۱۱ خرداد ۱۴۰۰

محسن قرائتى

محسن قرائتى
تبلیغ وترویج
دوره اول

نام : محسن

نام خانوادگی : قرائتی

تاریخ تولد : 1324

سال انتخاب : 1373

برگزیده شده در حوزه : تبلیغ وترویج

منتخب دوره : اول

 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتى فرزند علی نقی در هشتم دى‌ماه سال 1324 در شهر کاشان دیده به جهان گشود. در سن چهارده سالگى به ‌رغم میل باطنى و به اصرار پدر وارد حوزه علمیه کاشان به ریاست آیت ‌اللَّه ‌حاج‌ شیخ جعفر صبورى قمى شد. وى علاوه بر تحصیل مقدمات، در جلسات تفسیر قرآن توسط آیت ‌اللَّه حاج‌ شیخ ‌على ‌آقا نجفى شرکت مى‌ کرد. جلساتى که موجب پیوند وى با قرآن شد. در سال 1339 برای ادامه تحصیل علوم عربی و حوزوی به قم رفت و تا سال 1347 دروس دوره ای سطح را در حوزه علمیة قم به پایان رساند. در مدت تحصیل، چندى به نجف اشرف رفت و به تحصیل رسائل و مکاسب پرداخت. وی در مدت تحصیل در قم از محضر اساتیدی همچون آیت‌ اللَّه ستوده، آیت‌اللَّه صلواتى، آیت‌ اللَّه اعتمادى، آیت‌ اللَّه مشکینى، آیت ‌اللَّه راستى، آیت ‌اللَّه رضوانى، آیت ‌اللَّه مؤمن، آیت‌ اللَّه فاضل لنکرانى، آیت‌ اللَّه نورى همدانى، آیت‌ اللَّه گلپایگانى، آیت‌ اللَّه میرزاهاشم آملى، آیت ‌اللَّه حاج ‌آقا مرتضى حائرى و آیت ‌اللَّه کوکبى بهره برد. ایشان در دوران طلبگی در این اندیشه بود که جامعة ما بیشتر نیازمند چه چیزی است. بنابراین با ذوق شخصی و آمادگی روحی و ابتکاری که داشت با روش سمعی و بصری به آموزش اصول عقاید اسلامی و مبانی آن به نوجوانان پرداخت و تلاش خویش را در این راه به کار گرفت. علاوه بر این در همان زمان (ده سال قبل ازانقلاب) تفسیر پ‍ژوهی را آغاز کرد و با همکاری و کوشش آیت الله مکارم شیرزی و جمعی دیگر از دوستان طی پانزده سال تفسیر نمونه را در بیست و هفت جلد عرضه کرد که تاکنون بیش از بیست بار تجدید چاپ شده است. چند سال بعد ازانقلاب ایشان در رادیو به برگزاری یک دوره تفسیر صوتی اقدام کرد. دیگر فعالیت ها و اقدامات قرآنی ایشان عبارتند از:

1. سلسله برنامه های تلویزیونی «درس هایی از قرآن» که بیش از 25 سال از اجرای اولین برنامه آن می‌گذرد و تاکنون نیز ادامه دارد.

2. برنامه رادیویی «آئینه وحی» که حدود 15 سال از اولین اجرای آن می­گذرد و همچنان ادامه دارد.

3. تشکیل ستاد احیای تفسیر قرآن کریم در کنار ستاد اقامة نماز.

4. ارائه اولین تفسیر پیامی قرآن کریم به نام «تفسیر نور».

بسیاری از آثار و تألیفات ایشان توسط «مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن» به چاپ و انتشار رسیده است.

تفسیر نور به زبان فارسی ساده و روان نگاشته شده و 10 منتشر شده است هدف ازاین تفسیر، به گفتة مفسر این بوده است که پیام هایی از قرآن را که قابل ترجمه به زبان های زندة دنیا باشد به صورت تابلو و پیام درآورد بنابراین از اصطلاحات فنی،ادبی، فقهی، کلامی و فلسفی که مخصوص گروه های خاص است پرهیز کرده است. بیشتر پیام ها و درس ها را از متون تفاسیر معتبر شیعه و سنی اقتباس کرده و به مطالبی پرداخته است که راه گشای زندگی و قابل عرضه در جامعة علمی باشد. مفسر پس از اندکی توضیح دربارة کار خود وارد تفسیر شده و از سورة حمد شروع کرده است. روش کار اودر آغاز توضیحات عام دربارة سوره از قبیل نام سوره و تعداد آیات و فضیلت سوره سپس پیام های کلی از از سوره است، آنگاه به سیمایی از درس های تربیتی سوره اشاره کرده و یکایک آیات را عنوان و ترجمه کرده است. دراین قسمت توضیحات مناسب با آیه، همراه با نکات تاریخی و اخلاقی و اجتماعی به طور دسته بندی آمده است. در سال 1376 این اثر در رشتة علوم قرآنی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در سال 1361 به عنوان نماینده امام خمینی (ره) در نهضت سوادآموزسی منصوب گردید و در سال 1369 با حمایت مقام معظم رهبری موفق به تأسیس ستاد اقامه نماز گردید و در سال 1383 به ایجاد ستاد احیای زکات همت گماشت.

تعداد بازدید : ۱,۰۹۴

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر