۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
در آئین رونمایی از محصولات جدید قرآنی، مطرح شد؛

نمایشگاه باید خاصیت گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و فضاسازی داشته باشد

نمایشگاه باید خاصیت گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و فضاسازی داشته باشد
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها، حرکتی گفتمان‌سازانه و جریان‌سازانه است. نمایشگاه باید خاصیت گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و فضاسازی داشته باشد.
به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، آئین رونمایی از هشت اثر و محصول جدید قرآنی، امروز (سه‌شنبه ششم اردیبهشت 1401) در سالن نشست شماره یک نمایشگاه  قرآن برگزار شد. 
 
در این برنامه علیرضا معاف؛ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: یکی از بخش‌های همیشه‌جذاب نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و کارهای فرهنگی، آئین رونمایی است. 
 
وی ادامه داد: بین سیاستگذاران فرهنگی و اساتید مطالعات فرهنگی اختلاف‌نظر بوده که آیا در حوزه فرهنگ نیاز به کارهای نمایشگاهی و جشنواره‌ای داریم یا نه؟ آیا در ابعاد فرهنگی اختلال ایجاد می‌کند یا نه؟ تقریبا همه قبول کردند که برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها، حرکتی گفتمان‌سازانه و جریان‌سازانه است. نمایشگاه باید خاصیت گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و فضاسازی داشته باشد. 
 
رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت: مفتخریم این دوره از نمایشگاه قرآن کریم با شعار «قرآن؛ کتاب امید و آرامش» برگزار شده و محل مراجعه ده‌ها هزار نفر از عموم مردم است.
 
معاف در ادامه با اشاره به رونمایی از هشت نرم‌افزار جدید قرآنی، بیان کرد: این رونمایی‌ها کارهایی به شدت سنتی، کلاسیک و اصیل از جنس خط نستعلیق هستند؛ کارهایی نوآورانه و هم‌مرز با دانش که از جنس کارهای نوپدید و نوآور قرآنی است.
وی افزود: ما نیازمند توجه به کارهای قدیمی و سنتی از جنس نگارش و خطاطی قرآن هستیم تا برای نسل جدید طراحی داشته باشیم. در این آثاری که امروز رونمایی شدند، از هر دو جنس را شاهد بودیم. 
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به قرآن نستعلیقی که در این مراسم رونمایی شد، گفت: این قرآنی که در حد چند ثانیه دیدم، دلربا و چشم‌نواز است. این اثر که با خط فاخر و فخیم طراحی شده، حس بسیار خوبی منتقل می‌کند. رونمایی از سامانه جلسات قرآنی که بخشی از این پویش در نمایشگاه مشاهده شد نیز اتفاق مبارکی است.
 
معاف همچنین با اشاره به نرم‌افزار «منادی بالقرآن» ادامه داد: اهمیت این نرم‌افزار را به‌تازگی متوجه شدم. مساله مهم این است که در این محصول ما با کاربر مواجه هستیم. این نرم‌افزار تعاملی و دوطرفه است و مخاطب او یک کنشگر محسوب شده و کاری دانش‌بنیان به حساب می‌آید. 
 
وی افزود: نرم‌افزار تلفنی حفظ نیز ناظر بر استراتژی حفظ 10 میلیون حافظ شکل گرفته و فناوری خوبی در این اپلیکیشن به‌کار رفته است. ما در معاونت قرآن از این کار به همین شکل حمایت کرده و بهره خواهیم برد. 
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: مجموعه راسخون که در مجموعه فعالیت‌های کشور می‌درخشند، باید اقتصاد اپلیکیشن را جدی بگیرند.
 
معاف همچنین تاکید کرد که باید راهبردی برای نرم‌افزارهای موبایلی و استفاده از آنها در سیستم‌های مجازی مدنظر قرار دهیم.
 
وی  در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر موضوع اقتصاد فرهنگ، گفت: کار باید دیده شده و به فروش برسد. در اقتصاد فرهنگ این امر خیلی مهم است. باید کاری کنیم که این نرم‌افزارها در  فعالیت‌های مردمی پذیرفته شوند. ما به‌عنوان تولید‌کننده باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که مردم به سراغ اپلیکیشن‌ها بیایند، آن را خریداری کرده و خودشان هم تبلیغ کنند. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اگر توفیق داشته باشیم از این فعالیت‌ها حمایت خواهیم کرد.
 
گردآوری شاهکار 120 قاری در اپلیکیشن قاریان
محمدرضا فرزین؛ مدیر ارتباطات پایگاه اینترنتی راسخون نیز در این برنامه بیان کرد: راسخون با ۱۴سال پیشینه حضور در فضای مجازی، دو سایت پربازدید در زمینه‌های فرهنگی و سبک زندگی دارد. در این مدت، ۱۴ میلیون محتوا در این سایت منتشر شده که خیلی از این محتواها کاملا تولیدی است. 
 
وی با اشاره به بازدید‌های این پایگاه افزود: تاکنون ۸۰۰ میلیون بازدید در سرویس مقالات پایگاه راسخون ثبت شده است. در سایت راسخون بسیاری از فایل‌های چند‌رسانه‌ای مورد بازدید قرار گرفته است. چند فایل تلاوت عبدالباسط و استاد پرهیزکار نیز جزو پربازدیدترین موارد بوده‌اند. 
 
فرزین با تاکید بر اینکه جایگاه تولیدات قرآنی راسخون بسیار مهم است، گفت: 20 اپلیکیشن قرآنی از سوی پایگاه راسخون تولید شده است. اپلیکیشن قاریان براساس صحبت رهبری مبنی بر تلاوت زیبا و دلنشین شکل گرفته است. در این اپلیکیشن شاهکارهای قاریان، تجمیع شده است. در این اپلیکیشن به‌روزترین تلاوت‌های 120 قاری گردآوری شده که به مناسبت ماه رمضان به‌روزرسانی می‌شود. 
 
مدیر ارتباطات پایگاه اینترنتی راسخون با اشاره به اپلیکیشن «قرآن خاص» نیز بیان کرد: یکی از ویژگی‌های خاص این اپلیکیشن پرداختن به شبهات و پاسخ به آنهاست. در رسانه‌های فضای مجازی  با اشاعه خرافات، اعتقادات جوانان را مورد هدف قرار داده‌اند، این اپلیکیشن به شبهات پاسخ داده است. این اپلیکیشن در فاز بعدی به شبکه اجتماعی تعاملی تبدیل خواهد شد.
 
«امیر بیان» با موضوع معارف و آموزه‌های نهج‌البلاغه 
مرتضی خدمتکار؛ مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی کشور در نیز در بخش دیگری از آئین رونمایی از هشت محصول جدید قرآنی، گفت: یکی از فعالیت‌های مهم در دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی کشور، حمایت از راه‌اندازی زنجیره تولید و عرضه محصولات قرآنی است. با توجه به شعار سال، این موضوع در صدر مسائل ما قرار دارد. کارگروهی را راه‌اندازی کردیم که رونمایی از نرم‌افزاری با عنوان «امیر بیان» در همین راستا بوده است.
 
وی ادامه داد: «امیر بیان» اولین مجموعه رسانه‌ای تولید شده از سوی این کارگروه است و موضوع معارف و آموزه‌های نهج‌البلاغه را دربرمی‌گیرد که امیدواریم به خوبی مورد استفاده قرار گیرد. یکی از کارهای ما این است که بعد از مرحله تولید بتوانیم عرضه و توزیع در بسترهای مناسب شبکه‌های فضای مجازی را دنبال کنیم.
 
محتوای مذهبی برای یک کاربر مومن و مسلمان در نرم‌افزار «منادی بالقرآن»
رضا جعفرزاده؛ مدیر اجرایی «منادی بالقرآن» نیز گفت: محتوای قرآنی و مذهبی در کنار تیم متخصص نرم‌افزاری یک اپلیکیشن معنوی قرآنی را به‌وجود آورده است. در این نرم‌افزار همه محتوای مذهبی برای یک کاربر مومن و مسلمان جمع شده است. 
 
وی با اشاره به مختصات این نرم‌افزار افزود: این نرم‌افزار، متن قرآن و همه موضوعات اعم از صوت، ترجمه‌ها، تفاسیر ذیل آیات، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، ادعیه زیارات، احکام و کتب روایی را شامل می‌شود. همچنین کتابخانه جامع مذهبی در این اپلیکیشن گنجانده شده است. با دسترسی به سیستم چند‌رسانه‌ای قوی بیش از 20 هزار فایل مداحی و مناسبتی برای مخاطب فراهم شده است. 
 
جعفرزاده در پایان بیان کرد: این بسته‌های محتوایی قابل برنامه‌ریزی و مدیریت مذهبی است. همچنین بستر برگزاری کلاس‌های مجازی آنلاین در این نرم‌افزار مهیا شده است. منادی بالقرآن ادعای جامع‌ترین اپلیکیشن جهان اسلام را دارد و هر دو ماه یکبار به‌روز می‌شود.
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
تعداد بازدید : ۷۵۸

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر