۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
استاد حوزه علمیه:

حجم بازدید مردم از نمایشگاه قرآن مرا شگفت‌زده کرد

حجم بازدید مردم از نمایشگاه قرآن مرا شگفت‌زده کرد
آیت‌الله نجم‌الدین طبسی در مراسم رونمایی از کتاب «حجاب در قرآن کریم»، گفت: نمایشگاه قرآن بیست و نهم را دیدم و بسیار شگفت‌زده شدم. این حجم از افرادی که به نمایشگاه قرآن آمدند، نشان می‌دهد که مردم ما قرآن‌دوست هستند و از قرآن جدا نمی‌شوند.
ه گزارش ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، شامگاه شنبه سوم اردیبهشت 1401 در هشتمین شب از برپایی نمایشگاه قرآن، مراسم رونمایی از کتاب «حجاب در قرآن کریم» تألیف آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، در بخش مشاوره‌های قرآن‌بنیان برگزار شد.
 
آیت‌الله نجم‌الدین طبسی؛ استاد حوزه علمیه در این نشست گفت: استقبال از بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بسیار زیاد بود و مرا شگفت‌زده کرد. این حجم از افرادی که به نمایشگاه قرآن آمدند، نشان می‌دهد که مردم ما قرآن‌دوست هستند و از قرآن جدا نمی‌شوند. مردمی که هرگز نه با قرآن قهر می‌کنند نه با اهل‌بیت پیغمبر. قرآن و عترت یادگار پیامبر اکرم (ص) است. قرآن و عترت عصاره 23 سال زحمات نبی اکرم است. ما نباید از قرآن و عترت جدا شویم.
 
وی در ادامه با اشاره به کتاب «حجاب در قرآن»، بیان کرد: دو چیز یادگار پیامبر اکرم(ص) است که ما این دو چیز را در حدیث متواتر ثقلین پیدا می‌کنیم؛ یکی قرآن و دومی عترت. پیامبر اکرم(ص) فرمودند این دو چیز را در میان شما می‌گذارم و می‌روم. قرآن کریم یک وحی الهی است، فرمان خدا است که به وسیله امین وحی حضرت جبرئیل بر قلب پیامبر اکرم(ص) در شب قدر نازل شد. در حدیث ثقلین که حدیثی صحیح و متواتر است، یعنی همه این حدیث را قبول کردند، پیامبر(ص) در کنار قرآن، عترت را قرار داد. 
 
این استاد حوزه علمیه، افزود: وقتی حضرت می‌فرمایند: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی» یعنی عترت همسنگ قرآن است و در ردیف قرآن قرار دارد. حالا من می‌خواهم از طریق این حدیث به عصمت اهل بیت(ع) اشاره کنم. همانگونه که قرآن مصون از تحریف است، اهل بیت(ع) هم مصون از خطا و اشتباه خواهند بود. این یک نکته درباره اصل قرآن و عترت بود.
 
آیت‌الله نجم‌الدین طبسی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه آیا ما می‌توانیم میان دستورات قرآن تبعیض قائل بشویم به این بیان که بگوییم ما بعضی از آیات قرآن را قبول داریم و بعضی آیات دیگر را نمی‌پذیریم. آیا این ایده و این طرز تفکر درست است یا باطل؟ بدون تردید اطاعت‌های خدا لازم‌الاتباع است، یعنی هرچیزی که به‌عنوان امر خدا برای ما رسیده، بر همه ما لازم و واجب است که به آن جامه عمل بپوشانیم. 
 
وی در ادامه سخنانش گفت: مثلا نماز، روزه، حج، خمس، زکات همه از واجبات قرآن است. آیا دستورات اسلام در نماز و حج و خمس خلاصه می‌شود؟ نه، ما در کنار این چند واجبی که اسم بردم، واجبی داریم به نام حجاب. این طرز تفکر را به ما القا نکنند که به بعضی از قرآن ایمان بیاوریم و به بعضی از آن کفر بورزیم. اگر قرار است انسان اوامر خدا را قبول کند، اگر نماز امر خدا است، حجاب هم امر خدا است. لذا جدایی انداختن میان اوامر الهی به هیچ عنوان برای ما قابل قبول نیست.
 
این استاد حوزه علمیه با اشاره به نکته دیگر در این زمینه، افزود: در رابطه با حجاب بعضی این طرز تفکر را در میان جامعه مسلمان و در میان بانوان محترمه ما القا می‌کنند که حجاب امری است که در سال‌های اخیر به وجود آمده یا تاریخ حجاب را به یک وقت معین می‌زنند، مثلا می‌گویند از دوره صفوی‌ها به‌وجود آمده است؛ اینها اشتباه است. اینها دارند به شما آدرس غلط می‌دهند. حجاب ریشه در وحی الهی دارد، حجاب ریشه در اوامر الهی دارد. یک زن حق ندارد بگوید من نماز می‌خوانم، روزه می‌گیرم، حج هم انجام می‌دهم، ولی وقتی پای حجاب در میان بیاید بگوید به این اصل ایمان ندارم. اصلا تفکیک میان اوامر الهی یک نقشه شیطانی دشمن است.
 
آیت‌الله نجم‌الدین طبسی در بخش پایانی سخنانش بیان کرد: این کتاب را بنده، هم قبل از چاپ و هم بعد از چاپ دیدم. در رابطه با حجاب، کتاب زیاد نوشته شده است. مثلا شهید مطهری «مسئله حجاب» را نوشتند و انصافا کتاب ایشان یک کتاب عمیق و علمی و اجتهادی است، ولی کتابی که اخیرا به قلم فقیه عزیز، آیت‌الله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی نوشته شده، چند خصوصیت دارد. یکی از امتیازهایش علمی بودن آن است، یعنی نویسنده، انصافا عالمانه به مسئله ورود پیدا کرده است.
 
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است.
تعداد بازدید : ۷۴۸

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر