۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

نرم‌افزار دانشنامه‌های تخصصی قرآن به تحول علوم انسانی کمک می‌کند

نرم‌افزار دانشنامه‌های تخصصی قرآن به تحول علوم انسانی کمک می‌کند
حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی گفت: نرم‌افزار فرهنگ‌نامه‌ها و دانشنامه‌های تخصصی قرآن، نسخه تکمیل‌شده کاربردی در فضای مجازی است که پیشنهاد ما به اساتید دانشگاه‌ها برای تحول در علوم انسانی است.
به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، آئین رونمایی از جدیدترین نرم‌افزارهای موبایلی قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با عناوین «فرهنگ‌نامه موضوعی سوره‌های قرآن» و «فرهنگ‌نامه‌ها و دانشنامه‌های تخصصی قرآن» شامگاه سه‌شنبه ششم اردیبهشت‌ماه 1401 با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی؛ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و محمدجواد هراتی؛ قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.
 
این مراسم به همت اداره فناوری و فراوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری گروه فرهنگنامه‌های قرآنی این پژوهشکده و با حمایت میز قرآن قطب تعمیق ایمان دفتر تبلیغات اسلامی، با هدف فراهم کردن زمینه دسترسی سریع و آسان پژوهشگران در گرایش‌های مختلف علوم برگزار شد. این پژوهشگاه اقدام به تولید مجموعه اپلیکیشن‌های فرهنگنامه و دانشنامه‌های تخصصی قرآن و فرهنگنامه موضوعی سوره‌های قرآن کرده است.
 
 تولید سامانه بازنمایی دستاوردهای قرآنی (سبد قرآنی)
در ابتدای این برنامه محمود متین‌فر؛ مدیر فناوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، درباره محصولات قرآنی پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن، بیان کرد: اولین نرم‌افزار قرآنی در سال 70 تولید شده و طی این 30 سال نرم‌افزارهای مختلفی در قالب پلتفرم‌های مختلف عرضه شده است. دو سامانه در پژوهشگاه تولید شده است، یکی از آن‌ها پورتال جامع علوم و معارف قرآن است که محتوای غنی قرآنی در آن ارائه می‌شود.
 
وی افزود: سامانه دیگر، سامانه بازنمایی دستاوردهای قرآنی (سبد قرآنی) است که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تولید شده و محصولات قرآنی در قالب این پورتال ارائه می‌شوند. 
 
متین‌فر با اشاره به برخی از محصولات پیشین این پژوهشگاه، گفت: نرم‌افزار قرآنی «سراج» اکنون در کافه بازار وجود دارد. «فرهنگ قرآن» نرم‌افزار دیگری است که محتوای فرهنگ قرآن 33 جلدی در قالب آن آمده است. در اپلیکیشن بعدی دایرة‌المعارف قرآن ارائه شده است. طی یک سال گذشته در پژوهشکده فعالیت‌های جدیدی انجام داده‌ایم که حاصل آن امروز رونمایی می‌شود.
 
وی بیان کرد: اپلیکیشن کتابخوان‌پژوهان در سال 95 آغاز به‌کار کرد که رسالت آن تولید و انتشار کتاب الکترونیک است. محصولات نزدیک به 100 ناشر در حوزه‌های مختلف در این اپلیکیشن ارائه شده است.
 
انتشار 17 جلد از دایرة‌المعارف قرآن
سپس حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی؛ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اظهار کرد: حدود 30 سال است که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم روی دایره‌المعارف قرآن کار می‌کنیم. تاکنون 17 جلد از این دایرة‌المعارف منتشر شده و پشتوانه آن نیز یک فرهنگ قرآن 33 جلدی است.
 
وی افزود: نرم‌افزار فرهنگ‌نامه‌ها و دانشنامه‌های تخصصی قرآن به‌عنوان زیرساخت طرح تحول علوم انسانی و اسلامی پیشنهاد ما به اساتید دانشگاه‌هاست. پژوهشگران ما در حال فعالیت برای تهیه دانشنامه‌های تخصصی در 16 رشته مهم علوم انسانی هستند.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: نرم‌افزارهایی که امروز رونمایی می‌شود، نسخه تکمیل‌شده کاربردی در فضای مجازی است که به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که پیشنهاد ما به اساتید دانشگاه‌ها برای تحول در علوم انسانی است. امید داریم این نرم‌افزار از طریق مرکز قرآن و علوم انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مورد بررسی بیشتری قرار گیرد و ما بتوانیم در دانشگاه‌هایمان از آن استفاده کنیم.
 
 انقلاب برخاسته از قرآن بود
در بخش دیگری از این برنامه، حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده؛ رئیس گروه فرهنگ‌نامه‌های قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ذکر این مطلب که انقلاب برخاسته از قرآن بود و مردم مبتنی بر قرآن انقلاب کردند، گفت: مبنایمان این بود که زندگی‌مان قرآنی شود و لازمه این امر این است که به نیازهای قرآنی در عرصه‌های مختلف پاسخ داده شود. از این‌رو دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سیاست‌هایی را اتخاذ کرده و بر اساس آن شاهد هستیم که زیرساخت فعالیت‌های قرآنی را برای اقشار مختلف فراهم کرده است.
 
وی بیان کرد: می‌توانید فرهنگ موضوعی سوره‌های قرآن را در نسخه وب پیدا کنید و پنج سوره نیز هر کدام به‌صورت جداگانه از کافه بازار قابل دریافت است. برای پاسخ به نیازهای متخصصان جامعه، فرهنگ‌نامه‌های تخصصی را ایجاد کرده‌ایم که همه این کارها در مدت نزدیک به 30 تا 40 سال و با تلاش ده‌ها پژوهشگر فراهم شده است. همچنین این پژوهشکده موفق شده جامع‌ترین فرهنگ‌نامه حوزه خانواده را آماده کند که در کتابخانه همراه‌پژوهان قابل دریافت است که مربوط به بحث‌های کاربردی زندگی خانوادگی است.
 
گستردگی فناوری قرآنی به برکت انقلاب اسلامی
محمدجواد هراتی؛ قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در سخنان کوتاهی، درباره این نرم‌افزارهای کاربردی قرآنی، گفت: این مجموعه مورد استفاده محققان و پژوهشگران قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: اگر در دوران پیش از انقلاب اسلامی دسترسی به حوزه قرآن بسیار محدود بوده، امروز به برکت وجود انقلاب اسلامی در حوزه آموزشی گستردگی بسیار خوبی در فناوری قرآنی را شاهد هستیم.
 
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در بازدیدی که از بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم داشتم در حوزه فناوری، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیشرو بوده و مجموعه بی‌نظیری از نرم‌افزارهای قرآنی موبایلی را تولید کرده است. 
 
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
تعداد بازدید : ۷۶۴

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر