۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

گروه‌های برتر جشنواره «آوای نور» معرفی شدند

گروه‌های برتر جشنواره «آوای نور» معرفی شدند
آئین اختتامیه جشنواره «آوای نور» ویژه گروه‌های همخوانی و تواشیح با معرفی و تجلیل پنج گروه برتر، برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، جشنواره «آوای نور» با رقابت گروه‌های همخوانی و تواشیح، امروز (چهارشنبه هفتم اردیبهشت 1401) در شبستان اصلی مصلی امام خمینی (ره) به‌کار خود پایان داد. 
 
رحیم قربانی؛ مدیر بخش «آواها و نغمات قرآن» در این آئین گفت: جشنواره «آوای نور» ویژه گروه‌های مدیحه‌سرایی و هم‌آوایی یادبود معلم و قاری فقید زنده‌یاد حسن صفری در یکی از بخش‌های بیست ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد. 
 
وی ادامه داد: این جشنواره در بخش اصلی «قرآن، ادعیه و مناجات» و بخش فرعی «مناسبت‌های ماه مبارک رمضان» به‌صورت مجازی برگزار و گروه‌های تواشیح و هم‌آوایی با ارسال آثار خود به دبیرخانه در جشنواره شرکت کردند. گروه‌های داوطلب تا ۳۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ مهلت داشتند تا آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. از آنجایی که زمان بسیار محدودی برای این کار داشتیم، گروه‌ها به‌صورت گسترده در جشنواره حاضر نشدند. 
 
مدیر بخش «آواها و نغمات قرآن» با اشاره به برپایی این دوره به یاد حسن صفری، افزود: حسن صفری در بیش از دو هزار اثر قرآنی مشارکت داشت و در عرصه نغمات قرآنی خدمت انجام داده است. وظیفه خودمان می‌دانیم تا خدمات ایشان را ارج نهیم. لذا پیشنهاد شد تا در این دوره از نمایشگاه قرآن، جشنواره «آوای نور» با یاد و خاطره این فعال قرآنی برگزار شود.   
 
قربانی ضمن قدردانی از همراهی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: با پیشنهاد معاون قرآن و عترت، بخش «آواها و نغمات قرآنی» در بیست و نهمین دوره نمایشگاه قرآن ایجاد شد و ادامه خواهد داشت. 
 
وی درباره آثار رسیده به جشنواره نیز گفت: 85 اثر به بخش آواها رسید و از این تعداد ۴۶ اثر به مرحله مقدماتی راه پیدا کرد. سپس ۱۵گروه به مرحله نهایی راه پیدا کردند و در نهایت 10 گروه امروز به رقابت پرداختند که از بین آنها پنج گروه قابل تقدیر شناخته شدند. این گروه‌ها طرح‌هایی برای هم‌افزایی و آسیب‌شناسی فعالیت‌ها نیز داشته‌اند که از این طرح‌ها استفاده خواهیم کرد.
 
در ادامه غلامرضا شاهمیوه؛ یکی از اعضای هیات داوران جشنواره به بیان نکاتی پرداخت. وی بیان کرد: این جشنواره قدم مبارکی است و امیدواریم در سال‌های بعد استمرار پیدا کند. گرچه امسال به‌خاطر کمبود وقت و عجله برای رسیدن به نمایشگاه، گروه‌ها نتوانستند آنطور که باید و شاید کارهای تجربه‎شده و فنی را ارائه کنند. 
 
وی با طرح پیشنهادی افزود: امیدواریم برای سال آینده، تنوع رشته ها بیشتر باشد و باتوجه به فعالیت حسن صفری، کارهای استودیویی با شاخص‌های میکس مسترینگ هم در این جشنواره جایی داشته باشند. فعالیت‌های حسن صفری هنری بوده و این موضوع از لحاظ دینی در این برهه زمانی مهم است و باید آن را تقویت کنیم. گروه‌هایی که همراه با موزیک و موسیقی همخوانی و آثاری را تولید می‌کنند، ارزشمند است. 
 
غلامرضا شاهمیوه گفت: در جبهه فرهنگی باید از ابزار موسیقی برای انتقال مفاهیم دینی استفاده کرده و با تنوع بیشتر به تولید آثار جوان‌پسند دست پیدا کنیم. 
 
وی با تاکید بر کمبودها در جامعه تواشیح و گروه‌‎های همخوانی گفت: در حال حاضر که معاونت قرآن و عترت همراه است، باید اساسنامه و قوانین را مدنظر قرار داده و خطاهایی را در بخش‌های مختلف تذکر دهد. بعضی گروه‌ها از حوزه نغمات دینی بیرون رفته و محتوای دینی ندارند که باید تمام این‌ها رصد شود. بهترین فرصت است تا از این امر استفاده کرده و حمایتی برای گروه‌های تواشیح ایجاد کنیم تا با سلیقه‌های شخصی، گروه‌های تواشیح و همخوانی تعطیل نشود.
 
برگزیدگان جشنواره «آوای نور»
- گروه‌های برتر بخش اصلی
رتبه نخست: گروه محراب/ رتبه دوم: گروه ذکر/ رتبه سوم: گروه انوار الهدی قم/ رتبه چهارم: گروه سبحان تهران / رتبه پنجم: گروه دانشگاه امام صادق(ع) 
 
در بخش جنبی نیز سه گروه محراب، آوای وصال یزد و بشری تهران برگزیده شدند. 
 
جوایز گروه‌های برتر در بخش اصلی 100 میلیون ریال و در بخش جنبی 80 میلیون ریال اعلام شد.
 
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
تعداد بازدید : ۷۹۳

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر