۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
مدیرعامل بنیاد هدایت مطرح کرد؛

صندوق تحول مسجد، ضامن توسعه پایدار محلات در جامعه اسلامی

صندوق تحول مسجد، ضامن توسعه پایدار محلات در جامعه اسلامی
سیدناصر میرمحمدیان با بیان این‌که یکی از دغدغه‌ها برای فعالیت امام در محله، نیاز به تأمین منابع مالی است، گفت: تشکیل صندوق تحول مسجد، ضامن توسعه پایدار محلات در جامعه اسلامی خواهد بود.
به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، حجت‌الاسلام سیدناصر میرمحمدیان؛ مدیرعامل بنیاد هدایت، یکشنبه سوم اردیبهشت‌ماه در نشست تبیین طرح صندوق تحول مسجد که به همت بخش مسجد جامعه‌پرداز و تمدن‌ساز برگزار شد، اظهار کرد: براساس تئوری امامت محله، امام در محله باید در حوزه‌های مختلفی فعالیت کرده و مسائل مختلف را حل کند. یکی از دغدغه‌ها برای فعالیت امام در محله نیاز به تامین منابع مالی است. در این موارد پاسخ‌هایی از قبیل کمک‌های مردمی، کمک‌های دولتی و .. ارائه می‌شود، اما هر یک از این منابع به تنهایی پاسخگوی نیازهای فعالیت دینی در محله نیست، پاسخ به راهکار جذب منابع یکی از محورهای کلیدی فعالیت امام محله است.
 
وی افزود: از آثار قرآنی می‌توان دریافت که منابع مختلفی برای تأمین مالی فعالیت‌های دینی پیش‌بینی شده است. با مطالعه آثار آیت‌الله شاه‌آبادی این نکته قابل برداشت است که امام محله می‌تواند صندوقی برای تامین مالی فعالیت‌های دینی ایجاد کند، صندوقی که براساس پژوهش‌های بنیاد هدایت به نام صندوق تحول محله نامگذاری شده است.
 
میرمحمدیان گفت: صندوق تحول محله منابع و مصارفی دارد که از منابع این صندوق می‌توان به خدمات قابل ارائه در مسجد، اجاره اماکن وابسته به مسجد، نذورات، موقوفه‌ها و ... اشاره کرد.
 
مدیرعامل بنیاد هدایت تصریح کرد: البته بخشی از منابع صندوق تحول، مصارف خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال ممکن است نذورات صرف موارد خاص مدنظر بانی آن نذر شود، اما برخی از مصارف صندوق تحول در اختیار امام محله بوده و قابل مدیریت براساس نیازهای محلات است.
 
وی ادامه داد: برخی از مصارف صندوق می‌تواند خود سبب ایجاد منابع و بازگشت منابع شود. به‌عنوان مثال اعطای وام‌های قرض‌الحسنه که اصل منابع برگشت دارد یا در مواردی تامین مالی برخی از پروژه‌های اشتغال‌زایی و تولیدی می‌تواند سبب ایجاد منابع پایدار برای صندوق تحول محله شود.
 
میرمحمدیان اظهار کرد: باید توجه کرد که صندوق چرخه دارد و برای منابع صندوق مصارفی تعریف می‌شود و برای مصارف نیز می‌بایست مصارفی تعریف شود. تامین منابع یا دریافت خدمات تامین شده توسط این صندوق به‌صورت مابه‌ازا و جبران خدمات نیست، یعنی افراد محله بدون چشمداشت به این صندوق کمک می‌کنند و خدمات هم بدون در نظر گرفتن جایگاه افراد و میزان مشارکت آنها در تامین منابع ارائه خواهد شد. اگر این شرط برقرار شود، محله و صندوق به اهداف متعالی خواهد رسید.
 
مدیرعامل بنیاد هدایت گفت: دایره نفوذ صندوق محله در ابتدا محدود و در حد اهالی مسجد است. زمانی که صندوق فعالیت خود را آغاز کرد و پس از کسب تجربه، می‌توان دایره فعالیت صندوق توسعه محله را گسترش داد.
 
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
تعداد بازدید : ۱,۹۲۵

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر