۱۱ خرداد ۱۴۰۰

سید کمال فقیه ایمانی

سید کمال فقیه ایمانی
پژوهش
دوره دوم

نام : سیدکمال

نام خانوادگی : فقیه ایمانی

 تاریخ تولد : 1312

سال انتخاب : 1374

برگزیده شده در حوزه : پژوهش

منتخب دوره : دوم

 
آیت الله سید کمال فقیه ایمانی در سال 1312 در اصفهان دیده به جهان گشود. پدر ایشان مرحوم آیت‌الله حاج سیّد مصطفی فقیه ایمانی و پدربزرگش مرحوم آیت‌الله حاج سیّد محمد کاظم از علمای بزرگ اصفهان بودند.

ایشان پس از پایان دوره ابتدایی وارد حوزه علمیه اصفهان شدند وبخشی از مقدمات علوم دینی را نزد ایت الله شیخ محمد حسن نجف ابادی وادیب فرا گرفتند .سپس رهسپار حوزه علمیه قم شدند وپس از ورود به قم در مدرسه های گوناگون چون حجتیه ،خان ، فیضیه ودارلشفا به تخصیل پرداختند واز محضر بزرگانی چون:ایت الله نوری همدانی ، شیخ عبدالجواد همدانی ، محمد مجاهدی تبریزی ، سید محمد باقر سلطانی و میرزا علی مشکینی استفاده کردند.

ایشان مدت‌های مدیدی در دروس فقه و اصول مرحوم آیت‌الله العظمی امام خمینی و مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی و مرحوم آیت‌الله العظمی سیّد محمدرضا گلپایگانی حضور یافت.

آیت‌الله فقیه ایمانی دربارة علت بازگشت به اصفهان و آغاز خدمات گستردة تبلیغی و علمی خود چنین می‌گوید:

«در زمان مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی، اعلی الله مقامه الشریف به علت فوت ناگهانی پدرم به اصفهان آمدم و وارد حوزة علمیة اصفهان شدم و اشتغال علمی و تبلیغی پیدا کردم و با استقبال اهل علم و مردم شریف اسفهان مواجه شدم و خداوند بزرگ توفیق انجام خدمات بزرگی را مرحمت کرد و پیوسته این خدمات بین حوزة اصفهان، نجف و قم ادامه پیدا کرد تا انقلاب اسلامی ایران پیش آمد. منزل حقیر مرکز فعالیت و رفت و آمد علمای اعلام و انقلابیون واقع شد لذا شب اول حکومت نظامی اصفهان که ماه مبارک رمضان هم بود وارد منزل حقیر شدند و مزاحمت زیادی ایجاد کردند و مرا بردند و پس از دو روز بازداشت، زندانیم کردند که مدتی در زندان بودم و بالاخره دادستان نظامی وقت به جرم اینکه منزل بنده مرکز مبارزه علیه شاه و نظام شاهنشاهی بوده و ارتباط با آیت‌الله العظمی خمینی (ره) داشت، تقاضای اعدام مرا کرد و حتی تلفن حقیر در کنترل بود و یکی از تلفن‌های مرحوم حجت‌الاسلام و المسلین حاج آقا احمد خمینی از نجف که پیامی بود از بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام (ره) را ضبط کرده بودند ولی به لطف حق انقلاب واقع شد و تمام نقشه‌های دشمنان نقش بر آب گردید».

پس از اغاز قیام امام خمینی ومردم علیه رژیم شاهنشاهی ایت الله نیز در ان دوران سخت مشغول فعالیت های سیاسی بودند . ایشان همراه وهمگام مردم در حرکت های انقلابی بودند از این رو دستگیر وزندانی شدند.

پس از پیروزی انقلاب ایشان نیازهای جامعه ومردم را در اموزه های دینی دریافتند. بدین ترتیب ،حرکت فرهنگی جدیدی را پایه گذاری کرد تا فرهنک اسلامی در دل جوانان شکوفا گردد .از این رو با همت وتلاش کتابخانه ی امیرالمومنین علیه السلام را تاسیس کردند .ایشان بیش از ده مسجد در اصفهان وروستاها وشهر های کوچک تاسیس کردند وپس از ان به فکر تاسیس مدارس افتادند . ایشان با کمک و حمایت تجار توفیق یافتند به یاری دانش اموزان کم بضاعت بشتابند . سپس به تاسیس مدارس علمیه پرداختند وچند مدرسه با نام باقر العلوم تاسیس کردند .فعالیت های فرهنگی ایت الله به ایران محدود نمیشود.به برکت انقلاب ،فعالیت ایشان گسترش یافت وبرای سفر های تبلیغی وگسترش اموزه های اسلامی به کشورهای اتریش ،هلند ، بلژیک ، بوسنی ،لبنان ، کویت ، عراق ، هند ، پاکستان سفر کردند .از دیگر فعالیت های فرهنگی ایشان می توان به تاسیس بیمارستان امام حسین علیه السلام ومرکز تخصصی بیماری های عفونی ،بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم علیه السلام ،بیمارستان زنان وزایمان حضرت زهرا ( س ) ، درمانگاه شهدا مدرسه حجتیه مشهد ، تاسیس صندوق جهیزیه ، صندوق قرض الحسنه ،ساخت واحد های مسکونی برای طلاب و… اشاره کرد

این‌که تاکنون 32 اثر علمی توسط مرکز انتشار یافته است و 11 جلد از تفسیر نورالقرآن فی تفسیرالقرآن به زبان انگلیسی، 5 جلد به زبان روسی، 1 جلد به زبان ترکی آذری، 2 جلد به زبان ایتالیایی، 1 جلد به زبان اسپانیایی، 8 جلد به زبان مالایی و همچنین کتاب حدیث ایشان به زبان های انگلیسی، روسی، ایتالیایی، اسپانیایی، آلمانی، ترکی آذری، ترکی استانبولی و مالایی منتشر شده است که در سراسر جهان مخصوصاً اروپا، آمریکا و افریقا مورد توجه خاص قرار گرفته و هزاران فرد و موسسه تقاضای دریافت این تفسیر و کتاب حدیث را داشته اند.

تفسیرنورالقرآن فی تفسیر القرآن که توسط مرکز علمی و تحقیقی امام امیرالمؤمنین علی (ع) انجام پذیرفته، مبتنی بر مکتب شیعه و مستند به احادیث و اخبار مندرج در کتب معتبر اسلامی منسوب به حضرت نبی اکرم (ص) و اهل البیت (ع) است.

تعداد بازدید : ۱,۳۳۲

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر