۱۱ خرداد ۱۴۰۰

محمدتقی مصباح یزدی

محمدتقی مصباح یزدی
پژوهش
دوره سوم

نام : محمدتقی

نام خانوادگی : مصباح یزدی

تاریخ تولد : 1313

سال انتخاب : 1375

برگزیده شده در حوزه : پژوهش

منتخب دوره : سوم

 
آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در سال 1313 در یزد دیده به جهان گشود. پس از اتمام تحصیلات دورة ابتدایی به خاطر علاقة شدید به تحصیل علوم دینی با موافقت خانواده وارد حوزه علمیه یزد شد. شوق آموختن همراه با ذهنی آماده و خلاق، موجب شد تا در سایة رسیدگی و توجهات خاص استادان خویش، دورة مقدمات و سطح را که عموماً در هشت سال خوانده می شود، درمدت چهار سال به اتمام برساند.

در سال 1331 به تشویق یکی از بستگان، برای ادامة تحصیل در حوزة علمیه نجف، همراه خانواده به عراق رفت و در شهر نجف ساکن شد. هنوز یک سال از عزیمت وی به نجف نگذشته بود که به علت مشکلات مادی خانواده مجبور به بازگشت به ایران شد و پس از اقامت در شهر قم، در حوزة علمیة این شهر به تحصیل مشغول شد.

در همین ایام با بزرگانی چون امام خمینی (ره)، علامه محمد حسین طباطبایی (ره) و آیت الله بهجت آشنا شد و در درس خارج فقه آیت الله بروجردی (ره) و اصول امام خمینی (ره) شرکت کرد و با شرکت در درس تفسیر و فلسفة علامه طباطبایی (ره) علاوه بر استفاده علمی، رابطة روحی و اخلاقی خاصی با او پیدا کرد همچنین از فیوضات روحی و اخلاقی آیت الله بهجت استفاده های وافری برد.

با خیزش نهضت روحانیت علیع رژیم طاغوت پهلوی، فعالیت های سیاسی خود را آغاز کرد و از طریق آشنایی و همکاری با شخصیت هایی چون شهید دکتر محمد حسین بهشتی و شهید مرتضی مطهری، در شاخة فرهنگی نهضت روحانیت نقش فعالی بر عهده گرفت. او در کنار فعالیت های سیاسی همچون همکاری با شهید بهشتی در کادرسازی برای ادامة نهضت روحانیت، کمک در تأسیس و همچنین تصویب در تشکل یازده نفره هیأت مدرسین حوزه، محور اصلی فعالیت های خود را امور فرهنگی قرار داد. از این رو در جهت بررسی نارسایی ها و اصلاح و بازسازی نظامی حوزه و فعال و کارآمدتر کردن آن به عنوان اصلی ترین مرکز علمی – فرهنگی مبارزة روحانیت و همچنین هرچه نزدیک تر کردن آن به نهاد مهم علمی دیگر کشور یعنی دانشگاه، و همکاری با شهید بهشتی و شهید قدوسی در مدرسة علمیة حقانی (منتظریه) شروع به فعالیت کرد و با عضویت در هیأت مدیره مدرسه حقانی و همچنین همکاری با مؤسسة علمی – فرهنگی «در راه حق» و تأسیس بخش آموزش در آن، فعالیت خویش را توسعه داد.



برخی از فعالیت های فرهنگی حضرت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی پس از پیروزی انقلاب اسلامی عبارتند از: تلاش برای پیشبرد هدف های علمی – فرهنگی نظام اسلامی در دفتر همکاری حوزه ودانشگاه و گام عملی برای اصلاح و بازسازی نظام حوزه؛ همزمان با تأسیس بنیاد علمی – پژوهشی «باقرالعلوم (ع)» (این بنیاد اکنون با نام مؤسسه آموزشی – پژوهشی امام خمینی (ره) مشغول فعالیت است).

او علاوه بر فعالیت های علمی – اجرایی فوق، مسافرت های علمی، فرهنگی و تبلیغی فراوانی به کشورهای مختلف جهان کرده که در جهت معرفی اسلام، نزدیکی ادیان و مذاهب و مبارزه با الحاد و فساد اخلاقی نتایج بسیار ارزشمندی داشته است.

استاد با وجود فعالیت های فراوانی که به اختصار ذکر شد، کتاب های ارزشمندی در زمینه های مختلف علوم عقلی و نقلی به رشته تحریر درآورده است. برخی از کتاب های قرآن پژوهی ایشان عبارتند از:

1. اخلاق در قرآن

2. جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن

3. جهان شناسی، مجموعه معارف قرآن (2)

4. اصول عقاید (2)، راهنماشناسی

5. معارف قرآن (قرآن شناسی)

6. معارف قرآن (خداشناسی)

7. ترجمة تفسیر المیزان

به محمدتقی مصباح یزدی، مجتهد، استاد فلسفه اسلامی، مفسر، بنیانگذار و مدیرمؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و یکی از اساتید حوزه علمیه قم است.

تعداد بازدید : ۲,۸۱۱

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر