۱۱ خرداد ۱۴۰۰

سید علی اکبر قرشی

سید علی اکبر قرشی
پژوهش
دوره سوم

نام : علی اکبر

نام خانوادگی : قرشی

تاریخ تولد : 1307

سال انتخاب : 1375

برگزیده شده در حوزه : پژوهش

منتهب دوره : سوم

 
آیت الله سید علی اکبر قرشی در سال 1307 در شهر بناب دیده به جهان گشود. پدرش سید محمد قرشی بنابی از علما و سادات جلیل القدر آذربایجان و امام جماعت یکی از مساجد شهر بناب بود. سید علی اکبر قرشی دروس فارسی را در مدارس ملی آن روز خواند و پس از فرا گرفتن مقدمات عربی حدودس ال 1324 برای تکمیل تحصیل به حوزه علمیة قم وارد شد و از محضر استادان بزرگوار آیات عظام بروجردی، سلطانی، مجاهدی، علامه طباطبایی، سید حسین قاضی و دیگران بهره گرفت. در ایام عاشورای یکی از سال های پیش از انقلاب، وقتی برای تبلیغ به ارومیه می رفت، مردم از وی خواستند در ارومیه بماند و او نیز پذیرفت.

وی از سال 1342 که ملت به رهبری امام خمینی (ره) قیام خود را شروع کرد، به جمع مبارزان علیه رژیم شاهنشاهی پیوست و بارها مورد آزار عناصر ساواک قرار گرفت و چندین بار نیز از سخنرانی ممنوع شد. در سال 1357 به مدت یک سال به بافق تبعید گردید ولی پس از چند ماه تبعید شکسته شد و به ارومیه بازگشت.

پس از پیروزی انقلاب، در سال 1358 برای مجلس خبرگان قانون اساسی به نمایندگی از استان آذربایجان غربی انتخاب شد و در سال 1361 برای خبرگان رهبری و نیز در سال 1369 برای بار دوم و در سال 1377 برای بار سوم از این استان انتخاب شد. او فعلاً نماینده ولی فقیه در جهاد استان و نماینده نهاد رهبری در دانشگاه ارومیه و عضو مجلس خبرگان است.

تاکنون حدود 30 عنوان کتاب از وی چاپ شده و تنها دربارة قرآن مجید 20 عنوان کتاب نوشته است. برخی از کتاب های ایشان عبارتند از:

1. تفسیر احسن الحدیث (تفسیر کل قرآن) در 12 جلد که در آن ابتدا مقداری از آیات از اول سوره نقل و سپس ترجمه شده؛ آنگاه در ذیل سه مبحث کلمه ها، شرح و نکته ها، مطالب آن آیات بررسی شده است. در مبحث «کلمه ها» واژه ها از لغت های دست اول و از خود آیات معنی شده و در مبحث «شرح ها» آيات تفسیر شده و در بحث «نکته ها» مطالبی آمده که می شود از آیات برداشت کرد و یا مطلبی که اگر در «شرح‌ها» می آمد، مطلب طولانی می شد. این مهم در سال 1356 شروع و در سال 1365 به اتمام رسیده است.

2. قاموس قرآن (دایرة المعارف قرآن) در 7 جلد

3. نگاهی به قرآن در 1 جلد

4. اعلام نهج البلاغه

5. مفردات نهج البلاغه در 2 جلد

6. معاد از نظر قرآن و علم

7. سیری در عالم برزخ

8. سیری در تعالیم اسلام

9. الاخلاق و الآداب

10. المعجم المفهرس لالفاظ الصحیفه الکاملیه

11. خاندان وحی

12. شخصیت امام حسن مجتبی (ع)

13. مرد مافوق انسان، امام حسین (ع)

14. اتفاق در مهدی موعود (ع)

کتاب «قاموس قرآن» سید علی اکبر قرشی یکی از منابع علمی مهم برای قرآن پژوهان و محققان به شمار می رود.

تعداد بازدید : ۳,۳۱۸

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر