۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
یک خوشنویس پیشکسوت:

خوشنویسی که قرآن را کتابت می‌کند باید اهل قرآن باشد

خوشنویسی که قرآن را کتابت می‌کند باید اهل قرآن باشد
داوود رواسانی می‌گوید: ما کاتب قرآن زیاد داریم، اما عامل به قرآن کم داریم. مهم‌ترین مساله این است که در آیات قرآن و عمل کردن در آن بیشتر بکوشیم. خوشنویسی که قرآن را کتابت می‌کند، باید اهل قرآن باشد.
داوود رواسانی؛ خوشنویس پیشکسوت در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بیان کرد: خوشنویسی ارتباط نزدیکی با معنویت دارد و قرآن هم مملو از معنویت است. ما خوشنویسان از دوره تیموری تا به امروز بیشتر سعی می‌کنیم به اشاعه معنویات بپردازیم و هرگز به نوشتن مطالبی غیر از معنویات مبادرت نمی‌کنیم.
 
وی افزود: 50 سال است که در حوزه خوشنویسی  کار می‌کنم و تخصص اصلی من کتابت است. در این نیم سده به‌غیر از قرآن ده‌ها مجلد از دواوین شعرا را کتابت کردم که به چاپ رسیده است. 
 
این خوشنویس پیشکسوت گفت: مردم عادی شاید احاطه لازم را به هنر خوشنویسی نداشته باشند و از مشکلات کسانی که قرآن را کتابت می‌کنند، بی‌خبرند.
 
داوود رواسانی اظهار کرد: کتابت قرآن برای هر کاتبی که قصد می‌کند قرآن را بنویسد، یکی از سخت‌ترین کارهاست. دواوین شعرا را بدون گذاشتن اعراب کتابت می‌کنیم و گاهی اگر بنا به دلیلی پاره شد و یا دور انداخته شد، مشکلی پیش نمی‌آید. اما قرآن کلام خداوند است و چون دارای اعراب است، باید بااحتیاط بنویسیم.
 
وی ادامه داد: کاتب قرآن در زمانی که قرآن را کتابت می‌کند، باید از شهوات دوری کند و از هر غذایی که نمی‌داند از کجا تهیه شده نخورد، زیرا تاثیر منفی دارد. تا زمانی که قرآن را می‌نویسد باید رفتارش هم قرآنی باشد. همان‌طور که خدواند می‌فرماید: «بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را».
 
این خوشنویس پیشکسوت گفت: در نوشتن قرآن از دوات مخصوصی استفاده می‌شود. کاتب باید دوات ویژه‌ای داشته باشد و با آن دوات هیچ مطلب دیگری را ننویسد، زیرا کتابت قرآن مقدس است و نباید با چیز دیگری درآمیخته شود. لوازم کتابت قرآن باید جدا باشد.
 
وی افزود: ما کاتب قرآن زیاد داریم، اما عامل به قرآن کم داریم. مهم‌ترین مساله این است که در آیات قرآن و عمل کردن در آن بیشتر بکوشیم. خوشنویسی که قرآن را کتابت می‌کند، باید اهل قرآن باشد.
 
رواسانی با اشاره به مدت‌زمان کتابت قرآن، بیان کرد: سه سال پی در پی طول می‌کشد تا قرآن را کتابت کنم. در طول تاریخ، خوشنویسان بزرگی داریم که در طول عمرشان قرآن را چندین جلد کتابت کردند. احمد نیریزی 140 جلد قرآن نوشته است. شکل قرآن نوشتن نیریزی به این شکل بوده که اول ماه رمضان نیت کرده و شروع به کتابت می‌کرد و هر شب یک جزء را می‌نوشت و روز عید فطر آن را امضا می‌کرد. آیا امروز خوشنویسان قادر به انجام این کار هستند؟
 
این خوشنویس پیشکسوت در پایان گفت: آمیرزا طاهر خوشنویس تبریزی، یکی از خوشنویسان معاصر است که قرآن‌های زیادی را نوشت. همچنین کاتب بزرگ انجمن خوشنویسان ایران، استاد سید حسین میرخوانی است که سه جلد قرآن را به شکل نستعلیق نوشته و اولین کسی است که قرآن نستعلیق را به زیبایی نوشت. وی دومین قرآن را با ترجمه فارسی نوشت و قرآن سوم را نیز به خط نستعلیق نوشته است.
  
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
تعداد بازدید : ۱,۵۲۰

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر