۱۱ خرداد ۱۴۰۰

مرتضی نجفی قدسی

مرتضی نجفی قدسی
نرم افزار
دوره دوم

نام : مرتضی

نام خانوادگی : نجفی قدسی

تاریخ تولد : 1342

سال انتخاب : 1374

برگزیده شده در حوزه : نرم افزار و اطلاع رسانی

منتخب دوره : دوم

 
مرتضی نجفی قدسی فرزند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ اکبر نجفی قدسی از روحانیون اصفهان، در سال 1342 در نجف اشرف دیده به جهان گشود. وی پس از تولد تا 8 سالگی در نجف اشرف دوران کودکی را گذراند. و پس از فوت مرحوم آیت الله حکیم و فشار رژیم بعثی عراق به روحانیون حوزه علمیة نجف اشرف، همراه خانواده اش به ایران مهاجرت کرد. وی ابتدا مدتی در قم و تهران و پس از آن در اصفهان ساکنشد. تحصیلات دورة ابتدایی و متوسطه را تا مرحلة دیپلم در اصفهان طی کرد و در این مدت با شرکت در جلسات قرائت و تفسیر قرآن، بخشی از آموزش های قرآنی را فرا گرفت.

با توجه به اینکه در یک خانوادة مذهبی روحانی به دنیا آمده و جد او نیز مرحوم آیت الله حاج شیخ ابوالفضل اصفهانی (نجفی قدسی) از مجتهدان به نام تهران بود، از همان کودکی به علوم اسلامی و قرآنی علاقة زیادی داشت که البته می توان گفت وی این علاقه را از آبا و اجداد خود به ارث برده است چرا که مرحوم آیت الله نجفی قدسی اصفهانی ضمن اینکه در فقه و عرفان سرآمد بود، صاحب تألیف گرانقدری در علوم و معارف قرآن تحت عنوان «فضائل القرآن والعتره» است.

نجفی قدسی پس از اخذ دیپلم به منظور پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی وارد سپاه پاسداران شد وبه عنوان عضو رسمی سپاه، 5 سال انجام وظیفه کرد ودر این مدت ابتدا مسؤولیت واحد قرآن را در بسیج سپاه ناحیه اصفهان و پس از آن مسؤولیت امور قرآنی جبهه های جنوب و غرب را در قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) به عهده داشت.

در طول چند سالی که امور قرآنی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) را در اهواز عهده دار بود، کارهای مهمی انجام داد که از جمله می توان به طراحی برنامه های ویژة‌ قرآنی به عنوان شبی با قرآن اشاره کرد که از سال 1364 با شرکت قاریان و حافظان ممتاز کشور در جبهه های جنوب آغاز شد و به مناسبت های مختلف در تمامی تیپ ها و لشکرهای سپاه برگزار شد و می توان آن را از موفق ترین برنامه های فرهنگی جبهه دانست.

شبی با قرآن از جمله طرح هایی بود که به حق باید آن را جزو فرهنگ جبهه به شمار آورد. قاریان و حافظان ممتاز کشور در اجرای برنامه های شبی با قرآن در جبهه ها نقش اساسی داشتند که برخی از آنان همانند آقایان شهریار پرهیزکار و محمد حسین سعیدیان ، نفرات نخست مسابقات بین المللی حفظ و قرائت قرآن، در بیشتر این برنامه ها حضور فعالی داشتند.

تدوین کتاب «چگونه قرآن را حفظ کنیم؟» از برکات همین سفرهای قرآنی به جبهه است که بنا به درخواست رزمندگان اسلام توسط استاد شهریار پرهیزکار حافظ کل قرآن کریم تدوین یافت و نجفی نیز در این زمینه همکاری های خوبی داشت.

از جمله فعالیت های دیگر وی می توان به راه اندازی «صفحة نور» در روزنامة اطلاعات اشاره کرد. اولین صفحة ویژة قرآن با عنوان «صفحة نور» در پنجم آبان ماه 1367 در روزنامة اطلاعات منتشر شد. این صفحه در مدت طولانی انتشار خود با درج مقالات قرآنی و گفتگو با شخصیت های برجسته در عرصه فعالیت های قرآنی وانعکاس گستردة رویدادهای قرآنی کشور توانسته است دائرة المعارفی از برنامه ها و فعالیت های قرآنی ارائه نماید.

از دیگر فعالیت های گسترده و مفید وی، ایجاد «صفحة قرآن» در روزنامة جمهوری اسلامی است که از دی ماه سال 1370 آغاز شد. این صفحه نیز با رویکرد انعکاس گسترده فعالیت های قرآنی کشور تاکنون کارنامة موفقی در این زمینه بر جای گذارده به طوری که با درج گزارش ها و اخبار قرآنی، فضاسازی برنامه های قرآنی در رسانه ها و اجتماع را موجب شده است.

نجفی قدسی در فرصت های بعد موفق شد به طراحی و راه اندازی صفحات قرآنی در دیگر روزنامه ها همچون «ایران»، «اعتماد» و «صدای عدالت» اقدام نماید. قابل ذکر است که صفحه قرآنی روزنامة صدای عدالت هر روز در این روزنامه پیش بینی شده و بدین ترتیب با افزایش حجم اخبار و اطلاعات قرآن در روزنامه ها توانسته زمینه ساز تأسیس و رشد مجلات اختصاصی در حوزه قرآن کریم باشد.


تعداد بازدید : ۱,۹۵۳

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر