۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی:

استقبال مردم از آثار هنری فرصت جدی برای فعالیت‌های قرآنی است

استقبال مردم از آثار هنری فرصت جدی برای فعالیت‌های قرآنی است
سید عزت‌الله ضرغامی با بیان اینکه این دوره از نمایشگاه قرآن، یکی از موفق‌ترین دوره‌هاست، گفت: صف‌بندی‌هایی که برای کارهای قرآنی و هنری از سوی عموم مردم ایجاد شد، بسیار بی‌نظیر است. استقبال مردم از آثار هنری فرصت جدی برای فعالیت‌های قرآنی است.
سید عزت‌الله ضرغامی؛ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بیان کرد: در حدی که من فرصت کردم نمایشگاه قرآن را ببینم چه به‌صورت نزدیک از غرفه‌ها و چه نمای کلی و اطراف نمایشگاه (هر فضا را باید با محیطش شناخت این یک قاعده است)، استقبال و تنوع کار بسیار بود. مراجعان و علاقه‌مندان در هر  تنوع سنی و اقشاری حضور پیدا کرده بودند. به نظر من این دوره از نمایشگاه یکی از موفق‌ترین دوره‌هاست.
 
وی افزود: من در سال‌های گذشته هم به نمایشگاه قرآن می‌آمدم، اما امسال استقبال بسیاری صورت گرفته است. این ازدحامی که وجود دارد و این صف‌بندی‌هایی که برای کارهای قرآنی و هنری از سوی عموم مردم ایجاد شد، بسیار بی‌نظیر است. استقبال مردم از آثار هنری فرصت جدی برای فعالیت‌های قرآنی است.
 
ضرغامی ادامه داد: ما نتوانستیم متناسب با استقبال مردم، پاسخگوی مسائل هنری جامعه باشیم. اگر بتوانیم به درستی این میزان علاقه ذاتی و فطری مردم را درک کنیم و حداقل ظرفیت‌ها را برای به فعلیت رساندن این علاقه‌ها ایجاد کنیم، وضعیت بهتری خواهیم داشت. به نظر من امسال کار موفقی انجام شده و از همه دست‌اندرکاران در ماه رمضان سپاسگزاریم که این امکانات را با این همه تنوع برای مردم فراهم کردند.
 
وی گفت: هفته گذشته در هیات دولت مطلبی را عنوان کردم که رئیس‌جمهور آن را تایید کرد و دستور داد وقتی نمایشگاه عفاف و حجاب، با این امکانات و قیمت‌های مناسب برای چادر و روسری است، چرا این کار خوب محدود به دوران نمایشگاه است. این کار باید تداوم پیدا کند. اینجا فقط فرصتی است که این محصولات به نمایش در می‌آیند. 
 
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: رئیس‌‌جمهور بسیار خوب توضیح داد و سازمان‌های مربوطه را موظف کرد طوری برنامه‌ریزی کنند که این حرکت‌ها محدود به نمایشگاه قرآن نباشد. بهتر است این نمایشگاه‌ها در طول سال برقرار باشد. این حداقل وظیفه دینی کسی است که می‌خواهد پوشش مناسب دینی داشته باشد؛ از قبیل چادر و مقنعه و مانتو شکیل که تراز زن ایرانی است. باید به این مساله بیشتر پرداخته شود. پس از صحبت‌های من و تاکید رئیس‌جمهور امیدوارم برکت این نمایشگاه در همه حوزه‌ها تداوم داشته باشد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که «جهاد تبیین و نقش میراث فرهنگی در این زمینه چیست؟»، گفت: میراث فرهنگی ظرفیت گسترده‌ای دارد و من بعضی اوقات این مساله را به شرف‌المکین تعبیر می‌کنم، یعنی مکان و موقعیت تاریخی و موقعیت فرهنگی فرصتی ایجاد می‌کند که وقتی داخل بنای تاریخی و اثر فرهنگی بروید به دلایل مختلف سخن‌تان بیشتر شنیده می‌شود و با عقبه‌ای که آن بنا دارد، تاثیر بسیاری در نفوذ سخن‌ دارد.
 
ضرغامی افزود: برخی از افراد میراث فرهنگی را که پیشینه چندین هزار ساله دارد به اشتباه به پیش از اسلام و پس از اسلام تقسیم‌بندی می‌کنند. برخی دنبال دوقطبی‌سازی هستند و فکر می‌کنند این‌ها در تعارض هم هستند، اصلا این طور نیست. ما آموزه‌هایی داریم که سفارشات رهبر معظم انقلاب و آثار شهید مطهری است و این‌ها مکمل هم هستند. ما باید به درستی ظرفیت‌های میراث فرهنگی را بشناسیم. همه این آثار هنری ریشه‌های عدالت‌خواهانه، زیبایی‌شناسی و فضایل انسانی دارند. این‌ها اگر تحلیل و ارزیابی شود می‌تواند در تقویت اعتقادی نگاه جمهوری اسلامی و اسلام، موثر باشد. جهاد تبیین یعنی جهادی که ما ابعاد مختلف خوبی‌ها و قوت‌ها را تبیین کنیم تا از داخل میراث فرهنگی زمینه بروز و ظهور بهتری داشته باشد.
 
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 7 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است.
تعداد بازدید : ۶۸۳

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر