۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
شکوه نوابی‌نژاد عنوان کرد:

ارزش‌های اخلاقی در مشاوره پررنگند/ حضور در نمایشگاه قرآن به مشاوره تقدس بیشتری می‌بخشد

ارزش‌های اخلاقی در مشاوره پررنگند/ حضور در نمایشگاه قرآن به مشاوره تقدس بیشتری می‌بخشد
شکوه نوابی‌نژاد در نشست «ارزشهای اخلاقی در مشاوره» گفت: وقتی می‌بینم در نمایشگاه عظیم قرآن همکارانم در بخش‌های مختلف در حال مشاوره هستند، این تقدس خدمات مشاوره بیش از هر زمان دیگری جلوه می‌کند، چون کار ما مقدس است.
به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، پرفسور شکوه نوابی‌نژاد؛ استادتمام دانشگاه در نشست «ارزشهای اخلاقی در مشاوره» که شامگاه دوشنبه 5 اردیبهشت برگزار شد، گفت: من اعتقاد دارم که سلامت و عاقبت‌بخیری یک جامعه، اول مرهون خانواده و بعد  مرهون خدمات مشاوره است. چون من در طول این نیم قرن خدمت در عرصه مشاوره معجزاتی دیدم که به من فهماند مشاوره یک عنایت بزرگ خداوندی است.
 
وی افزود: در جریان ریزفعالیت‌های موسسه خاتم قرار گرفتم که این مسائل عظیم در یک تشکیلات مردم‌نهاد گسترش پیدا کرده که این موضوع جای بسی امیدواری است. اکنون خدمات مشاوره در این فضای قرآنی مطرح می‌شود و من از این بابت خوشحالم. 
 
این مشاور پیشکسوت اظهار کرد: موضوع صحبت من درباره ارزش‌های اخلاقی مشاوره و روان‌شناسی است. مشاور در فرایند مشاوره با مراجعه‌کننده سر و کار دارد و مراجعه‌کننده با کل شخصیتش در روند مشاوره حاضر می‌شود، لذا وقتی مراجعه‌کننده به دیدن مشاور می‌آید، او را یک متخصص می‌داند که در بهبود وضعیت کمکش می‌کند، برای همین به مشاور اعتماد دارد.
 
شکوه نوابی‌نژاد در ادامه گفت: شاید مراجعه به مشاور و صحبت با او تنها تجربه‌ای است که مراجعه‌کننده با تمام وجود حضور دارد و حتی تمام مکنونات درونی خود را برای مشاور بیان می‌کند. بنابراین کاری با این میزان حساسیت نمی‌تواند بدون ارزش‌های اخلاقی باشد. در سرتاسر مشاوره ارزش‌های اخلاقی حاکم است. 
 
وی افزود: بر اساس تحقیقاتی که من داشتم، ارزش‌های اخلاقی در مشاوره پررنگند، چنان‌که نظریه‌ها نیز از اصول اخلاقی مبرا نیستند. بنابراین مشاور نمی‌تواند بدون پایبندی به ارزش‌های اخلاقی کار کند و این جزو لاینفک مشاوره است که در طی کار خود را نشان می‌دهد.
 
این استاد دانشگاه با طرح یک سوال، بیان کرد: فایده ارزش‌ها در مشاوره چیست؟ ابتدا باید بدانیم که طبق پایبندی بر ارزش‌ها در مشاوره، مراجعه‌کننده از هرگونه تجاوزی که شاید در فرایند مشاوره اتفاق بیفتد، مصون نگه داشته می‌شود. در طول مشاوره ضوابط و ارزش‌هایی حاکم است که اگر مشاور به‌خوبی انتخاب شود نمی‌تواند از آنها عدول کند. بنابراین مراجعه‌کننده می‌تواند با امنیت خاطر در مشاوره حضور یابد. 
 
شکوه نوابی‌نژاد همچنین گفت: موضوع دیگر اینکه، حضور ارزش‌های اخلاقی مشاور را از هرگونه خطایی مبرا می‌کند، چون مشاور با کمال قوت و انرژی کار می‌کند و نهادهای نظارتی همچون انجمن روان‌شناسی نیز نظارت دارند.  
 
وی ادامه داد: ارزش‌های اخلاقی در روند مشاوره و خدمات روانی، تضمین مشاوره است و در چنین فضایی افراد می‌توانند با کمال اطمینان اعضای خانواده را به مشاوره بفرستند. امروز وقتی می‌بینم در نمایشگاه عظیم قرآن همکاران من در بخش‌های مختلف در حال مشاوره هستند، تقدس خدمات مشاوره بیش از هر زمان دیگری جلوه پیدا می‌کند، چون کار ما مقدس است. 
 
این مشاور اظهار کرد: در طی سال‌ها تجربه مشاوره مشاهده کرده‌ام که چطور یک فرد در اوج استیصال به مشاور مراجعه می‌کند، همه‌چیزش را به مشاور می‌گوید و ما چون قطره‌ای در اقیانوس عمل کرده و نهاد خانواده را حفظ می‌کنیم و این کار بسیار باارزشی است که بتوانیم نهاد خانواده را از گزند طوفان‌ها محافظت کنیم.  
شکوه نوابی‌نژاد در ادامه با طرح پرسشی گفت: ما چه اصولی را ارائه می‌دهیم؟ اصولی که اخلاق حرفه‌ای را ارائه می‌دهد، حفظ استقلال مراجعان است. ما تحت هیچ شرایطی حق نداریم استقلال مراجعه‌کننده را از بین ببریم و مراجعه‌کننده را به خودمان وابسته کنیم. در واقع استقلال و خودباوری مراجعه‌کننده برگ برنده ماست. 
 
وی افزود: اصل مهم دیگر در مشاوره، نیکوکاری است. از لحظه‌ای که مراجعه‌کننده به مشاوره می‌آید تا لحظه آخر باید رفتار و نگاه و حتی لبخند ما باید به سمت مراجعه‌کننده باشد و بر او تمرکز کنیم. در این زمان نباید به سمت گوشی برویم که تمرکز کمرنگ شود، حتی نباید به مسائل و خانواده خود در زمان مشاوره فکر کنیم. در یک کلمه مشاوره باید در خدمت مراجعه‌کننده باشد با همه حواس.
 
این استاد دانشگاه با تأکید بر روان‌درمانی و مشاوره در بستر فرهنگ، مذهب و سنت‌های مطلوب داخلی، اظهار کرد: در این فضا نکته‌ا‌ی که باید بر آن تاکید کنم این است که مشاوره و روان‌درمانی باید در بستر فرهنگ رشد پیدا کند. ما نمی‌توانیم براساس کتاب‌های خارجی به مراجعه‌کننده ایرانی مشاوره بدهیم. هرچند همکاران ما از این کتاب‌ها به‌عنوان وحی مُنزل استفاده می‌کنند. 
 
شکوه نوابی‌نژاد در پایان گفت: اگر مشاوره و روان‌درمانی بخواهد جواب بدهد در بستر فرهنگ، مذهب و سنت‌های مطلوب یک جامعه معنا رشد و گسترش پیدا می‌کند. هر‌چند امروز به این مهم چندان توجه نمی‌کنند، برای همین باید در نظام دانشگاهی ما اصلاحاتی صورت بگیرد و هر چه از خارج آمده در ایران پیاده نشود، بلکه باید آنچه قابل استفاده است، اقتباس و به‌کار گرفته شود.   
 
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
تعداد بازدید : ۲,۴۱۷

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر