۱۱ خرداد ۱۴۰۰

ابراهیم پورفرزیب (مولایی)

ابراهیم پورفرزیب (مولایی)
آموزش
دوره اول

نام : ابراهیم

نام خانوادگی : پورفرزیب(مولایی)

تاریخ تولد : 1306

سال انتخاب : 1373

برگزیده شده در حوزه : آموزش

منتخب دوره : اول

 
ابراهیم پورفرزیب (مولایی) در سال ۱۳۰۶ هجری شمسی در منطقه سنگلج تهران دیده به جهان گشود. تجوید و قرائت قرآن را درجوانی با کسب فیض از محضر مرحوم استاد احمد نصرالله مازندرانی فرا گرفت. اشتیاق فراگیری وی را بر آن داشت با مطالعه کتاب های علوم قرائت به سرچشمه‌های زلال این علم راه یابد. چون ایشان یادگیری قرآن کریم و قواعد تجویدی را امانتی می دانند که باید آن را به دیگران تحویل و تعلیم داد تا همیشه در حال جوشش و جریان باشد، بر حسب سنت و به روش متداول جلسات تدریس و تعلیم قرآن کریم را ابتدا در مسجد لاله‌زار و پس از آن در سال 1323 در مسجد گلوبندگ سرپرستی کرد سپس جلسات متعددی در منازل افراد علاقه‌‍مند تشکیل داد.

وی در سال 1333 (در دوران دانشجویی، هنگامی که در رشتة زبان و ادبیات عرب دانشکدة ادبیات دانشگاه تهران تحصیل می کرد) کتاب «تجوید القرائة» را تألیف کرد و در سال 1362 کتاب «تهذیب القرائة» را بر اساس قرائت قراء سبعه و ترجمة آن را با اسلوبی خاص که برای یادگیری آسان باشد، نگاشت. دیگر تألیف ایشان کتاب «تجوید جامع» است که در آن مفرده عاصم به روایت حفص و شعبه از طریق شاطبیه بررسی شده و طریقة طیبة النشر هم در زیرنویس کتاب آورده شده است. این کتاب از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی (سمت) تا فروردین ماه 1380 چهار بار تجدید چاپ شده است و به عنوان منبع اصلی درس های قرائت و ترجمه و تجوید مقطع کارشناسی زبان وادبیات عرب تعیین شده است. آخرین تألیف ایشان مفردة دوم تجوید جامع است که بر اساس قواعد و قرائت قراء مدینه ابوجعفر و نافع (روش و قالون) تدوین یافته از سوی سازمان سمت چاپ و در دسترس است و مفردة سوم آن بر اساس قواعد قراء بصره (ابو عمرو و یعقوب) در آستانة انتشار و مفرده چهارم آن بر اساس قراء کوفی (عاصم، حمزه، کسایی و خلف) در دست اقدام است.

استاد مولایی مؤسس مجمع قاریان قرآن کریم است که جلسات این مجمع در طول سال در روزهای جمعه پس از نماز صبح در مسجدالرضا (ع) در خیابان بهار تهران تشکیل می شود و در آن در دو بخش 2 ساعته (بخش اول قرائت قرآن کریم به روایت حفص و بخش دوم قرائت قراء سبعه) فنون تلاوت آموزش داده می شود. استاد مولایی از سال 1335 (و قبل از آن نیز به صورت جلسات خانگی) هر سال در ماه مبارک رمضان اقدام به برگزاری کلاس های آموزش روخوانی و قرائت قرآن کریم در مسجد شیخ فضل الله نوری کرده است که این کلاس ها همچنان برگزار می شود و از این طریق شاگردان مبرزی تربیت شده اند. اساتیدی همچون عباس سلیمی داور مسابقات بین المللی قرآن، محمدتقی مروتی، نفر اول مسابقات قرائت قرآن کریم در مالزی، شهریار پرهیزکار، و ... که وجود بسیاری از آنان موجب افتخار و مباهات جامعة اسلامی است.

* اکبر القرّاء

مرحوم ابراهیم پور فرزیب (مولایی) که رهبر معظم انقلاب از ایشان به‌عنوان استاد مسلم و برجسته‌ی تجوید و قرائت و مربی اساتید قرآن یاد نموده‌اند، مسلط بر قرائت‌های هفت‌گانه و روایت‌های چهارده‌گانه‌ی قرآن بود که در همین زمینه نیز کتاب ارزشمند «تهذیب القرائه» را به رشته‌ی تحریر درآورده و از خود به جای گذاشت.



* مأمن قاریان

استاد مولایی همچنین در سال‌های متمادی پربرکت عمر شریفشان با اداره‌ی مجمع قاریان قرآن کریم که همان هیئت سنگلج با 113 سال سابقه‌ی قرآنی است و جزء قدیمی‌ترین خانه‌های قرآنی کشور محسوب می‌شود و نیز با اداره‌ی جلسات قرآن در مسجد شیخ فضل‌الله در خیابان بهشت و مسجدالرضای خیابان بهار تهران یکی از تأثیرگذارترین محافل قرآنی کشور را در سال‌های متمادی تشکیل داد که مأمن حضور و محل پرورش بسیاری از بزرگان قرآنی از اقصی‌نقاط کشور بوده است.



* یک عمر با قرآن

استاد مولایی که در سن 86 سالگی پس از عمری پربرکت و نورانی دعوت حق را لبیک گفت، خود این‌گونه از سرگذشت خود یاد می‌کند که: «اگر 100 مرتبه‌ی دیگر هم دنیا بیایم باز هم دوست دارم با قرآن باشم؛ چون من در قرآن تمام خیر زندگی و سلامت خود و سرمایه‌ی خودم را دیدم و همه‌چیز را از قرآن دارم و این عنوانی که به‌عنوان معلم قرآن برای خودم انتخاب کردم و مشغول شدم، هنوز هم ادامه دارد و امیدوارم تا پایان عمر ادامه داشته باشد و وظیفه‌ی خودم را در قبال قرآن انجام دهم.»

تعداد بازدید : ۱,۳۹۱

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر