۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
آیت‌الله احمد احمدی‌تبار:

نمایشگاه قرآن حرکت جهادی برای خانواده دینی و قرآنی است

نمایشگاه قرآن حرکت جهادی برای خانواده دینی و قرآنی است
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: نمایشگاه قرآن یک سرآغازی برای حرکت و تلاش جهاد گسترده برای خانواده دینی و قرآنی است.
به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، چهاردهمین پیش‌نشست برخط و حضوری اولین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی با موضوع «واکاوی رابطه خانواده متعالی با قرآن کریم» شامگاه چهارشنبه 7 اردیبهشت با حضور آیت‌الله احمد احمدی‌تبار؛ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم و مدیر گروه فقه خانواده دانشگاه بین‌المللی المصطفی (ص) و مجید کافی امامی؛ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و دبیر انجمن علمی تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه قم در نمایشگاه قرآن برگزار شد.
 
مجید کافی امامی؛ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و دبیر انجمن علمی تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه قم گفت: یکی از نکات مهم در جوامع دینی این است که ما بتوانیم راه‌های ارتباطی خودمان را با کتاب وحی الهی شناسایی کنیم و این دغدغه الهی ماست. 
 
وی افزود: خدای متعال دین اسلام را به عنوان دین کامل و آخرین دین به جامعه بشری فرستاد و قرآن را برای انسان‌ها نازل کرد. اگر بخواهیم در یک نگاه کلان به این عنوان و واژه‌ها دقت کنیم باید با قرآن رابطه دو طرفه داشته باشیم. نقش خانواده‌ها این است که روح قرآن و معارف آن را در زندگی درک کنیم.
 
 استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قرآن چه تاثیری بر خانواده‌ها دارد، گفت: قرآن باعث آرامش می‌شود، موجب هدایت و راهنمایی می‌شود، موجب برکت خانواده متعالی است و از طریق قرآن است که شبهات برطرف می‌شود. 
 
وی افزود: خانواده متعالی به معنای خانواده تراز است و خانواده تراز را می‌توان در چند بخش تشریح کرد:
 
1- خانواده‌ای که رابطه بین اعضای خانواده را مورد توجه قرار می‌دهد.
2- رابطه‌ مناسبی که بین خانواده و همسران (شوهر و زن)، بین فرزندان، رابطه بین فرزندان و والدین، بین خانواده و محیط پیرامون  وجود دارد.  
3- خانواده‌ای موفق است که بتواند دلایل کارکردهای موفق خانواده باشد (خانواده موفق برای تشکیل نسل، بحث‌های اقتصادی، مسائل جنسی و...)
 
آیت‌الله احمد احمدی‌تبار سخنران بعدی نشست بود، وی در سخنانی گفت: در قرآن مجید واژه بیت و مشتقات بیت بیش از 70 مرتبه به کار رفته است. اگر به این واژه دقت کنید حدود 20 مورد مربوط به بیت‌الله الحرام و بیت‌الامور است و مابقی موارد به همان معنای خانه است.
 
وی افزود: از دیدگاه قرآن خانه مهم است و اهمیت خانه به دلیل ساختمان و بنا نیست بلکه آن‌هایی است که در خانه سکنی می‌گزینند. بیش از نیمی از واژه‌های بیت به خانواده برمی‌گردد. گاهی نیز می‌بینیم خانه‌هایی مثل بیت عنکبوت متلاشی می‌شوند.
 
مدیر گروه فقه خانواده دانشگاه بین‌المللی المصطفی (ص) ادامه داد: این سنگ بنای اجتماع که خانواده است باید درست شکل بگیرد. خانواده اولین واحد اجتماعی است که اگر درست شکل بگیرد و همه کارها روی اصول باشد تمدن‌ها اینجا شکل می‌گیرد و جامعه انسانی اینجاست که می‌تواند یک جامعه برتر باشد. اساس و پایه قرآن در خانه شکل می‌گیرد و باید از این آموزه‌ها بهره برد.
 
وی افزود: در آموزه‌های دینی ما خانواده از قبل از خواستگاری شروع می‌شود و تربیت قبل از خانواده شروع می‌شود. اولین کارکرد خانواده در قرآن محل آسایش و آرامش بودن است، محلی است که بتواند در آن سکنی گزیند و در این مسکن آرامش مراقبت خاطر داشته باشد و بتواند در جهت کمال انسانی حرکت کند. اگر آموزه‌های الهی مورد توجه قرار نگیرد مرکزی برای جنگ، درگیری و نزاع می‌شود.
 
آیت‌الله احمد احمدی‌تبار ادامه داد: خانه با برنامه‌ریزی باید محل ذکر و یاد خدا باشد، محلی که همه تربیت‌ها و تلاش‌ها در جهت این باشد که انسان به خدا نزدیک شود. در خانواده شیطان نباید به آن راه داشته باشد و قرآن به عنوان یک برنامه برای زندگی خانواده‌ها مطرح شود. تنها چیزی که مهم است برای اهل خانواده و ارکان خانواده این است که باید با نگاه سازندگی به خانواده بنگرند.
 
وی افزود: خانواده بسیار مهم است و امروزه در این دنیای مدرن یکی از مسائلی که نشان می‌دهد خانواده‌ها از هم گسیخته می‌شوند دوری از آموزه‌های دینی و قرآنی است. در گذشته برای یک خانواده آنچه نقش اساسی را ایفا می‌کرد پدر و مادر بود که امروز به آن عوامل بسیاری وارد شده و می‌بینیم نقش پدر و مادر کمرنگ شده است.
 
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: ما در عصری زندگی می‌کنیم که عصر غیبت است و دسترسی به امام زمان نداریم. امام زمان باید بیاید و تاریخ و جغرافیای دیگری را برای ما رقم بزند. تلاشی که در کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی صورت گرفت فصل نو و حرکت نویی بود که نیاز جامعه بشری را شکل می‌داد. 
 
مدیر گروه فقه خانواده دانشگاه بین‌المللی المصطفی (ص) افزود: امروز حرکت‌های خوبی در نمایشگاه قرآن رقم خورده است. نمایشگاه قرآن باید بتواند یک سرآغازی باشد برای حرکت و تلاش جهاد گسترده برای خانواده دینی و قرآنی.
 
دکتر مجید کافی، نویسنده آثار گوناگون در زمینه قرآن و خانواده در سخنانی به معرفی کتاب‌هایش پرداخت و گفت: من کتاب‌های «فرهنگ دینی»، «سبک زندگی اجتماعی با تاکید بر آیات قرآن»، «فلسفه علم و علم دینی»، «تاریخ در قرآن» و «نظریه اجتماعی ارتباط در قرآن» را بر مبنای سبک، روش، شیوه و متدهای گوناگون در بحث زندگی قرآنی نوشته‌ام تا خانواده‌ها بتوانند از این روش در زندگی استفاده کنند. 
 
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 7 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است.
تعداد بازدید : ۴۴۷

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر