۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
در نشست «تمسک به قرآن، رمز وحدت و عزت» مطرح شد؛

امتی که در آن قران حاکم باشد، نخواهد مُرد

امتی که در آن قران حاکم باشد، نخواهد مُرد
امام جمعه اهل سنت صادقیه تهران، بیان کرد: اگر جانها و دلها را مملو از قرآن کنیم و قرآن حاکم بر دلها شود، جهان تحت حکومت قرآن قرار خواهد گرفت. امتی که در آن قران حاکم باشد، نخواهد مُرد.
به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، شامگاه دوشنبه پنجم اردیبهشت 1401، نشست «تمسک به قرآن، رمز وحدت و عزت» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری؛ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ماموستا عبدالسلام کریمی؛ مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، عفت شریعتی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی، ماموستا شیخ عزیز بابایی؛ امام جمعه اهل سنت صادقیه تهران، شیخ ماهر حمود؛ رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت، شیخنا لوح؛ مترجم قرآن کریم و نهج‌البلاغه از کشور سنگال، در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.
 
ماموستا شیخ عزیز بابایی، امام جمعه اهل سنت صادقیه تهران در این نشست گفت: اگر جانها و دلها را مملو از قرآن کنیم و قرآن حاکم بر دلها شود، جهان تحت حکومت قرآن قرار خواهد گرفت. امتی که در آن قران حاکم باشد، نخواهد مُرد.
 
وی ادامه داد: تمسک به قرآن، تنها راه رسیدن به حیات واقعی است. دشمنان قرآن تلاش می‌کنند قرآن را از صفحه روزگار حذف کنند و به حداقل برسانند. تمسک به قرآن، عزت و  وحدت می‌آورد. یکی از افرادی که حق بزرگی بر گردن عاشقان قرآن دارد، اقبال لاهوری است. او با زبان نظم به همه مسلمانان گفته که بدون تمسک به قرآن، وحدت و عزت و پیروزی به‌دست نمی‌آورند.
 
ماموستا شیخ عزیز بابایی افزود: معجزه قرن به برکت و تلاش‌های جمهوری اسلامی رخ داد که 40 سال با این همه دشمنی توانسته دولت قرآنی حاکم باشد. اقبال می‌گوید، امت نزدیک به 2 میلیاردی مسلمانان برای اینکه از فتنه‌های عصر حاضر نجات پیدا کند، تنها راهش تمسک به قرآن است. اختلاف، امت اسلامی حیاتش را قیچی و نابود می‌کند.
 
امام جمعه اهل سنت صادقیه تهران تصریح کرد: اگر پیشرفت و شکوفایی امت اسلامی را می‌خواهیم، باید به قرآن تمسک کنیم.
 
دلیل تفرق مسلمانان دور شدن از قرآن است
در ادامه این نشست، حافظ سعیدرضا بغدادی؛ استاد علوم قرآنی از پاکستان، عصر حاضر را عصری دانست که سرشار از فتنه‌هاست و نیروهای کفر با افکار پلید در حال جولان هستند.
 
وی افزود: امت اسلامی به فرقه‌های متعددی تقسیم شده که دلیل این تفرق، دور شدن از قرآن است.
 
این استاد علوم قرآنی در ادامه سخنانش به مفهوم وحدت پرداخت و به آیاتی از قرآن اشاره کرد و گفت: در قرآن کریم به اخوت، امت واحده، مهربانی، مودت و... تاکید شده است.
 
 بغدادی در بخش دیگری از سخنانش اشاره‌هایی به احادیثی داشت که تاکید بر نهی از تفرق و تاکید بر مودت و اجتماع داشت. او همچنین شعری خواند که مفهومش این بود که منافع، ضررها، نبی، ایمان و قبله مسلمانان یکی است و ای کاش مسلمانان امت واحده باشند.
 
تقویت جهان اسلام در عرصه‌های فرهنگی و معنوی با همدلی و وحدت ممکن است
عفت شریعتی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی نیز به‌عنوان یکی از سخنرانان این نشست بیان کرد: از مسئولان برپایی بیست ونهمین نمایشگاه قرآن کریم قدردانی و سپاسگذاری می‌کنیم، چراکه نمایشگاه قرآن آینه تمام‌نمای عظمت قرآن و عترت و سنت پیامبر عظیم‌الشان است و خواهد بود.
 
وی افزود: همه ما بر آنیم که در مسیر قرآن و عترت رهنما باشیم. مسلمانان باید همراه و همگام با هم باشند. قرآن کریم راه و رسم زندگی برای سعادت دائم را بر همگان آشکار نموده است. خداوند متعال وظیفه و عملکرد هر مسلمان و معتقدی را به طور کلی در آیات اولیه سوره  مبارکه بقره بیان نموده است. سعادتمندی دائم در عملکرد به قرآن کریم است.
 
این نماینده مجلس گفت: یکی از وظایف بزرگ جامعه اسلامی در جهان اسلام و جهان بشریت این است که همراه و همگام و همسو با هم در تحقق  جهان اسلام باشند و تفرقه‌ها را کنار بگذارند و همدلی‌ها را افزایش دهند.
 
شریعتی بیان کرد: ما در ماه مبارک رمضان و در دهه آخر این ماه بزرگ هستیم و ایام شهادت امام علی (ع) اول مظلوم عالم است. در این ایام و این زمان عمل به قرآن در عرصه‌های فرهنگی، بیانگر سعادت‌مندی جامعه مسلمانی خواهد بود، مخصوصا اینکه امروز جهان اسلام به‌سوی عظمت پیش می‌رود. امروز ایران اسلامی مشعل‌دار اقتدار، قدرت و عظمت جهان اسلام است.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: امروز ایران اسلامی خود را پشتیبان همه مسلمانان در همه جهان می‌داند. امروز خاورمیانه نقش تعیین‌کننده در عظمت اسلام دارد، کما اینکه در سال‌های خیلی دور یکی از دانشمندان غربی می‌گفت جهان از خاورمیانه به ثبات می‌رسد و خاورمیانه از ایران. بنابراین ما بر آنیم که در این عصر و زمان، تحول‌بخش سیر تکاملی جهان اسلام باشیم. همه مسلمانان با هم هستیم و با هم خواهیم بود.
 
این نماینده مجلس در ادامه اظهار کرد: امروز ما به سوی تحقق تمدن نوین جهان اسلام در حرکت هستیم. 42 سال از این نظام ولایی سپری شده و عظمت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران، آیینه تمام‌نمای جهان اسلام است. امروز کشورهای مسلمان و ایران اسلامی در پناه اخوت با هم همراه و همسو هستند و همه ما در یک مسیر هستیم و به سمت تحقق تمدن نوین جهان اسلام پیش می‌رویم. امروز نظام سلطه تمام تلاش خودش را در این گذاشته که اسلام را به خطر بیاندازد وهرگز نمی‌تواند، چراکه این خواب هیچ‌وقت برای آنها تعبیر نخواهد شد. اسلام آینده عظمت‌سازی را برای جامعه بشری دارد. اسلام بزرگ‌تر از آن است که دشمنان نظام سلطه در اقصی نقاط جهان بخواهند آسیبی به آن برسانند. تقویت جهان اسلام در عرصه‌های فرهنگی و معنوی با همدلی و وحدت ممکن خواهد بود.
 
وی ادامه داد: امروز ایران، پاکستان، افغانستان و کشورهای جهان اسلام همه  کنار هم و با هم همسو هستند و همه قرآن را  مشعل تمام‌نمای عظمت خود می‌دانند‌. آنچه که سعادت فرد فرد جامعه را تبیین و تکمیل می‌کند، عمل به قرآن کریم است‌.
 
شریعتی درباره برگزاری نمایشگاه قرآن کریم نیز گفت: امروز نمایشگاه بزرگ قرآن در بیست و نهمین دوره خود قرار دارد. امیدواریم در پناه عظمت قرآن مجید، راهکارهایی برای تقویت بنیان‌های فرهنگی در این نمایشگاه برنامه‌ریزی شود. برنامه‌ریزی این کارها صورت گرفته و سیر تکاملی آن مورد انتظار  فرد فرد ملت مسلمان ایران است. امروز نظام سلطه آمریکا، اسرائیل و مزدوران آنها در برخی از کشورهای اسلامی تمام  تلاش خودشان را می‌کنند تا ایران و مسلمانان جهان اسلام را به عقب برانند ولی هرگز نخواهد توانست. آینده روشن و درخشان در پرتو قرآن و سنت پیامبر در انتظار مردم است.
 
وی اظهار کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، این مسائل را تبیین می‌کند. ما امروز باید برنامه‌ریزی‌های معرفتی خود را در آیینه قرآن و عترت و سنت پیامبر برای عملیاتی شدن و  بهره مندی جامعه هماهنگ کنیم. همه باید دست به دست هم بدهیم. مردان و زنان فرقی نمی‌کنند. در قرآن کریم برای مرد و زن و تحقق سعادت دائم فاصله‌ای گذاشته نشده است. زندگی سعادتمندانه در گرو عملکرد مومنانه مردان و زنان است، بنابراین برای تحقق تمدن نوین اسلامی همه مسلمانان باید در کنار هم فعالیت کنند. امروز مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیینه وحدت و اخوت و همدلی جهان اسلام است. مسلمانان همه باید در کنار هم باشند تا رهنمودهای قرآن کریم عملیاتی شود. تمدن نوین جهان اسلام خاص ایران نیست، خاص کشورهای مسلمان نیست، بلکه برای جهان بشریت است. 
 
شریعتی ادامه داد: امروز مقام معظم رهبری مشعلدار وحدت جامعه مسلمانان هستند. امروز همگان می‌دانیم که ایران اسلامی سرمایه‌دار عظیمی است. ایران یعنی جهان اسلام و جهان اسلام یعنی ایران اسلامی. امروز دشمنان اسلام تلاش خود را انجام می‌دهند و خودشان می‌دانند راه به جایی نخواهد برد. هر سال ما در در کنفرانس وحدت بیانگر این ‌مسئله هستیم که همه ما مسلمانان باید در کنار هم باشیم و رهنمودهای قرآن کریم را عملیاتی کنیم. بنابراین وظیفه فرد فرد ما این است که بتوانیم از منظر فرهنگی، منظر اقتصادی اجتماعی و سیاست دیانتی، پیاده‌کننده اهداف قرآن کریم باشیم. امروز جامعه جوان ما مشعل‌داران آینده هستند. مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این راه پیشگام است. 
 
 تکفیر حربه دشمن برای ایجاد جنگ بین امت اسلامی است 
درادامه حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری؛ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، گفت: اگر می‌خواهیم به وحدت برسیم، لازم است آیات ایجابی و سلبی وحدت و تقریب در قرآن کریم را با هم ذکر کنیم، به‌ویژه آیاتی که به چالش‌های وحدت اسلامی اشاره دارد. باید حواسمان به کسانی که به وحدت ضربه می‌زنند، باشد. یکی از خطرناکترین حربه‌های کسانی که به وحدت ضربه می‌زنند، تکفیر و شرک است. تکفیر حربه دشمن است برای اینکه داخل امت اسلامی جنگ ایجاد کند.
 
وی با اشاره به رفع شبهه درباره صحبت‌های یکی از مولوی‌ها، تصریح کرد: از دوستان توقع داریم در زمین دشمن بازی نکنند. یک کتاب آسمانی در اختیار ماست که می‌تواند معیار رفع اختلاف باشد. توجه به قاعده فلسفی فاعل مسبب و فاعل مباشر در فهم آیات قرآن، ما را از کج‌فهمی‌ها در فهم قرآن نجات می‌دهد؛ مثلا حضرت عیسی در قرآن کریم آفرینش را به خود نسبت می‌دهد، آیا این شرک است؟خیر. زیرا او فاعل مباشر به اذن‌الله است.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه خداوند اذن می‌دهد و غیب‌دان می‌کند، تاکید کرد: رفع شبهاتی که باعث شرک می‌شود بر ما واجب است. دشمن با حربه شرک تلاش می‌کند تا حرمت مسلمانان را بشکند. ما قائل به اذن الهی هستیم. خداوند اذن به ائمه اطهار داده است و اینها شرک نیست. قرآن را باید با خردورزی و دقت خواند و هر حرفی را نباید زد.
 
حجت‌الاسلام شهریاری افزود: به دوستان توصیه می‌کنیم که قرآن را معیار اختلافات خود بدانند و اجتهادات دیگران را مجاز و مشروع بدانند. امروز نباید با حربه تکفیر و شرک در جامعه اسلامی موجبات نفاق و نقض وحدت را فراهم کنیم. دوستان از اظهارنظرهای خلاف قرآن مانند مشرک خواندن مسلمانان پرهیز کنند.
 
 فلسطین نشانه‌ای از قرآن کریم است
شیخ حمود ماهر؛ رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت نیز در این نشست با طرح گلایه‌ای، گفت: کتاب قرآن به خوبی به چاپ می‌رسد و در نشرهای مختلف ارائه و توزیع می‌شود. ولی عمل به قرآن، از سوی برخی حکام اسلامی انجام نمی‌شود؛ وضعیتی که در فلسطین و جهان اسلام می‌بینیم، خود شاهد این ماجراست.
 
وی ادامه داد: مردم فلسطین در ماه مبارک رمضان بدون حمایت مستقیم و بدون یاور در مواجهه با محاصره آمریکایی‌ها و ارتجاع عربی مقاومت می‌کنند. آنها هستند که به قرآن کریم عمل می‌کنند و در مسجد‌الاقصی حضور دارند. فلسطین نشانه‌ای از قرآن کریم است. مسجدالاقصی نشانه‌ای از قرآن کریم است.
 
شیخ ماهر در پایان اظهار کرد: آنهایی که با اسرائیل سازش کردند، دین خود را به بهای ارزانی فروختند. ما در نبرد بزرگی هستیم. نبرد ما با صهیونیست با تکیه بر قرآن وارد فصل دیگری شده است. نبرد ما نبرد قرآن کریم است در برابر توراتی که تحریف شده است. نبردهای ما در غزه و جنین، مقاومت در لبنان و سوریه، نبرد قرآن با کذب است. خداوند وعده خود را که پیروزی امت اسلامی است را تحقق می‌بخشد.
 
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
تعداد بازدید : ۹۵۹

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر