۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

زنان و جهاد تبیین؛ محور گفت‌وگو در الگوی سوم نمایشگاه قرآن

زنان و جهاد تبیین؛ محور گفت‌وگو در الگوی سوم نمایشگاه قرآن
مدیر بخش الگوی سوم گفت: یک میز گفتمان داریم که در میز گفتمان در مورد موضوع جهاد تبیین زنانه و الگوی سوم به بحث و گفت‌و‌گو می‌پردازیم، این میز برای مخاطبانی که وقت داشته باشند یا سوال و شبهه ای دارند، بنا شده و آنجا گفت‌و‌گو می‌کنند.

حسن زمان وزیری؛ مدیر بخش الگوی سوم با بیان اینکه در بخش الگوی سوم بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی نمایشگاه قرآن به موضوع زن و جایگاه زن می‌پردازیم، گفت: الگوی سومی که انقلاب اسلامی به دنیا معرفی کرده، به تعبیر رهبری الگوی زن نه شرقی، نه غربی است و ما در این بخش تلاش کردیم ابعاد، ساحت‌ها و ویژگی‌های این الگو را به تصویر بکشیم. در این مدل و الگو زن دارای ساحت‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی است که هر کدام به تفکیک توضیح داده شده است.

 وی افزود: زنان دارای سه گونه عرصه برای فعالیت اجتماعی هستند. عرصه‌هایی که مجاز به فعالیت در آنها هستند، عرصه‌هایی که فعالیت در آنها حق زن است و عرصه‌هایی که فعالیت در آنها وظیفه زن است. این عرصه‌ها هر کدام به تفکیک شرح داده شده است و نمونه‌ها و الگوهایی که در این حوزه داشتیم در طول تاریخ معرفی شده‌اند. 
 

مدیر بخش الگوی سوم (جهاد تبیین زنانه) بیان کرد: در مرحله بعدی پس از معرفی جهاد تبیین از نگاه رهبری حکیم که فرموده اند جهاد فوری و قطعی است، ما در غرفه های تسهیلگری مبتنی بر فرمایشات ایشان، چهار عرصه را به‌عنوان عرصه‌های اولویت‌دار جهاد تبیین زنانه برای زن امروز معرفی کرده ایم ازجمله موضوع فضای مجازی، موضوع حجاب و امر به معروف، موضوع فرزندآوری و موضوع روایت زنان موثر و الگو.

در این غرفه ها، مخاطب علاقمند به فعالیت در هر کدام از این عرصه های 4گانه، با آموزش‌های لازم برای فعالیت و نیز با موسسات فعال در این زمینه و نیز با منابع مطالعاتی این عرصه ها و انواع فعالیت‌های اصلی هر عرصه آشنا و مرتبط می گردد.  

زمان وزیری گفت: در حقیقت کوشیدیم در غرفه‌های تسهیل‌گری مخاطب، راهنمایی و کمک دریافت کند؛ یعنی چه دوره های آموزشی می‌تواند ببیند، به کجا مراجعه کند و چه منابع آموزشی و مطالعاتی دارد.

 وی افزود: یک غرفه محصولات هم داریم که محصولات مرتبط با غرفه های تسهیلگری در آنجا عرضه شده است که بانوان علاقمند می‌توانند تهیه کنند.
 

مدیر بخش الگوی سوم با بیان اینکه یک میز گفتمان هم داریم که در میز گفتمان در مورد موضوع جهاد تبیین زنانه و الگوی سوم به بحث و گفت‌و‌گو می‌پردازیم، گفت: این میز برای مخاطبانی که وقت داشته باشند، مخاطبانی که موضوع برایشان دغدغه ایجاد کند و برای مخاطبانی که احیانا سوال یا شبهه ای داشته باشند، بنا شده و می‌نشینند و گفت‌و‌گو می‌کنند، یک کارشناس به‌صورت دائم حضور دارد و به تبیین مباحث می‌پردازد. همچنین در این میز گفتمان هر شب به‌جز شب‌های قدر یک مهمان ویژه هم داریم.

 زمان وزیری ادامه داد: علاوه بر اینها ما چهل بانوی الگوی سومی را معرفی کرده ایم. الگوی سومی که بیان کردیم را این چهل زن به تصویر کشیده‌اند. الگوهایی حاضر و ملموس که دست نیافتنی نیستند بلکه زمینی اند و حضور دارند. این زنان برگزیده در بخش‌های مختلف از جمله ورزش، تحصیل، فعالیت جهادی، فعالیت علمی و... هستند. نکته قابل توجه اینکه نزدیک به نیمی از این الگوها در قید حیات و در دسترس هستند و تلاش داشتیم تا فقط الگوهای از دست رفته معرفی نشوند.
 

وی بیان کرد: ما حضور و تولید محتوا برای نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را یک مسیر رو به رشد و تکامل می‌بینیم و سعی کردیم ذائقه و سلیقه مخاطب را بالا ببریم. معتقدیم باید از تکرار حرف‌ها بپرهیزیم و به لایه‌های عمیق‌تر موضوع نیز بپردازیم. معتقدیم جامعه‌ای رشد پیدا خواهد کرد که خانواده‌اش رشد بکند، سبک زندگی‌اش ارتقا پیدا بکند، و این میسر نخواهد شد مگر اینکه محور آن یعنی زن ارتقا پیدا کند. به عبارتی اگر بنا باشد که جامعه ما یک پله یا چند پله رشد پیدا کند باید منزلت و جایگاه زنان ارتقا پیدا کند به همین دلیل از خانواده و سبک زندگی به لایه‌ عمیق‌تر آن یعنی موضوع زنان پرداختیم.

تعداد بازدید : ۱,۱۸۶

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر