۱۰ خرداد ۱۴۰۰

محمد ستوده نیا

محمد ستوده نیا
آموزش
دوره سوم

نام : محمدرضا

نام خانوادگی : ستوده نیا

تاریخ تولد : 1343

سال انتخاب : 1375

برگزیده شده در حوزه : آموزش

منتخب دوره : سوم

 
محمد ستوده نیا در سال 1343 در اصفهان دیده به جهان گشود. از اواخر دوره دبستان در حوزة‌ علمیه اصفهان به تحصیل صرف و نحو عربی و قرآن کریم پراخت. در دورة راهنمایی به تلاوت قرآن به سبک قاریان مصری به ویژه استاد محمد صدیق منشاوی آشنا شد. در همین ایام در محضر مرحوم استاد فضایلی به فراگیری خط و خوشنویسی در خطوط ثلث و نسخ و نستعلیق رو آورد. پس از آن با کسب فیض از استادان داخل و خارج کشور همچون استاد تمیم الزعبی در مدینة منوره، در هفت سفر به فراگیری تجوید و علم قرائات و وجوه اختلاف قرائت پرداخت. در سال 1362 در مسابقات سراسری سازمان اوقاف به رتبة سوم و در سال 1366 در مسابقات اعزام به حج که با حفظ دو جزء از قرآن کریم همراه بود به رتبة اول کشور دست یافت. از سال 1366 به عنوان داور مسابقات کشوری و در چندین دوره نیز به عنوان داور مسابقات بین المللی در داخل و خارج از کشور فعالیت کرده است. وی ضمن ادامة تحصیل در حوزة علمیه 10 سال نیز به تحصیلات دانشگاهی پرداخت. دورة لیسانس را در اصفهان و در رشتة زبان و ادبیات فارسی طی کرد و دورة فوق لیسانس را در رشتة الهیات، گرایش علوم قرآن و حدیث به اتمام رسانید. او همچنین کترای علوم قرآن و حدیث را از دانشگاه قم دریافت نموده است. علاوه بر اینها در علوم کامپیوتر به ویژه تهیة نرم افزارهای اسلامی و قرآنی فعالیت شایانی دارد.

وی در سال 1375 به افتخار دریافت لوح خادمان قرآن دست یافت.

با عنایت به سیاست نزدیکی و وحدت حوزه و دانشگاه، در سال 1371 در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور مشغول به تحصیل آکادمیک شد. بدون هیچ وقفه در سال 1375 موفق به ورود در دوره کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم شد و پایان نامه را با عنوان “بررسی تطبیقی میان علم تجوید و آواشناسی” با نمره 20 دفاع نمود. این پایان نامه به عنوان پایان نامه برگزیده در سال 1378 به وسیله وزارت ارشاد به چاپ رسید. بلا فاصله در همان سال در دوره دکتری دانشگاه قم پذیرفته و در سال 1381 پایان نامه دکتری را با عنوان “تاثیر قرائات بر تفسیر” دفاع نمود.
تخصص اصلی: دکترای علوم قرآن و حدیث
سایرتخصصها: 15 سال تحصیلات حوزوی
- فناوری اطلاعات، برنامه نویسی نرم افزارهای مالتی مدیا اسلامی و قرآنی، انیمیشن رایانه ای
- خطاطی خطوط اسلامی در حد ممتاز مانند خط ثلث و نسخ
آثاروسوابق پژوهشی
مقالات علمی پژوهشی:
1. نگرشی بر قرائت عاصم به روایت شعبه و تاثیر آن بر تفسیر شیعی، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان، شماره 2/14 سال 1381
2. پژوهشی در ساختار آوایی قرائات هفتگانه و مقایسه آن با زبان عربی معاصر، مجله مطالعات و پژوهشهای دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، ضمیمه 30/29 سال 1381
3. پژوهشی در رساله “اسباب حدوث الحروف“،‌فصلنامه علمی پژوهشی “پژوهش دینی”، تهران، شماره 10، سال 1384
4. فناوری اطلاعات و ظهور جلوه ها و فرضیه های نوین در اعجاز علمی قرآن، ‌فصلنامه علمی پژوهشی “پژوهش دینی”، تهران، شماره 14، سال 1384
5. دو نقطه عطف در تحولات روش های تفسیری، پژوهشنامه قرآن و حدیث، تهران، شماره 6، سال 1388

و ...

آثار ایشان عبارتند از:

1. فیلم آموزش تجوید در 30 درس و 48 دقیقه که از شبکة یک سیما پخش شد.

2. سلسله دروس تجوید شامل 30 درس در 18 نوار کاست که از رادیو قرآن پخش شد.

3. کتاب آشنایی با علوم قرائت (تجوید 1) شامل 2 واحد دانشگاهی

4. کتاب و آلبوم روخوانی قرآن همراه 4 نوار کاست

5. کتاب راهنمای تلاوت قرآن

6. کتاب شرح فارسی شاطبیه در قرائات سبع

7. نرم افزار جامع آموزش تجوید و فونتیک عربی

8. نوار آموزش نماز

9. کتاب «تجوید و آواشناسی» این کتاب به بررسی تطبیقی میان علم تجوید و آواشناسی می پردازد و به عنوان آثار منتخب به وسیله وزارت فرهنگ و ارشاد منتشر شده است.

10- نرم افزار «آوای ملکوت» شامل آموزش روخوانی قرآن کریم در 19 درس

11. نرم افزار "Learn Quran" شامل آموزش روخوانی قرآن کریم به زبان انگلیسی.

تعداد بازدید : ۱,۷۴۰

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر