۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
در نشست «تبیین نظریه امامت در حلقه‌های میانی» مطرح شد؛

نظام دینی، بدون پیاده‌سازی کامل نظام امامت معنا ندارد

نظام دینی، بدون پیاده‌سازی کامل نظام امامت معنا ندارد
مدیر آکادمی اسلام‌شناسی اروپا، گفت: نظام دینی، بدون پیاده‌سازی کامل نظام امامت معنا ندارد و نظام امامت، شامل امامت کلان و امامت میانی است.
به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، حجت‌الاسلام ترابی گیلان؛ مدیر آکادمی اسلام‌شناسی اروپا در کشور آلمان در نشست «تبیین نظریه امامت در حلقه‌های میانی» که به همت بخش مسجد جامعه‌پرداز و تمدن‌ساز در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، اظهار کرد: دین جریانی جدید و تلقی جدید از انسان و اهداف به‌وجود می‌آورد. انسان‌شناسی دینی با انسان‌شناسی اومانیستی متفاوت است. از منظر اهداف شخصی و اجتماعی نیز دین اهداف متفاوتی نسبت به مکاتب دیگر ایجاد می‌کند. وقتی تلقی‌ها عوض می‌شود نیاز به سیستم جدیدی است و حکمرانی دینی نیاز به جریان جدید ایجاد شده از طریق دین دارد.
 
وی افزود: سیستمی که برآمده از تلقی جدید به انسان و اهداف زندگی است، سیستم امامت است. نظام امامت، پاسخی به نیازهای انسان به حکومت دینی است. آنچه پیامبر اسلام(ص) نیز فراتر از رسالت برعهده داشت و انجام می‌داد، امامت بود. امامت شامل رهبری و هدایت جامعه از لحاظ دینی، اجتماعی و همه شئون زندگی است.
 
ترابی اشاره کرد: سیستم امامت و به‌ویژه امامت بر اساس آیات و سیره پیامبر(ص)، ائمه(ع) و مسلمانان صدر اسلام قابل فهم و درک است. در جریان مهاجرت مسلمانان به حبشه خانمی به نام اسما بنت عمیس، نقش امامت میانی را ایفا کرده و با ایجاد ارتباط مناسب با همسر پادشاه حبشه، سبب پذیرش سریع‌تر مسلمانان در حبشه شد.
 
مدیر آکادمی اسلام‌شناسی اروپا گفت: سیستمی که دین تعریف می‌کند به‌صورت نظامی کامل است و امامت میانی هم تکمیلکننده حلقه لایه‌های بالای قدرت و قوای رسمی با امت اسلامی است. بر اساس روایات اسلامی امامت سه مقیاس دارد؛ امامت در مقیاس کلان، رهبری جامعه را برعهده دارد. امامت میانی، هدایت بخشی از جامعه را برعهده دارد و امامت در بخش خُرد هم در مقیاس کوچک مانند خانواده هدایت جامعه را برعهده دارد.
 
وی افزود: امامت در بخش خُرد مانند نقش پدر در خانواده است. پدر در یک خانواده وظیفه هدایت خانواده و به سعادت رساندن آن را برعهده دارد و مادر خانواده هم نقش شریکه امام را برعهده دارد.
 
ترابی تأکید کرد: از منظر منطقی نیز در جامعه‌ای که امامت به‌عنوان رأس جامعه وجود دارد و امتی هم وجود داشته باشد، می‌بایست رده میانی هم به‌عنوان حلقه واسط وجود داشته باشد که در نظام دینی مفهومی به نام امامت میانی است.
 
مدیر آکادمی اسلام‌شناسی اروپا گفت: امامت مقام انتصابی نیست و می‌بایست مردم نیز پذیرش داشته باشند. وقتی حضرت ابراهیم از خداوند درخواست می‌کند که مرا امام امتم قرار بده، این درخواست مقام نیست، بلکه درخواست توفیق امامت امت است. امام جامعه و امامت میانی، پیشرو در بندگی خداوند و پیشرو در حل مشکلات مردم است.
 
وی اظهار کرد: اجرای نظام دینی به‌صورت انتخابی نیست، بلکه به‌صورت کامل باید پیاده‌سازی شود. وقتی امامت در سطح کلان وجود داشته باشد، امامت در سطح خُرد نیز باید پیاده‌سازی و اجرا شود. به‌عبارت دیگر، نظام دینی بدون پیاده‌سازی کامل نظام امامت معنا ندارد و نظام امامت شامل امامت کلان و امامت میانی است.
 
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
تعداد بازدید : ۱,۲۱۵

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر