۱۱ خرداد ۱۴۰۰

شاهرخ محمدبیگی

شاهرخ محمدبیگی
پژوهش
دوره دوم

نام : شاهرخ

نام خانوادگی : محمد بیگی

تاریخ تولد : 1334

سال انتخاب : 1374

برگزیده شده در حوزه : پژوهش

منتخب دوره : دوم

 
شاهرخ محمدبیگی در سال 1334 در شهر بروجرد دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود به پایان رساند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای ادامة‌تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به شیراز رفت و همزمان با آن در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان مدرس معارف اسلامی و پس از آن به عنوان مدرس دانشگاه شیراز مشغول به تدریس شد.

پس از مدتی به عنوان عضو هیأت علمی به استخدام دانشگاه شیراز درآمد و موفق به اخذ مدرک دکترا از دانشگاه تربیت مدرس شد.

رشتة تحصیلی وی در دورة لیسانس، زبان و ادبیات فارسی، و در دورة فوق لیسانس فرهنگ و زبان های باستانی ایران است. ایشان هنگام تحصیل دانشگاهی به دلیل علاقه به دروس حوزوی تحصیلات خود رادر رشتة علوم قرآن و حدیث به پایان رساند و با آگاهی نسبی که از ادبیات قبل و بعد از اسلام به دست آورد، راه تحقیق تطبیقی را ادامه داد. ایشان انگیزه و شیوة خود رادر کار پژوهش بیان کرده است:

«تفسیر فارسی موسوم به ترجمة تفسیر طبری را ازاین جهت موضوع کار پژوهشی خود قرار دادم که نخستین تفسیر را با اصل تفسیر طبری که 30 مجلد به زبان عربی است مقایسه کردم و متوجه شدم که تفاوتهای فاحشی بین آن ها وجود دارد. در نتیجه، این انگیزه در من قوت گرفت تا ریشة این تفاوت را پیدا کنم. وقتی پی گیری کردم متوجه شدم که اولین بار ادوارد براون در تاریخ ادبیاتش، نسخه خطی این کتاب را به عنوان ترجمة تفسیر طبری معرفی کرده است. سپس ملک الشعراء بهار نسخة خطی آن را به عنوان ترجمة تفسیر طبری معرفی کرده است و پس از ملاحظه نسخة خطی این کتاب و مطالعة مقدمة آن (مقدمة کتاب بیان غلط اندازی دارد) که باعث القای ترجمة ‌تفسیر می شود، او نیز گفتة ادوارد براون را تأیید کرد. بعد ازمدتی مرحوم حبیب یغمایی که مجلة یغما را منتشر می کرد، با اعتماد به قول این بزرگواران اقدام به چاپ این کتاب به صورت حروفچینین کرد که می توان کار یغمایی را فی نفسه کاری برجسته و بزرگ تلقی کرد که توانست نسخة خطی این کتاب هفت جلدی را احیاء کند. بدین ترتیب 32 سال پیش، این کتاب با عنوان ترجمة تفسیر طبری در دانشگاه تهران به چاپ رسید و انتشار یافت و در سال های 1356 و 1367 تجدید چاپ شد و حتی در سرفصل دروس دانشگاهی، این کتاب با همین عنوان غلط تدریس می شد و در نتیجه در حدود 199 سال پیش این اشتباه علمی پیش آمد. من این کتاب هفت جلدی را به دقت مطالعه کردم و با 30 مجلد تفسیر طبری و با 10 جلد تاریخ طبری مقایسه نمودم و به نظریه ای رسیدم که آن را هم به اثبات رساندم. خلاصه این نظریه این است که در اواسط قرن چهارم تفسیر طبری به وسیلة علمای ماوراء النهر در 30 جلد و با حذف اسناد در 14 جلد ترجمه شده که توسط مرحوم حبیب یغمایی در 7 جلد چاپ شده است و تاریخ طبری نیز با حذف اسناد در همان زمان در 6 جلد ترجمه و به تاریخ بلعمی معروف شده است».

تعداد بازدید : ۱,۱۰۴

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر