته قصه‌گویی قرآنی در مشهد قرار گرفته است. آثاری که در این یک سال در لرستان و کرمان و مشهد جمع شده در نمایشگاه قرآن به نمایش گذاشته می‌شود و پس از ارزیابی و بررسی در اختتامیه ۹ خرداد به برگزیدگان جوایز اهدا می‌شود.

برگزاری مسابقه در جشنواره قرآن

منیری در پایان تأکید کرد: فعالیت‌های ما در نمایشگاه قرآن مخاطب را بیشتر می‌کند چرا که مردم متوجه می‌شوند فضا و ظرفیت وجود دارد تا کسانی که می‌توانند دعا خواندن خود را به نمایش بگذارند آثار خود را ارائه دهند تا بر آن‌ها داوری شود و جوایزی بگیرند. از طرفی شاید در فضای نمایشگاه بتوانیم دعاخوان‌های جدیدی را کشف استعداد کنیم. همان‌ جا نیز برنامه جشنواره را دنبال می‌کنیم. یعنی آثار فعالین جدید را دریافت و بین آن‌ها و دیگر شرکت‌کنندگان مسابقه برگزار می‌کنیم.

یادآور می شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ۲۶ فروردین‌ با شعار «میخوانمت» در مصلای امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ خواهد بود.

پایان پیام/
تعداد بازدید : ۱۸۰

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر