۱۱ خرداد ۱۴۰۰

جعفر سبحانی

جعفر سبحانی
پژوهش
دوره دوم

نام : جعفر

نام خانوادگی : سبحانی

تاریخ تولد : 1308

سال انتخاب : 1374

برگزیده شده در حوزه : پژوهش

منتخب دوره : دوم

 
در ۲۰ فروردین ۱۳۰۸ در تبریز و در خانواده‌ای با تقوا و با فضیلت دیده به جهان گشود. پدر بزرگوار ایشان، زاهد وارسته آیت‌الله حاج شیخ محمد حسین سبحانی خیابانی یکی از عالمان و فقیهان تبریز بود که بیش از 50 سال به تدریس، تألیف، راهنمایی مردم و تربیت شاگردان اشتغال داشت.
ایشان پس از فرافت از تحصیلات ابتدایی، در مکتب خانة میرزا محمود فاضل فرزند فاضل مراغی، از شاگردان شیخ اعظم انصاری به فراگیری متون ادب فارسی و کتابهایی چون گلستان، بوستان، تاریخ معجم، نصاب الصبیان، ابواب الجنان و ... پرداخت. سپس در 14ساگلی رهسپار مدرسة علمیة طالبیه شد و پنج سال به آموختن مقدمات علوم و سطوح پرداخت. علوم ادبی را نزد مرحومان حاج شیخ حسن نحوی و شیخ علی اکبر نحوی، و بخشی از مطول، منطق، منظومه و شرح لمعه را در محضر علامة بزرگوار میرزا محمد علی مدرس خیابانی، صاحب ریحانة الادب (متوفی به سال 1373قمری) آموخت. وی در آن زمان سخت مشغول آموختن و آموزش دادن دروس مقدماتی و مباحثه و تألیف بود و با اینکه جوانی 17ساله بود، از خود دو کتاب به یادگار گذاشت:

1.معیار الفکر (در منطق)

2. مهذب البلاغه (در دانش معانی، بیان و بدیع).

در مهرماه 1325 وارد حوزة علمیة قم شد و به تکمیل سطوح همت گماشت باقی‌ماندة فوائد الاصول را نزد مرحوم آیت‌الله حاج میرزا محمد مجاهدی تبریزی (1327-1379 قمری) و آیت الله حاج میرزا احمد کافی (1318-1412 مقری) فراگرفت و کفایة الاصول را هم نزد مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی (متوفی به سال 1414قمری) آموخت.

آیت‌الله جفر سبحانی از زمان تحصیل در تبریز (1363قمری/ 1323 شمسی) به تدریس مقدمات پرداخت و در 18سالگی پس از عزیمت به حوزة علمیة قم تدریس را آغاز کرد و پس از مدتی به تدریس سطوح پرداخت. ایشان نزدیک به هفت سال مطول، چند دوره معالم و لمعتین، هفت دوره رسائل (در 21 سالگی) و چند دوره مکاسب و کفایه و پنج مرتبه شرح منظومه را تدریس کرد. از سال 1394 قمری (1354 شمسی) بر اثر اصرار فضلا و طلاب علاقه‌مند حوزه، درس خارج فقه و اصول خود را تشکیل داد که هم ‌اکنون نیز ادامه دارد و درس خارج اصول ایشان یکی از حلقه‌های ارزشمندی به شمار می‌رود که هر روز بیش از 600 نفر در آن شرکت می‌کنند.

همچنین آیت‌الله سبحانی در طول بیش از 20 سال تدریس منظم خارج فقه، تا کنون مباحث مختلفی را تدریس کرده است.

برخی از فعالیت‌های آیت‌الله سبحانی عبارتند از:

1. شرکت در تأسیس مجلة مکتب اسلام

2. تفسیر موضوعی قرآن

3. نگارش تفاسیر تربیتی و موضوعی منشور جاوید

4. تأسیس مؤسسة علمی و تحقیقاتی امام صادق (ع)

اساس و شیوه‌ای که در کتاب منشور جاوید مورد نظر مؤلف قرار گرفته، به بیان خود ایشان بر دو اصل استوار شده است:

1. تفسیر قرآن به قرآن، نه به آرا و نظریه های کسانی که سخن و گفتار آنان سند نیست...

2. تفسیر قرآن به شکل موضوعی، نه به صورت آیه به آیه و یا سوره به سوره. در تشریح این روش آورده‌اند که: برای آگاهی از نظر نهایی و جامع الاطراف قرآن پیرامون یک موضوع، لازم است آیات مربوط به یک موضوع را از سوره‌های مختف قرآن گردآورده، همه را یک‌جا مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

تعداد بازدید : ۱,۰۲۳

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر