۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
قائم ‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی:

مسجد مهم‌ترین رکن سازمان دینی است

مسجد مهم‌ترین رکن سازمان دینی است
حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی در نشست «تبیین ویژگی‌های حکمرانی طاغوت در قرآن کریم»، گفت: مسجد مهم‌ترین رکن سازمان دینی است. طراحی نظام‌های اجتماعی، سیاسی و اداری حاصل فعالیت نظام مند عالمان است.
به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی؛ قائم‌ مقام سازمان تبلیغات اسلامی، در نشست «تبیین ویژگی‌های حکمرانی طاغوت در قرآن کریم» که عصر امروز (دوشنبه پنجم اردیبهشت 1401) در تالار اندیشه بخش «مسجد جامعه‌پرداز و تمدن‌ساز» برگزار شد، اظهار کرد: آنچه در این بخش از نمایشگاه ارائه شده، نگاهی جامع و جدید به مسئله ولایت، همچنین نگاهی انتقادی به حکومت‌های بشری و تلاش‌های علما برای بسط نظریه امامت است.
 
وی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، توسط علما تلاش‌هایی برای توسعه نظریه حکومت اسلامی انجام شده بود و در بین علمای نجف نگرش‌های حداقلی نسبت به وظایف حاکم اسلامی وجود داشته است، اما از منظر امام خمینی(ره) مبارزه با طاغوت و حکومت اسلامی با نگرش حداقلی ممکن نیست.
 
حریزاوی گفت: می‌بایست نظام نگرش به فقه تغییر پیدا کند. فقه فعلی فقه‌المسائل است و برای آن توضیح المسائل تدوین می‌شود، اما امام خمینی(ره) فقه‌النظام را ارائه کردند.
 
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: نگرشی هم به نام فقه تمدن وجود دارد که به فقه به‌عنوان راهبرد نگاه می‌شود که مقام معظم رهبری این نوع از فقه را بسط داده‌اند؛ با تدوین و ابلاغ سیاست‌های کلی و چشم‌انداز توسط مقام معظم رهبری به نوعی رساله فقهی حکومتی ولی فقیه ارائه شده است.
 
وی تاکید کرد: وقتی درباره مسجد جامعه‌پرداز صحبت می‌کنیم، منظورمان مسجدی است که مسائل نظام و کشور را به‌صورت سیستمی حل کند. تک مسئله‌ها مسجد را از راه کلی و چشم‌انداز خود منحرف نمی‌کند. هرچند غافل از تک مسئله‌ها نیست، اما تک مسئله‌ها مسجد جامعه‌پرداز را از نگاه کلی به جامعه داشتن بازنمی‌دارد.
 
حریزاوی گفت: مسجد جامعه‌پرداز با همه اجزای محله ارتباط دارد، اما جزء‌نگر نیست و نگاهی کلی به اجزای محله دارد. مسجد جامعه‌پرداز به زیست‌بوم توجه دارد.
 
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی افزود: مسجد مهم‌ترین رکن سازمان دینی در جامعه است و می‌بایست نسبت به بسط نظریه‌پردازی برای تاثیرگذاری بیشتر این نهاد توجه کرد.
 
وی بیان کرد: علمای تشیع برای اینکه آن نوع از حکومت اسلامی که مدنظر و تراز ائمه است را به پا دارند، تلاش‌هایی داشته‌اند؛ چه آن علمایی که در حد توان خود حکومت‌هایی را برپا داشته‌اند و چه آن علمایی که بسط ید نداشته‌اند.
 
حریزاوی ادامه داد: عالمان شیعه در برهه‌های تاریخی در حد توان خود کفر به طاغوت را به‌صورتی نشان داده‌اند. به‌عنوان مثال در مقابل رواج پارچه انگلیسی، علمای شیعه از صنعت نساجی محلی حمایت عملی کردند و مقابل استفاده از تولیدات طاغوتی ایستادند.
 
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: امام خمینی (ره) از بین بردن و براندازی حکومت طاغوت را مطالبه کرد و پس از آن حکومت الهی را برپا داشت. طراحی نظام‌های اجتماعی، سیاسی و اداری حاصل فعالیت نظام‌مند عالمان است. طراحی نظام‌های کلان برعهده حوزه و دانشگاه است، اما طراحی خرده‌نظام‌ها، رواج دادن نظام‌های کلان و پشتیبانی از نظام‌های طراحی شده، برعهده نظام مسجد است.
 
حریزاوی در پایان بیان کرد: مسجد نظام‌های طراحی شده توسط علما و دانشمندان را جامعه‌پذیر می‌کند و باید این رویکرد را در بین مساجد ترویج کنیم.
 
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
تعداد بازدید : ۲,۰۶۸

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر