۱۱ خرداد ۱۴۰۰

حسن سعید تهرانی

حسن سعید تهرانی
پژوهش
دوره دوم

نام:حسن

نام خانوادگی: سعید تهرانی

تاریخ تولد : 1299

سال انتخاب : 1374

برگزیده شده در حوزه : پژوهش

منتخب : دوره دوم

 

آیت‌الله حاج شیخ حسن سعید تهرانی فرزند جلیل عالم خبیر آیت‌الله حاج میرزا عبدالله تهرانی و نوادة گرامی آیت‌الله مجاهد حاج میرزا مسیح تهرانی (ره) در سال 1338 در تهران دیده به جهان گشود. دوران کودکى و نوجوانى را زیر نظر پدرش گذراند. او با توصیه پدر و بر حسب ذوق درونى و استعداد ذاتى، علوم مقدماتى را در حوزه هاى علمیه قم و تهران آموخت. آنگاه راهى حوزه مقدسه نجف اشرف شد و از محضر علماى این حوزه نیز بهره برد. اساتید وى عبارتند از:

آیت الله سید محسن حکیم 2. آیت الله العظمى سید ابوالقاسم خویى 3. آیت الله حسین بن على بن حسین حلى

ذکاوت و نبوغ علمی، ایشان را مورد نظر و علاقة استادان خود و علمای طراز اول حوزة نجف قرار داد. پس از پایان تحصیل به تهران بازگشت و در سال 1380 قمری اقدام به تأسیس کتابخانه و مدرسة چهل ستون مسجد جامع تهران کرد. با تلاش پیگیر و بی‌وقفه او بخش اول ساختمان آن در سال 1386قمری به پایان رسید و از این سال فعالیت همه جانبة خود را در خدمت به فرهنگ اسلامی آغاز کرد.

اینک کتابخانة او با بیش از چهل هزار جلد کتاب همچنین گنجینة عظیم قرآن کریم که شامل مجموعه‌ای گران سنگ از قرآن‌های نفیس خطی و چاپی و تفاسیر و کتب ارزشمند علوم قرآنی است، یکی از ذخایر بسیار نفیس و گرانبهای کتب اسلامی در این سرزمین به شمار می‌رود. از دیگر اقدام‌های ارزنده و مؤثر آن مرحوم انتشار وسیع و گسترده معارف اسلامی به صورت نشریات متعدد و به زبان‌های مختلف برای کشورهای آسیایی و آفریقایی و غربی به منظور ارائة سیمای تشیع به جهانیان است که با استقبال و تقاضای بی‌حد مواجه شد. ایشان بیش از 40 اثر دارند که از مهمترین آنها می­توان به:

1. تقریرات بحث آیت الله شیخ حسین حلى دماء ثلاثه 2. اصول فقه تقریرات (بحث آیت الله خویى) 3. الرسول والشیعه 4. موسوعة المکاسب 5. شیعتنا 6. حضرت فاطمه دژ شکست ناپذیر وحى 7. امام حسین علیه السلام از دیدگاه وحى 8. همه در انتظار اویند 9. حکومت از دیدگاه قرآن و عترت 10. شرح قصیده بُرده 11. شناخت شیعه 12. ولایت فقیه. 13. اصول دین 14. الفقه فى تشریعه و تبیینه و استنباطه، اشاره کرد.

آیت‌الله حسن سعید در سال 1380 ه.ق، اقدام به تأسیس کتابخانه چهل ستون مسجد جامع تهران کرد. بخش اول ساختمان این کتابخانه در سال 1386 ه.ق تکمیل شد و اینک با داشتن بیش از چهل هزار جلد کتاب و نیز گنجینه عظیمى از قرآن کریم، یکى از ذخایر بسیار نفیس و گرانبهاى کتب اسلامى در این سرزمین بشمار مى رود. امروزه ارسال کتاب به دیگر نقاط ایران و برخى کشورهاى جهان به زبان هاى گوناگون، از دیگر فعالیت هاى مهم این کتابخانه است..

آیت الله حسن سعید وقتى از نجف به تهران بازگشت، براى جلوگیرى از تبلیغات مسموم که مغزهاى جوانان را در زمان رژیم طاغوت به سوى خود جلب مى کرد، مدرسه اى در کنار مسجد بنا کرد که از سال 1386 ه.ق دوره هاى تحصیل در آن آغاز شد. او از بهترین مدرسان تهران و قم و اساتیدى چون حاج آقا نقوى و آیت الله سبحانى دعوت کرد تا طلاب جوان و نیروهاى دانشگاهى را با مبانى اسلامآشنا کنند.

علاقة وافر مرحوم آیت‌الله سعید به مکتب سازنده و پرفیض امام جعفر صادق (ع) ایشان را برآن داشت تا به تعلیم و تربیت طلاب علوم دینی و تکریم و حمایت از شاگردان این مکتب و تقویت حوزه‌های علمیه همت گمارد.

پس از عمری مجاهدات بی‌دریغ و تلاش مالامال از خلوص در مسیر اشاعة فرهنگ حضرات ائمة معصومین (ع) و دستیابی به اهداف مقدس تشیع، سرانجام سر اخلاص به مقدم مبارک مولایش نهاد و در روز چهارشنبه 18 شعبان المعظم 1416 قمری به دیدار معبود و وصال حق شتافت و در شهر مقدس قم در مقبرة شیخان به خاک سپرده شد.

و اینک نیز با تأسیس دایرةالمعارف قرآن کریم گام بسیار ارزشمندی در جهت نشر فرهنگ قرآنی برداشته شده است.

تعداد بازدید : ۱,۱۳۳

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر