۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
در آئین رونمایی از محصولات جدید قرآنی مطرح شد؛

تولید محتوا درباره قرآن نیازمند نگاه اقتصادی است

تولید محتوا درباره قرآن نیازمند نگاه اقتصادی است
جانشین معاونت محتوای پایگاه راسخون، بیان کرد: ما باید با نگاه اقتصادی به تولید محتوا در حوزه فرهنگ و قرآن بپردازیم. درعین‌حال باید این‌قدر محتوای ما جذاب باشد که مخاطب به دنبال آن بیاید.
به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، آئین رونمایی از هشت اثر و محصول جدید قرآنی، امروز (سه‌شنبه ششم اردیبهشت 1401) در سالن نشست شماره یک نمایشگاه قرآن برگزار شد.
 
منوچهر نوسرشت؛ کاتب قرآن در این برنامه گفت: کتابت این قرآن را در سال 1388 به خط نستعلیق ایرانی آغاز کردم. در واقع این قرآن همان قرآن به رسم‌الخط عثمان طه است که ما فقط خط آن را به نستعلیق ایرانی تبدیل کردیم. کار کتابت این قرآن 6 سال به طول انجامید. 
 
وی افزود: هر صفحه این قرآن با آیه شروع و با آیه تمام می‌شود. نسخه‌های اول که با قطع رحلی چاپ شد از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد وقت به سفرای کشورهای عربی هدیه شد که مورد استقبال قرار گرفت. در چاپ دوم، یک تصحیح انجام شد و در قطع وزیری به چاپ رسید. این چاپ با تلاش ناصر بابامحمدی؛ مدیر انتشارات اسوه انجام شد. اگر پیگیری و تلاش ایشان نبود، شاید چاپ دوم مقدور نمی‌شد. 
 
در ادامه حجت‌الاسلام امین شغلی، درباره «سامانه جامع جلسات خانگی»، بیان کرد: دو سال است که ستاد مردمی با عنوان پویش جلسات خانگی قرآن را در سطح کشور برگزار کردیم. در تمام استان‌ها و 250 شهرستان نمایندگی داریم و فعالیت ما معطوف به این است که به گفتمان جلسات خانگی و گسترش کمّی و کیفی آن کمک کنیم. در ماه رمضان به‌طور طبیعی کار ما به‌صورت جدی‌تر شکل گرفت و پویشی را با عنوان «ستاره‌های زمین» راه‌اندازی کردیم. 
 
وی ادامه داد: پویش «ستاره‌های زمین» برای این است که اعضای سامانه جامع جلسات خانگی با ما مرتبط شوند تا هم از جلسات قرآن آنها اطلاع داشته باشیم و هم بتوانیم به آنها خدماتی ارائه بدهیم. در این سامانه سعی کردیم امکاناتی قرار دهیم تا مراجعان از آن بهره‌مند شوند. در ارائه خدمات هدفمان حفظ استقلال و مردمی بودن جلسات خانگی است. ضمن این‌که در این سامانه به تربیت مربی و کمک‌مربی نیز پرداخته‌ایم. همچنین در پویش «ستاره‌های زمین» تاکنون 7500 جلسه خانگی به پویش ما پیوسته‌اند. 
 
حجت‌الاسلام سید حسین خاتمی؛ جانشین معاونت محتوای پایگاه راسخون نیز در بخشی از این برنامه گفت: همه با محصولات راسخون آشنا هستید. در راسخون روند تولید محتوا با سخت‌گیری و دقت انجام می‌شود. چون ما برای تولید محتوا در یافتن اسناد مربوط به موضوعات مورد تحقیق، دقت و تأمل داریم. برای مثال در مجموعه «پندهای قرآنی» از نظر حدیث به سند آن توجه کردیم. برای همین مطالب تولید شده از سوی راسخون مورد استقبال محققان و پژوهشگران است.
 
وی افزود: ما در راسخون مجموعه ویدیویی «پندهای قرآنی» را تولید کردیم که در حال حاضر 130 ویدیو از آن تولید شده است. هرچند به دلیل مشکلاتی نتوانستیم این محتوا را افزایش دهیم. از آنجا که محتوای تولید شده از سوی سایت راسخون مورد توجه محققان است و تاکنون 4 میلیون مطلب تولید شده دارد که اغلب این مطالب تولید خود راسخون است، لذا سایر محتواهای تولید شده هم مورد استقبال قرار می‌گیرد. 
 
مسئول سایت راسخون اظهار کرد: اگر ما با نگاه اقتصادی به تولید محتوا در حوزه فرهنگ و قرآن بپردازیم، با تولید محتوا و استقبال از آن می‌توانیم مثلا در ویدئوهای قرآنی به جای 130 ویدئو 1300 ویدئو تولید کنیم. درعین‌حال باید این‌قدر محتوای ما جذاب باشد که مخاطب به دنبال آن بیاید. ضمن این‌که در اینجا مساله حق کپی‌رایت هم مطرح است. چون در حال حاضر راسخون محتوا تولید می‌کند و کسانی همان را برمی‌دارند و با تغییرات جزئی منتشر می‌کنند.
 
در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام کاظم رحیمی؛ مدیر موسسه دبستانی‌ها گفت: رهبری فرمودند ما باید در جامعه 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم. ما هم برای جامه عمل پوشاندن به این سخن رهبری، بر آن شدیم که با قدم‌های کوچک کارهای بزرگ انجام دهیم. برای همین تلاش کردیم که کودکان را با جزء 30 قرآن آشنا کنیم.
 
وی افزود: کودکان در طرح ما با آشنایی و پس از آن حفظ جزء 30 قرآن، قدم در راه بزرگی می‌گذارند و پس از آن سایر جزء های قرآن را هم حفظ خواهند کرد. در واقع ما خواستیم با آنچه که می‌توانیم در این راه قدم بگذاریم تا آنچه در توان هست و داریم توشه راهمان باشد. برای همین در نرم افزار تلفن همراه «مدرسه حفظ» با جزء 30 کار را با کودکان آغاز کردیم تا بتوانیم کودکان را با گام‌های بعدی همراه کنیم.
 
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌الملل قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت در حال برگزاری است.
تعداد بازدید : ۱,۳۶۷

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر